Blokowanie windy i policja u drzwi. Europa pisze do Morawieckiego: Co u licha dzieje się na Okęciu?
Dotarliśmy do listu, jaki Europejski Związek Kontrolerów Ruchu Lotniczego wystosował do premiera Mateusza Morawieckiego. Organizacja jest zaniepokojona informacjami i zdjęciami, które napływają do niej z warszawskiego Okęcia.
Konflikt na linii kontrolerzy ruchu – PAŻP eskaluje w nieprawdopodobnie szybkim tempie. Według kontrolerów niedawno miało dość do przepychanki, gdy ich szefowie próbowali wręczyć wypowiedzenie przewodniczącemu związku zawodowego. Ostatecznie wypowiedzenia miało złożyć jednak aż 33 kontrolerów.
W piątek rano przez pół godziny samoloty były uziemione na lotnisku im. Chopina. W wieży kontroli ruchu było zbyt mało pracowników. PAŻP twierdzi, że to efekt niedyspozycji jednego z pracowników. Kontrolerzy – że to błąd w dziennym rozkładzie pracy, bo zabrakło kontrolera, który mógłby poprowadzić ruch bez łamania przepisów prawa, dotyczących maksymalnego czasu pracy na stanowisku.
List do premiera Morawieckiego
Związek zawodowy kontrolerów jest obecnie w sporze zbiorowym z PAŻP. Rozmowy w sprawie zażegnania konfliktu trwają od 5 grudnia.
Chaosem na stołecznym porcie szybko zainteresował się Europejski Związek Kontrolerów Ruchu Lotniczego. Bizblog.pl dotarł do listu, który ATCEUC wystosował do premiera Morawieckiego. W załączniku pojawili się przedstawiciele EASA (Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego), Eurocontrol i European Sky Unit. Wygląda na to, że szybko zwróciliśmy na siebie oczy całego europejskiego lotnictwa.
Treść listu również nie napawa optymizmem. W dokumencie podpisanym przez prezydenta organizacji Volkera Dicka czytamy, że Związek poważnie martwi się o sytuację w PAŻP.
Relacje między zarządem PAŻP, pracownikami i reprezentantami związku zawodowego pogorszyły się do bardzo niepokojącego poziomu – pisze Dick.
Organizacja zwraca uwagę na problemy podnoszone przez kontrolerów ruchu, którzy skarżą się na zmianę systemu pracy. Zamiast dotychczasowego 3/3 (trzy dni pracy, trzy dni wypoczynku), PAŻP proponuje 3/2 (trzy dni pracy, dwa dni wypoczynku).
System 3/3 nie jest wymysłem kontrolerów TWR w Warszawie. To dobrze znany w Europie schemat, opisany w wielu dokumentach i artykułach naukowych – podkreślają tymczasem polscy kontrolerzy.
Potrzebne dochodzenie?
ATCEUC twierdzi, że pewne zdarzenia zasługują na wnikliwe dochodzenie. Organizacja pisze, że z doniesień, które do niej dotarły wynika, że menedżerowie PAŻP mieli domagać się rezygnacji lidera związku zawodowego "z pozycji siły". W liście czytamy też o wyłączaniu windy wieży kontrolnej, by siłą zmusić kontrolerów do pozostania w pracy po zakończeniu zmiany.
W treści dokumentu przesłanego do szefa polskiego rządu zwracają uwagę jeszcze jeden akapit. ATCEUC pisze, że otrzymał zdjęcia, na których policyjne radiowozy stoją przed siedzibą PAŻP.
To z pewnością nie jest sposób prowadzenia dialogu społecznego w Polsce? – upewnia się organizacja.
Związek pisze też, że liczy na pomyślne rozwiązanie sporu. – Jeżeli otrzymane raporty są prawdziwe, to sytuacja w Polsce jest tak krytyczna, że należy uznać ją za kwestię bezpieczeństwa o największym znaczeniu dla całości Europejskiej Wspólnoty Lotniczej – podkreśla.