Boom na sklepy internetowe. Jeśli myślisz, że to przez pandemię, jesteś w błędzie

Polski e-commerce rozwijał się najszybciej wcale nie w pandemii, a rok wcześniej. W 2019 roku liczba sklepów internetowych zarejestrowanych w KRS-ie zwiększyła się o 26,5 proc. sklepów.

W Polsce zarejestrowanych jest obecnie 51 tys. sklepów internetowych – podaje wywiadownia gospodarcza Dun & Bradtsreet na podstawie danych z KRS. Najwięcej działa:

  • w województwie mazowieckim – ponad 10 tys.,
  • w województwie śląskim – 6,5 tys.,
  • w małopolskim – 5,1 tys.

Kolejne miejsca zajmują:

  • wielkopolskie (4,9 tys.),
  • dolnośląskie (4,2 tys.),
  • łódzkie (3,6 tys.),
  • pomorskie (2,6 tys.),
  • podkarpackie (2 tys.),
  • lubelskie (1,9 tys.),
  • zachodniopomorskie (1,8 tys.),
  • kujawsko-pomorskie (1,7 tys.),
  • lubuskie (1,5 tys.), podlaskie (1,3 tys.)
  • świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie (po 1 tys.),
  • opolskie – 914.

Bizblog.pl poleca

2019 r. przyniósł przełom w polskim e-commerce

Pod względem tempa wzrostu liczby sklepów internetowych w Polsce najbardziej dynamiczny nie był wcale, jak mogłoby się wydawać, pandemiczny 2020 r., kiedy niemal wszystkie zakupy robiliśmy przez internet, a 2019 r.

Największy wzrost liczby e-sklepów odnotowano wtedy w województwach:

  • dolnośląskim – o 44 proc.
  • warmińsko-mazurskim – o 41 proc.,
  • lubuskim – o 37,5 proc.

Kolejne miejsce zajęły:

  • podlaskie (34,5 proc.),
  • świętokrzyskie (32,5 proc.),
  • łódzkie (32 proc.),
  • zachodniopomorskie (31 proc.),
  • podkarpackie i lubelskie (po 30 proc.),
  • małopolskie (29 proc.),
  • pomorskie (28 proc.),
  • kujawsko-pomorskie (24 proc.),
  • śląskie i wielkopolskie (po 20 proc.), mazowieckie (19 proc.),
  • opolskie (16 proc.).

W sumie w 2019 r. liczba zarejestrowanych w Polsce sklepów internetowych wzrosła o 26,5 proc.

Pandemia spowolniła wzrost

Rafał Gadomski, CEO Advox Studio, software house’u z siedzibą w Poznaniu i oddziałami w Europie, który zrealizował ponad 120 projektów sklepów internetowych, uważa, że 2019 r. był przełomowy. To wtedy – jak wskazuje – liczba transakcji w internecie dokonywanych za pomocą Blika przekroczyła liczbę płatności kartami płatniczymi – w trzecim kwartale 2019 r. internauci płacili kartami 28 mln razy, a Blikiem prawie 40 mln.

W tym samym roku pierwszy raz w historii wydatki na reklamę internetową w Europie przekroczyły sumę wydatków na pozostałe media – zauważa Rafał Gadomski.

Jego zdaniem trudno się dziwić. Według statystyk z 2018 r. już 24 proc. czasu spędzaliśmy na korzystaniu z internetu w smartfonach.

W 2020 r. wzrost nieco spowolnił. Najwięcej nowych e-sklepów w ubiegłym roku zarejestrowano w kujawsko-pomorskim (37,5 proc.) i w podkarpackim (35 proc.). Najmniej w lubuskim (5 proc.).

W 2021 r. do końca września najbardziej dynamiczny wzrost liczby e-sklepów odnotowano w województwach:

  • podlaskim – 22 proc.
  • lubelskim – 21,5 proc.
  • zachodniopomorskim – 17,5 proc.

Kolejne miejsca zajęły:

  • lubuskie (17 proc.),
  • świętokrzyskie (16 proc.),
  • małopolskie i mazowieckie (po 14,5 proc.),
  • kujawsko-pomorskie (14 proc.),
  • dolnośląskie (13,5 proc.),
  • pomorskie i warmińsko-mazurskie (13 proc.),
  • śląskie (12,5 proc.)
  • wielkopolskie i łódzkie (po 12 proc.) podkarpackie i opolskie (po 11,5 proc.).

Kondycja finansowa wielką bolączką polskich e-sklepów

Dynamiczny wzrost liczby sklepów internetowych na polskim rynku nie idzie w parze z ich dobrą kondycją finansową.

Wielką bolączką polskiego e-commerce jest przekonanie, że do prowadzenia sklepu internetowego wystarczy zaopatrzyć się w towar i stworzyć stronę www – mówi Rafał Gadomski.

Dla powodzenia biznesu – jak wskazuje szef Advox Studio – kluczowe są takie kwestie jak pozycjonowanie w wyszukiwarkach postrzegane jako proces długofalowy czy aktywność reklamowa. Tymczasem często problem stanowi już sama strona www, źle zaprojektowana, nieintuicyjna i zniechęcająca klientów.

Stosunkowo najlepiej wygląda obecnie sytuacja e-sklepów zarejestrowanych w województwie małopolskim, gdzie w dobrej lub bardzo dobrej sytuacji finansowej w ocenie Dun & Bradstreet znajduje się 30 proc. z nich. W województwie opolskim dobrze radzi sobie 27,5 proc., a w mazowieckim 26,5 proc. Najgorzej jest w województwie łódzkim, gdzie zaledwie 18,5 proc. znajduje się w dobrej lub bardzo dobrej kondycji finansowej. Niewiele lepiej jest w województwach warmińsko-mazurskim i lubuskim – tylko 19,5 proc. W sumie w całej Polsce niemal 80 proc. sklepów internetowych boryka się z problemami finansowymi.