Klasyki

Jaki czeski samochód kosztuje milion złotych? Tatra 700. Ostatnia z wyprodukowanych

Klasyki 22.05.2019 349 interakcji
Michał Koziar
Michał Koziar 22.05.2019

Jaki czeski samochód kosztuje milion złotych? Tatra 700. Ostatnia z wyprodukowanych

Michał Koziar
Michał Koziar22.05.2019
349 interakcji Dołącz do dyskusji

Milion złotych za stare czeskie auto – brzmi jak szaleństwo. Z drugiej strony to nie jest ani trochę zwyczajny samochód, tylko podobno ostatnia wyprodukowana Tatra 700.

Czeska marka, kojarzona przede wszystkim ze świetnymi ciężarówkami, ma na swoim koncie szereg bardzo dobrych i niezwykłych aut osobowych. Wystarczy wspomnieć modele takie jak T87, Tatraplan czy 603. Ostatnią osobową konstrukcją legendarnego producenta była Tatra 613. Piękny samochód, przeznaczony dla ważnych osób, został wprowadzony do produkcji w 1968 r.

To, co go wyróżniało, to umieszczony z tyłu silnik V8 chłodzony powietrzem. 613 utrzymała się w produkcji aż do 1995 r., przechodząc kilka modernizacji. Kierownictwo Tatry doskonale wiedziało, że w połowie lat 90. samochód z 1968 r. był już dramatycznie przestarzały. Niestety, brakowało środków na opracowanie zupełnie nowego pojazdu.

Tatra 700 na sprzedaż
Źródło: Bazos.cz

Tatra 700, czyli łabędzi śpiew.

Wobec tego zdecydowano się na modernizację istniejącego modelu 613-4. Choć pojazd przyjął nowe oznaczenie 700, to tak naprawdę zmieniło się niewiele, korzystał nawet ze starej homologacji. Brytyjski projektant, Geoff Wardle opracował świeższą stylistykę nadwozia, a wnętrze stało się bardziej luksusowe. Układ napędowy pozostał bez zmian, dopiero po jakimś czasie w niektórych egzemplarzach wysłużone 198-konne jednostki o pojemności 3,5 litra zastąpiono mocniejszymi o 33 KM motorami 4.4. Brak środków sprawiał, że Tatry 700 konstruowano często z przerobionych paneli nadwozia do 613-4.

Nowy-stary model szybko, bo już w 1997 r. przeszedł pierwszy, dość kosmetyczny lifting. Niestety, sytuacja osobowej Tatry na rynku była dramatyczna. Niezależne zawieszenie, 5-biegowa skrzynia i bogate wyposażenie to za mało by sprzedać w drugiej połowie lat 90. auto luksusowe z 1968 r. Nie było atrakcyjne wizualnie, a chłodzony powietrzem silnik z tyłu raczej trudno nazwać atutem przy sprzedaży pojazdu reprezentacyjnego. Nie bez znaczenia było też, że samochody Tatra kojarzyły się ze znienawidzonymi oficjelami czasów socjalistycznej Czechosłowacji. Tego stereotypu nie zmieniło nawet to, że siedemsetką jeździł Milos Zeman.

Tatra 700 na sprzedaż
Źródło: Bazos.cz

Desperackie próby.

Model 700 przynosił straty, więc jego produkcję wstrzymano już w 1997 r., ale do 1999 r. zmontowano jeszcze jakąś liczbę samochodów. Prywatni klienci nie byli zbytnio zainteresowani Tatrami, a zamówienia publiczne nie wystarczyły, by wytwarzanie auta było rentowne. Z fabryki w Priborze wyjechało pomiędzy 62 a 75 egzemplarzy Tatry 700.

Tatra 700 na sprzedaż
Źródło: Bazos.cz

W przyciągnięciu klientów nie pomogło nawet konstruowanie sportowych prototypów. Pierwszy, czyli 700 GT zbudowany w 1996 r., dysponował mocą 415 KM. Po wypadku został przerobiony na coupe. Drugim podejściem była równie mocna Ecorra Sport V8 z 1997 r. Miała pobić czeski rekord prędkości. Niestety, nie udało się, ponieważ konstruktorzy pojazdu MTX Tatra V8 byli szybsi, a rekord mógł być ustanawiany tylko raz na rok. Ecorra startowała jeszcze później w różnych wyścigach, ale nie przyniosła modelowi 700 upragnionej przychylności klientów prywatnych.

Ostatnia wyprodukowana?

Jeśli chcecie stać się posiadaczami dziwacznego pojazdu, który przypieczętował śmierć osobowych Tatr, to macie teraz okazję. Ktoś wystawił w Igławie egzemplarz z motorem 4.4. Opis jest lakoniczny, informuje nas jedynie, że to jakoby ostatnia wyprodukowana Tatra 700. Ciekawe, to już chyba trzecia ostatnia siedemsetka jaką widzę.

Niemniej jednak, może właściciel ma tym razem jakieś dowody, że to właśnie jego auto gasiło światło na linii produkcyjnej w Priborze? W końcu chce za nie okrągły milion złotych. Fakt, pojazd jest świetnie zachowany i niezwykle rzadki, ale to nadal ogromna kwota. Zwłaszcza, że ktoś dysponujący milionem do wydania na dziwny samochód może jeszcze rozważyć Isderę. Trudny wybór. Ja bym postawił na Tatrę, bo jednak chłodzone powietrzem V8 umieszczone z tyłu limuzyny wyprodukowanej w drugiej połowie lat 90. to coś, czego nie znajdzie się w żadnej innej marce. Nawet za milion złotych.

Tatra 700 na sprzedaż
Źródło: Bazos.cz

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać