Biuro podróży nie zwróciło ci pieniędzy za odwołane wczasy w czasie pandemii? Teraz zwróci

Biura podróży z powodu obostrzeń pandemicznych odwoływały opłacone przez klientów wyjazdy, a zamiast oddać klientom pieniądze, przekazywały im bony o tej samej wartości. Problem pojawiał się wtedy, gdy taki voucher tracił ważność i pieniądze przepadały. UOKiK uznał to za naruszenie praw konsumentów i nakazał zwrot wszystkich zamrożonych w ten sposób pieniędzy i biura podróży grzecznie posłuchały.

Gdy z powodu obostrzeń covidowych wyjazdy turystyczne musiały zostać odwołane, biura podróży oprócz zwrotu gotówki proponowały swoim klientom bon będący ekwiwalentem wpłaconej wcześniej sumy. Konsumenci często wybierali bon w geście solidarności z firmami, które stanęły na granicy upadłości. Niestety okazało się, że część biur nie odwdzięczyło się tym samym.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaczęły napływać skargi klientów biur podróży na sposób realizacji covidowych voucherów, więc urząd postanowił przyjrzeć się sprawie. Wątpliwości UOKiK-u wzbudziły warunki regulaminów dotyczące informowania klientów o voucherach turystycznych, w szczególności te mogące wprowadzać w błąd co do przysługującego im prawa do zwrotu niewykorzystanej wartości vouchera zarówno w trakcie jego obowiązywania, jak i po upływie terminu ważności.

Bizblog.pl poleca

Przeanalizowaliśmy  warunki umów, regulaminy oraz wytyczne stosowane przez biura podróży. Sprawdziliśmy, jak informowały konsumentów, a także jak w praktyce realizowały wydane podczas epidemii COVID-19 vouchery. Wezwaliśmy dziesięciu z dwunastu badanych przedsiębiorców do zaniechania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów i usunięcia skutków ich stosowania. Dzięki otwartej postawie przedsiębiorców udało się usunąć niezgodne z prawem postanowienia – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Konsumenci mają prawo otrzymać zwrot środków finansowych za niewykorzystany voucher turystyczny

– podkreśla szef UOKiK-u.

UOKiK interweniował w takich biurach podróży jak Best Reisen Gruop, Coral Travel Poland, Ecco Holiday, Exim, Grecos Holiday, Konsorcjum Polskich Biur Podróży Trade&Travel Company, L.T.M. Luxury Travel Management, Nowa Itaka, Orient Travel, Rainbow Tours, TOP Touristik, TUI Poland.

Jak wskazuje urząd, praktyki biur podróży udało się zmienić bez konieczności podejmowania sformalizowanych działań administracyjnych. W przypadku działań Orient Travel Urząd ustalił, że nie przekazywali konsumentom voucherów uregulowanych w ustawie covidowej, natomiast L.T.M. Luxury Travel Managemet wydało tylko kilka na wyraźne życzenie klientów, bez dodatkowych warunków odnośnie do ich realizacji.

Biura podróży nie tylko uznały zastrzeżenia UOKiK-u i dobrowolnie usunęły zapisy wprowadzające konsumentów w błąd oraz niedozwolone postanowienia wzorów umów, ale także zobowiązały się do zwrotu niewykorzystanych wartości voucherów po upływie terminu ważności lub w każdym czasie na życzenie klienta.