Wiadomości

To jeszcze nie koniec gry. Produkcja samochodów wzrosła i to sporo

Wiadomości 09.02.2023 15 interakcji
Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk 09.02.2023

To jeszcze nie koniec gry. Produkcja samochodów wzrosła i to sporo

Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk09.02.2023
15 interakcji Dołącz do dyskusji

Mogłoby się wydawać, że miniony rok był dramatyczny, jeśli chodzi o produkcję i rejestracje nowych aut. Nic bardziej mylnego – rejestracje spadły tylko o 0,1 proc, a produkcja aut w 2022 r. wzrosła. Myślcie o tym, czekając jedenasty miesiąc na zamówiony przez siebie wóz.

Problemy, kłopoty, trudności. Dałoby się wypisać cały słownik synonimów, próbując opisać sytuacje branży motoryzacyjnej w roku 2022. Można by się spodziewać, że zerwane łańcuchy dostaw, kłopoty z półprzewodnikami, trudności z organizacją transportu morskiego i wiele innych czynników psujących humor wszystkim, od prezesów koncernów po sprzątaczki w salonach samochodowych, sprawią, że statystyki za zeszły rok będą wyglądać dramatycznie.

Ale tak nie jest

Dane, które opracowała ACEA, czyli europejskie stowarzyszenie producentów samochodów, podaje dalej IBRM Samar. Według nich, w 2022 roku na świecie zarejestrowano 66,2 mln nowych samochodów osobowych. Czy to mniej niż w roku 2021? Owszem, ale różnica wynosi zaledwie… 0,01 proc. Z kolei produkcja aut – czyli temat, o którym naprawdę sporo się mówiło w kontekście problemów – wzrosła. Na całym świecie aż o 7,9 proc, do ponad 68 milionów samochodów.

Produkcja aut w 2022 r. wyglądała nieźle, ale za wcześnie jeszcze na szampana

To i tak o wiele gorzej niż w przedpandemicznych czasach. W roku 2019 zarejestrowano niemal 75 milionów nowych aut.

produkcja aut w 2022

Jak wygląda sprawa w poszczególnych rejonach świata? Europa w tabelkach świeci się na czerwono. Liczba rejestracji na naszym kontynencie – najmocniej dotkniętym przez wojnę na Ukrainie – spadła o 10,4 proc, do 12,8 mln sztuk. Pogorszyła się także sytuacja w Ameryce Północnej. Wynik jest tam niemal identyczny, jak w Europie (12,7 mln aut), ale spadek nieco mniejszy – 8,7 proc.

Spadł także popyt w Japonii (o 5,1 proc.). IBRM Samar wskazuje, że to kwestia wyższych cen energii i spadku wartości japońskiej waluty. Gdzie sytuacja się poprawia? W Chinach (7,6 proc.) i w Indiach (wzrost aż o 21,6 proc. sztuk, choć cały rynek indyjski w 2022 roku wchłonął tylko 4,3 mln aut – to tyle, ile sprzedano ich w Niemczech i we Francji razem wziętych, a przecież mówimy o 1,4 miliardowym narodzie).

Czy produkcja aut w 2022 r. będzie gorsza niż w 2023 r?

Ci, którzy już od roku czekają na zamówione auta popularnych marek pewnie stracili wszelką nadzieję – tak czy inaczej, rok 2023 ma być lepszy od poprzedniego. Ale kiedyś musi nadejść kres wzrostów i samochodów zacznie przybywać w znacznie wolniejszym tempie. Kiedy? Odpowiedzią będzie tu „obowiązkowa elektryfikacja” w Europie. Klienci się pewnie zbuntują i nie będą tak chętnie wymieniać aut na nowe. W tym samym czasie w Indiach wciąż będą produkowane wozy, które nie spełniają żadnych norm Euro.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać