Budowa CPK jeszcze się nie rozpoczęła, a już są opóźnienia

Sceptycy, którzy twierdzą, że tak wielkiej inwestycji jak Centralny Port Komunikacyjny nie da się ukończyć w terminie, dostali już pierwszy argument. Na terenie budowy nie wbito jeszcze łopaty, a opóźnienie już sięga kilku miesięcy.

Pierwsze posiedzenie Rady Społecznej do spraw budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego miało odbyć się w lutym. Dzisiaj wiemy już, że nie stanie się to szybciej niż w czerwcu. W trakcie spotkania ma zostać umówiona kwesta wykupu ziemi pod inwestycję.

Kilkumiesięczna obsuwa jest wynikiem tego, że rada nie została jeszcze nawet powołana. Jedyną gminą, która zgłosiła do niej swoich przedstawicieli jest Baranów. Decyzji nie podjęły jeszcze gminy Wiskitki i Teresin. Port lotniczy ma powstać na ich terenie, dlatego samorządowcy powinni wskazać po pięciu kandydatów – wskazuje RMF FM,

Budowa polskiego hubu ma się zakończyć w 2027 r.

Złośliwi (a może po prostu realiści?) wskazują , że polski megaport może podzielić los swojego odpowiednika pod Berlinem. Lotnisko Berlin-Branderburg jest budowane od 13 lat, a powinno zostać ukończone dekadę temu. Teraz otwarcie jest planowane na 2020 r., ale i ta data budzi poważne wątpliwości.

Po drodze koszt całej inwestycji wzrósł z 2 mld do 6,5 mld euro. Budowa przeciąga się tak długo, że w tak zwanym międzyczasie trzeba było wymienić monitory w głównym terminalu.

Powód? Te zainstalowane w 2012 mają już przestarzałe oprogramowanie. Tylko ta jedna operacja kosztowała bagatela 0,5 mln euro.

Koszt budowy lotniska w Baranowie szacowany jest na maksymalnie 19 mld zł.

Oprócz zbudowania lotniska wraz infrastrukturą rząd chce położyć 1600 km torów kolejowych i zbudować miasteczko ochrzczone mianem Airport City. Dojazd z niego na lotnisko ma zająć około 30 minut. Będzie ono służyć pracownikom portu. A szacuje się, że na CPK zatrudnienie może znaleźć nawet 100 tys. osób.

Nowe szczegóły dot. CPK poznaliśmy na Europejskim Kongresie Gospodarczym. Pokazano na nim planowany układ infrastruktury.

Z raportu przygotowanego przez kancelarię Baker McKenzie i Politykę Insight wynika, że Unia Europejska nie wyłoży na budowę lotniska żadnych pieniędzy.

Istnieje natomiast szansa na ściągnięcie do Polski operatorów lotnisk zarządzających portami w Korei Płd, Japonii, Singapurze i Hongkongu. Realizacja mogłaby się odbyć w formie partnerstwa publiczno-prywatnego – sugerują analitycy.

Na powstaniu CPK mocno ucierpią lotniska regionalne, szczególnie te w Bydgoszczy, Lublinie i Łodzi. Wciąż nie do końca jasna jest przyszłość Okęcia i Modlina.

Przewidywana przepustowość portu w Baranowie to docelowo nawet 100 mln osób. W 2018 r. wszystkie lotniska w Polsce odprawiły 45,8 mln pasażerów.

Analitycy wskazują , że CPK mogłoby zapełnić pewną lukę. W pasie od Skandynawii do Grecji nie ma baz głównych grup lotniczych. Pasażerowie wywożeni są do hubów w Europie Zachodniej, Rosji lub na Bliskim Wschodzie, a tam przesiadają się na rejsy dalekodystansowe – wskazywała Polityka Insight.