REKLAMA
  1. bizblog
  2. Zakupy

Połowa sklepów źle oznacza ceny towarów. Główni podejrzani: Biedronka, Lidl, Auchan...

Ponad połowa sklepów źle eksponuje ceny towarów, a aż 15 proc. partii produktów było źle oznaczonych ceną. Takie wnioski płyną z kontroli przeprowadzonych przez Inspekcję Handlową w 2021 roku. Wśród sieci, które wielokrotnie łamały przepisy, UOKiK wymienia Biedronkę, Auchan, Kaufland, czy Polo Market. Dziś, gdy z powodu inflacji trudno nadążyć za wzrostem cen, problem złych oznaczeń produktów jest jeszcze poważniejszy.

24.06.2022
10:24
Ceny żywności. Ponad połowa sklepów źle oznacza towary
REKLAMA

Prawie pół miliona partii produktów pod lupą UOKiK. Ponad 15 proc. z nich było źle oznaczone ceną – brakowało informacji o cenie jednostkowej lub jej w ogóle nie było – informuje UOKiK, podsumowując raport z kontroli podlegającej mu Inspekcji Handlowej. Skontrolowano 2835 placówek, w tym 1683 placówki detaliczne i 619 placówek należących do sieci handlowych.

REKLAMA

Kontrole polegały na sprawdzaniu, czy w miejscu sprzedaży detalicznej lub w miejscu świadczenia usług uwidaczniano w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen, ceny towarów czy usług oraz ceny jednostkowe. Porównywano też zgodność uwidocznionych cen z cenami zakodowanymi w kasie, w czytniku oraz informacjami podanymi w materiałach reklamowych.

Niestety kontrole wypadły nie najlepiej. Nieprawidłowości stwierdzono aż w 1470 placówek, czyli 51,9 proc. skontrolowanych. Ich odsetek był najwyższy w przypadku placówkach detalicznych i sklepów należących do sieci handlowych. Tu odsetek nieprawidłowości wyniósł odpowiednio 57 i 55 proc.

https://uokik.gov.pl/img/fcd23829.png

Kontrole przeprowadzone w 2021 r. wykazały, że nie wszyscy przedsiębiorcy przestrzegają powyższych obowiązków – u ponad połowy skontrolowanych stwierdzono nieprawidłowości w tym zakresie – a co więcej wśród nich są również tacy, dla których nie było to pierwsze naruszenie – czytamy w raporcie IH.

Firmy, w stosunku do których stwierdzono w 2021 r. niejednokrotne łamanie przepisów, to:

  • Jeronimo Martins Polska S.A.,
  • Lidl Sp. z o. o. Sp. k.,
  • Delikatesy Centrum Sp. z o. o.,
  • Auchan Polska Sp. z o. o. ,
  • Kaufland Polska Markety Sp. z o. o. Sp. j.,
  • Frapo Dystrybucja Sp. z o. o. (POLOmarket),
  • Nasza Tradycja Sp. z o. o. (Intermarche Super),
  • ZPOW Orzech Sp. z o. o.

Brak cen jednostkowych

Łącznie sprawdzono prawie pół miliona partii produktów, a sposób oznakowania ceną był niewłaściwy w przypadku aż 78 tys. partii, czyli 15 proc. W przypadku sklepów nieprawidłowości były następujące:

  • brak cen przy 12 653 partiach wyrobów (2,5 proc. zbadanych),
  • nieprawidłowe oznaczenia ceną w przypadku 2696 partii produktów (0,5 proc. skontrolowanych),
  • brak cen jednostkowych przy 59 785 partiach wyrobów (12 proc. skontrolowanych), a przy 3 720 partiach błędnie wyliczono cenę jednostkową.
REKLAMA

W sklepach porównano zgodność cen uwidocznionych z cenami zakodowanymi w kasie. Niezgodności na niekorzyść konsumentów stwierdzono w 84 placówkach, czyli w co dwudziestej. Sprawdzano też rzetelność obsługi konsumentów, czyli czy w przypadku produktów sprzedawanych na wagę sprzedawcy odliczają wagę opakowania, czy nie. Nieprawidłowości stwierdzono w 95 przypadkach, czyli także w co dzwudziestym sklepie.

 class="wp-image-1841689"
Źródło: IH
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja:
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA