Ciekawostki

Poznajcie czechosłowackie Lambo. Walało się po Countach i wygląda jak smażony ser

Ciekawostki 06.04.2023 129 interakcji

Poznajcie czechosłowackie Lambo. Walało się po Countach i wygląda jak smażony ser

129 interakcji Dołącz do dyskusji

Istnieje na Facebooku grupa o nazwie „Złomnik MotoBieda – niezależna społeczność entuzjastów”. Trzeba przyznać, że czasem można natrafić tam na prawdziwe perełki. Jedną z nich jest post, gdzie opisane zostało „Czechosłowackie Lambo”, czyli replika Lamborghini Countach z silnikiem V8 Tatry, żółta jak kotlet z sera.

Gdy upadł komunizm, to nie od razu na mapie Europy pojawiły się Czechy i Słowacja. Do 1992 r. była Czechosłowacja. To właśnie na jej terenie, niedaleko Bratysławy powstała firma Auto Abbaretti. Jej założyciele mieli ambitne plany motoryzacyjne, a jednym z nich było stworzenie względnie taniej repliki legendarnego Lamborghini Countach.

Czechosłowackie Lambo
Fot. Pavel Procházka

Jak podaje portal auto.cz, za stworzenie AA odpowiedzialny był jeden obywatel Czechosłowacji oraz dwóch Niemców. Auto Abbaretti ruszyła w marcu 1991 r. i miała w planach tuning samochodów sportowych oraz odrestaurowywanie zabytkowych – prawdopodobnie dla majętnych klientów z Niemiec oraz innych państw zachodnich. Tego typu firmy istnieją np. w Polsce, a w nich specjaliści pracują nad autami w 99 proc. przeznaczonych dla klientów zza granicy. Auto Abbaretti miało większe ambicje i chciała również zbudować coś od zera, a wśród rozpoczętych projektów był Garbus z silnikiem Tatry oraz 500-konny Mercedes.

Czechosłowackie Lambo to replika Lamborghini Countach

Na początku lat 90. wspaniałość Lamborghini Countach była już na dobre zakorzeniona w umysłach pasjonatów na całym świecie. Czechosłowacki pojazd miał być repliką legendy, zbudowaną w oparciu o stosunkowo tanie części, łatwo dostępne w Czechosłowacji. Nie wiadomo, ile sztuk miało powstać, ale ostatecznie z siedziby Auto Abbaretti wyjechał tylko jeden prototyp.

W replice z Bratysławy zastosowano ramę rurową, na którą założone zostało nadwozie z włókna szklanego. Przednia oś pochodzi z GAZ-a Wołga 3102, a układ kierowniczy został przeszczepiony ze Skody Favorit. Napęd zapewnia ośmiocylindrowy silnik Tatry umieszczony centralnie. Chłodzony powietrzem motor, wraz ze skrzynią biegów, pochodzi z modelu T613, który ma silnik umieszczony z tyłu, a nie jak Lamborghini – centralnie. To spowodowało, że silnik w replice jest bardziej cofnięty niż w oryginale.

Fot. Pavel Procházka

Pojazd oryginalnie kupił właściciel klubu nocnego w niemieckim Frankfurcie i auto służyło mu do celów marketingowych. Podobno Niemiec popadł w długi i słuch o czechosłowackim Lambo zaginął. Pojazd po wielu latach odnalazł dopiero obecny właściciel – Pavel Procházka

Pavel natrafił na auto w lakierni specjalizującej się w replikach Lamborghini, na terenie Luksemburga. Żółty wóz podobno czekał tam na swoją kolej od wielu lat. Procházka odkupił je od właściciela warsztatu i rozpoczął żmudny proces przywracania go do dawnej świetności.

Czechosłowackie Lambo
Fot. Pavel Procházka

Czesi oraz Słowacy nie mieli szczęścia do supersamochodów. Jestem wielkim fanem modelu MTX Tatra V8, który niestety nie odniósł sukcesu. Podobnie było w Polsce, gdyż projekty Loeparda oraz Arrinery skończyły się przegraną. Cóż, pozostaje jedynie dbanie o pojedyncze egzemplarze oraz odbudowa „Czechosłowackiego Lambo”.

Obecny właściciel twierdzi, że nie będzie łatwo, ale w pracach ma pomóc jeden z założycieli Auto Abbaretti – František Spáčil.  Trzymam kciuki, bo bardzo chciałbym posłuchać pracy V8 chłodzonego powietrzem. Jego nagranie może być równie intrygujące, co oryginalny dźwięk. Może też Kanye napisze Runaway 2 i tym razem w teledysku zagra „Czechosłowackie Lambo”.

Czechosłowackie Lambo
Fot. Pavel Procházka

PS Podziękowania dla członków grupy „Złomnik MotoBieda – niezależna społeczność entuzjastów”

Czytaj dalej:

Jaki czeski samochód kosztuje milion złotych? Tatra 700. Ostatnia z wyprodukowanych

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać