REKLAMA
  1. bizblog
  2. Pieniądze

Wakacje kredytowe. Trzy banki rzucały klientom kłody pod nogi, teraz dostały zarzuty od UOKiK-u

Prezes UOKiK-u postawił zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów trzem bankom komercyjnym: BNP Paribas, Getin Noble Bank i Bankowi Pocztowemu. Całej trójce grożą teraz wysokie kary za bezprawne straszenie swoich klientów wpisem do BIK-u oraz utrudniały złożenie wniosku o wakacje kredytowe na wszystkie okresy.

05.09.2022
10:59
Wakacje kredytowe. Banki dostały od UOKiK-u zarzuty naruszenia interesów konsumentów
REKLAMA

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że trafiło do niego około 900 skarg klientów banków w związku z wakacjami kredytowymi. Na ich podstawie stwierdzono, że banki mogą utrudniać skorzystanie z wakacji kredytowych lub zniechęcać ich do tego.

REKLAMA

Dochodzenie UOKiK-u wykazało, że banki gremialnie naruszały prawa konsumenta, strasząc swoich klientów popsuciem wiarygodności kredytowej czy na różne sposoby utrudniając im skorzystanie z rządowego programu finansowanego przez banki. Prawie wszystkie banki pod wpływem interwencji UOKiK-u wycofały się z tych praktyk, ale trzy tylko częściowo i teraz dostały zarzuty.

Po naszych wezwaniach większość banków pozostawia też konsumentom wybór, czy chcą w jednym wniosku zawiesić wszystkie dozwolone przepisami raty, czy robić to stopniowo w kilku, oddzielnych wnioskach. Trzy banki, które jeszcze tego nie zmieniły, otrzymały zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Chodzi o BNP Paribas Bank Polska, Getin Noble Bank oraz Bank Pocztowy. Te trzy banki w swoich systemach bankowości elektronicznej nadal nie dopuszczają składania jednego wniosku na wszystkie wybrane okresy. Także inne banki wymagały oddzielnego wniosku na każdy okres, ale po wezwaniach UOKiK-u zdecydowana większość wycofała się z tego.

BNP Paribas, Getin Noble i Bank Pocztowy

BNP Paribas Bank Polska, Getin Noble Bank i Bank Pocztowy zignorowały wezwania UOKiK-u, więc ten postawił im zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Grożą im za to kary w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu. Teoretycznie może chodzić o setki milionów złotych.

UOKiK tłumaczy, że przepisy pozostawiają konsumentowi dowolność w kwestii sposobu skorzystania z wakacji kredytowych. Można od razu w jednym wniosku może wpisać wszystkie 8 miesięcy albo składać osobne wnioski na zawieszenie jednej lub kilku rat.

Na szczęście wszystkie banki zrezygnowały z innych patologicznych praktyk – przestały straszyć swoich klientów negatywnymi konsekwencjami wpisu do BIK-u, a także już nie żądają wniosku o wakacje kredytowe z wyprzedzeniem. Teraz można zrobić to nawet w dniu płatności raty.

Nadpłata kredytu. Banki potrącają odsetki

To jednak jeszcze nie koniec. UOKiK zauważył jeszcze jedną niedopuszczalną praktykę banków, jeśli chodzi o wakacje kredytowe. Chodzi o potrącanie odsetek przy dokonywaniu nadpłaty przez konsumenta, który korzysta z wakacji kredytowych.

Urząd podkreśla, że w takiej sytuacji powinno to skutkować spłatą kapitału, dzięki czemu w przyszłości obciążenia finansowe będą niższe. Obecnie analizujemy otrzymywane sygnały, wystąpiliśmy już w tej sprawie do jednego z banków z wezwaniem do przedstawienia wyjaśnień i usunięcia nieprawidłowości, w stosunku do kolejnych przygotowywane są wystąpienia – zdradza UOKiK.

Niestety, także w tej kwestii zauważamy nieprawidłowości w niektórych bankach. Jeśli nie zmienią one swoich praktyk, muszą się liczyć z konsekwencjami

– mówi Tomasz Chróstny.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi obecnie postępowania wyjaśniające wobec 17 banków w sprawie wakacji kredytowych.

Bank Pocztowy: współpracujemy

W rozesłanym do mediów oświadczeniu Bank Pocztowy zadeklarował wolę ścisłej współpracy z UOKiK-iem, aby wyjaśnić wszelkie okoliczności zaistniałej sytuacji i oświadczył, że realizuje projekt mający na celu umożliwienie złożenia jednego wniosku obejmującego wszystkie przysługujące konsumentowi okresy podlegające zawieszeniu spłaty.

REKLAMA

Dokładamy starań, by ułatwić klientom składanie wniosków o wakacje kredytowe poprzez bankowość internetową. Już 41 proc. naszych klientów upoważnionych do takich wakacji złożyło stosowne wnioski i korzysta z możliwości odroczenia spłat rat swoich kredytów – powiedział Bartosz Trzciński, rzecznik prasowy Banku Pocztowego

Rzeczywiście obecnie za pośrednictwem bankowości internetowej klient może złożyć wniosek w odniesieniu do maksymalnie 4 miesięcy (rat do końca 2022 r.), jednak w Banku trwa proces wprowadzania zmian technologicznych, które umożliwią składanie tylko jednego  wniosku dla wszystkich okresów wakacji kredytowych. Bank intensywnie współpracuje w tym zakresie z dostawcą oprogramowania – zapewnił rzecznik.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja:
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA