Porady

Zapach gazu w samochodzie – skąd się bierze i jak się go pozbyć?

Porady 03.04.2022 6 interakcji
Piotr Szary
Piotr Szary 03.04.2022

Zapach gazu w samochodzie – skąd się bierze i jak się go pozbyć?

Piotr Szary
Piotr Szary03.04.2022
6 interakcji Dołącz do dyskusji

W samochodzie wyposażonym w instalację LPG może się zdarzyć, że w kabinie będzie wyczuwalny zapach gazu. Czy to zawsze oznacza niesprawność instalacji gazowej?

Samochodowe instalacje gazowe są w Polsce bardzo popularne. I nic dziwnego – często pozwalają zauważalnie obniżyć koszty eksploatacji pojazdu. Odbywa się to co prawda za sprawą mniejszego lub większego zmniejszenia praktyczności auta (zależnie od wielkości i miejsca montażu butli gazowej), ale w wielu przypadkach to niewielka cena oszczędności pod dystrybutorem na stacji benzynowej.

Instalacje LPG nie są bezobsługowe. Należałoby rzec, że wręcz przeciwnie – bo do standardowych czynności obsługowo-serwisowych przy aucie dochodzi jeszcze dbanie o instalację – o jej regulację, wymianę filtra, częstsze sprawdzanie stanu świec i przewodów zapłonowych silnika, itd. Ale nawet jeśli na polu dbałości o samochód nie można jego właścicielowi nic zarzucić, to i tak możemy napotkać problem.

zapach gazu w samochodzie
fot. JERZY, Otomoto.pl. Zdjęcie pobrane z ogłoszenia zgodnie z prawem dopuszczalnego cytatu.

Ten problem to zapach gazu w samochodzie

Jeśli już się pojawi, to zwykle jest łatwo wyczuwalny, ponieważ autogaz (mieszanka propanu i butanu w proporcjach zależnych od pory roku) jest specjalnie nawaniany. Robi się to właśnie po to, by możliwie szybko reagować na podobne problemy, tym bardziej że LPG jest cięższe od powietrza, co może rodzić problemy np. na parkingu podziemnym – z tego względu wiele takich obiektów nie zezwala w ogóle na wjazd pojazdów wyposażonych w instalacje gazowe.

zapach gazu w samochodzie

Pomijając rzadko spotykane już instalacje najstarszych typów, zapach gazu w samochodzie oznacza jeden z dwóch problemów: nieszczelność w którymś miejscu instalacji, albo źle wyregulowane parametry jej pracy.

Jako miejsce nieszczelności gazownicy zwykle wskazują węże łączące reduktor z listwą wtryskiwaczy

Możliwości jest więcej. Różnią się też one od siebie w zależności od rodzaju instalacji – przykładowo w niesprawnych instalacjach mieszalnikowych problem mógł wynikać np. z nieszczelności układu dolotowego samochodu.

Nieszczelność raczej nie grozi samej butli gazowej

Sama konstrukcja butli jest bardzo wytrzymała – znacznie bardziej niż choćby zbiornika paliwa, a co więcej, polskie przepisy dotyczące butli są jeszcze bardziej restrykcyjne niż przepisy unijne. Jeśli już gaz miałby się w jakikolwiek sposób ulatniać z tych okolic, to przez jeden z dwóch zaworów, będących elementami tzw. wielozaworu. Pierwszy z nich to zawór bezpieczeństwa, który nie dopuszcza do zbytniego wzrostu ciśnienia w butli – nadmiar LPG jest w takich przypadkach wypuszczany na zewnątrz. Drugi rodzaj zaworu to zawór ogniowy (właściwie: bezpiecznik topikowy) – ma on umożliwiać bezpieczne opróżnienie zbiornika, gdy temperatura jego płaszcza przekracza ustaloną przez producenta wartość (zwykle ponad 100 stopni Celsjusza – bezpiecznik topi się wtedy, a gaz trafia pod samochód).

Poszukiwanie nieszczelności może wymagać czasu. Jeśli w samochodzie czujemy zapach gazu, to prawdopodobnie auto trzeba będzie zostawić u gazownika na co najmniej dzień czy dwa, szczególnie jeśli problem jest wyczuwalny (dosłownie i w przenośni) tylko przy konkretnych zakresach temperatur otoczenia.

instalacja LPG zalety wady
fot. StanisŁaw, Otomoto.pl. Zdjęcie pobrane z ogłoszenia zgodnie z prawem dopuszczalnego cytatu.

Inny potencjalny problem to zły skład mieszanki powietrze-gaz

Wtedy nie dość, że możemy mieć do czynienia z niechcianym zapachem, to jest ryzyko, że silnik samochodu będzie pracować niepoprawnie – niekoniecznie na tyle, by było to zauważalne w jego pracy dla laika, ale być może wystarczająco do tego, by zaświeciła się kontrolka „check engine”. Zły skład mieszanki paliwowo-powietrznej podczas pracy na LPG może skutkować także bardziej uciążliwym zapachem spalin, choć to akurat jest problem raczej dla kierowców podążających za niesprawnym autem, a nie dla jego użytkownika.

instalacja lpg silniki

Zapach gazu w samochodzie – ile może kosztować naprawa?

Jeśli mamy pewność, że to w naszym aucie pojawił się kłopot, koszty naprawy mogą być bardzo różne – od 50 zł w przypadku małej i prostej do znalezienia nieszczelności, aż do kwot wielokrotnie większych, jeśli mamy do czynienia z sytuacją skrajną, przykładowo w rodzaju skorodowanego układu wydechowego, który wypuszcza spaliny nie tylko z tłumika końcowego. Nowe elementy wydechu mogą kosztować kilkaset złotych, ale mogą i więcej, jeśli ktoś zdecyduje się na części oryginalne zamiast zamienników albo na układ wydechowy wykonany na zamówienie. Ale tak jak wspomniałem wyżej – takie kwoty to raczej skrajności. Zwykle pozbycie się nieszczelności w instalacji LPG oznacza wydatek od kilkudziesięciu do co najwyżej kilkuset złotych. Wspomniana wcześniej regulacja parametrów pracy instalacji zwykle kosztuje poniżej 100 zł, chyba że połączymy ten zabieg z wymianą filtra gazu i przeglądem układu – wtedy koszty wynoszą zwykle od okolic 120 do 300 zł. Najlepiej sobie zapamiętać, że każdy niepożądany zapach w aucie jest podejrzany i może oznaczać usterkę.

A usterki, szczególnie takie, się naprawia a nie jeździ z nimi miesiącami.

gaz, lpg

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać