REKLAMA
  1. bizblog
  2. Prawo

UPC wysłał listy do klientów. Możesz liczyć na Canal+ za darmo, rabaty albo zwrot kasy

Prezes UOKiK wydał decyzję w sprawie podwyżek, jakie UPC zafundowało przed pięciu laty swoim klientom. Operator zgodził się wycofać z niekorzystnych zapisów i zaoferować poszkodowanym rekompensatę. Sprawdź, na co możesz liczyć.

28.10.2020
16:36
abonament-rtv-likwidacja
REKLAMA

UOKiK wziął pod lupę zmiany, które UPC wprowadziło od 1 marca 2015 r. Klienci, których wiązała wówczas z operatorem umowa na czas nieokreślony, otrzymali od operatora listy informujące o przyspieszeniu internetu, ale też o podniesieniu o 7 zł ceny na tę usługę.

REKLAMA

Rok później firma ponownie podwyższyła abonament, tym razem od 3 do 8 zł w zależności od posiadanego pakietu. Dodatkowo poinformowała klientów, że wprowadza zapis umożliwiający zmianę wysokości abonamentu w trakcie obowiązywania umowy na czas nieokreślony.

UPC Polska nie mogło zmienić umów klientom

Wściekli abonenci UPC zaczęli pisać skargi, które trafiły również do UOKiK.

Niedawno prezes urzędu wydał decyzję w tej sprawie, stwierdzając, że zarówno podwyższenie abonamentu, jak i zmiana postanowienia, nie powinny zostać wprowadzone, ponieważ w zawartych z klientami umowach zabrakło klauzul modyfikacyjnych, czyli wyszczególnienia, co i na jakich warunkach może zostać zmienione w trakcie trwania umowy.

Nie kwestionujemy prawa przedsiębiorcy do zmiany umów zawartych na czas nieoznaczony. Jednak zawsze musi się to odbywać w oparciu o jednoznaczną, precyzyjną oraz zrozumiałą dla konsumenta klauzulę modyfikacyjną

– zaznacza Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

UPC po wydaniu decyzji przez UOKiK zobowiązał się do zaprzestania niedozwolonych praktyk i zadośćuczynienia klientom poniesionych strat.

(…) Niekorzystne dla abonentów działania zostaną bezzwłocznie wyeliminowane, zaś konsumenci korzystający z usług UPC uzyskają świadczenia, których nie muszą dochodzić w długotrwałych procesach sądowych x

– zaznacza Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Abonenci nadal korzystający z usług UPC, w przypadku których nadpłaty nie przekraczają 200 zł, będą mogli korzystać za darmo z jednej z następujących usług:

  • telefonia komórkowej,
  • pakiet bezpieczeństwa,
  • dostępu do pakietów kanałów (np. HBO, Polsat Sport Premium, My Prime, Mega Sport czy Canal+ Prestige).

Jeśli nadpłata przekracza 200 zł, klient będzie mógł skorzystać z dwóch dodatkowych usług.

Osoby, które nadal są klientami UPC, ale korzystają obecnie z innych usług niż te, które objęte zostały podwyżkami w 2015 i 2016 r., mogą ubiegać się o obniżenie obowiązującego abonamentu od 15 do 60 zł, w zależności od tego, ile w przeszłości nadpłaciły.

Jeśli nie jesteś już klientem UPC, możesz odzyskać pieniądze, ale otrzymasz wówczas tylko 75 proc. tego, co zapłaciłeś w wyniku nieuprawnionych podwyżek. Możesz też podpisać nową umowę z operatorem, który zaoferuje ci rabat na usługi w wysokości 20-30 zł do 18 miesięcy.

Bez względu na wysokość rachunków, aktualni (oryginalna pisownia – przyp. red.) abonenci będą mogli skorzystać z usług telekomunikacyjnych według ceny abonamentu i parametrów przed ich zmianą – zaznaczył UOKiK w środowym komunikacie.

O decyzji UPC poinformuje klientów e-mailem, pocztą, SMS-em lub wiadomością wyświetloną indywidualnym koncie abonenta. Aby skorzystać z rekompensaty, należy zgłosić się do operatora.

W kolejce na decyzję prezesa UOKiK czeka Vectra

REKLAMA

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podkreśla, że to niejedyne działania dotyczące jednostronnej zmiany umów przez operatorów telewizji kablowej.

W toku jest postępowanie wyjaśniające dotyczące Vectry. UOKiK sprawdza, czy operator mógł jednostronnie zmienić postanowienia umów, wprowadzając klauzule modyfikacyjne i podwyższając ceny.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA