Wiadomości

1,14 zł – czy to nowa wysokość kilometrówki? Koszty rosną, a minister cierpliwie czeka

Wiadomości 21.04.2022 11 interakcji
Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz 21.04.2022

1,14 zł – czy to nowa wysokość kilometrówki? Koszty rosną, a minister cierpliwie czeka

Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz21.04.2022
11 interakcji Dołącz do dyskusji

Inflacja rośnie, paliwo jest drogie, Polacy wnikliwiej oglądają swoje portfele. Dlatego posłowie pytają, jaka i kiedy będzie nowa wysokość kilometrówki. Minister Finansów jednak czeka aż za sprawę weźmie się inny Minister.

Posłanka Monika Rosa zatroskała się losem kierowców, którzy wykorzystują swoje samochody prywatne do celów służbowych. Pisali do niej ludzie, a on napisała do Ministra Finansów. W swej interpelacji pyta, kiedy będzie lepiej? A przez lepiej rozumie.

Czytaj również: Kilometrówka w 2023 r. nareszcie wzrosła. Podwyżki nawet o ponad 200 procent

Nową wysokość kilometrówki

Kilometrówka to potoczne określenie ustawowo określonej stawki za przejechanie jednego kilometra samochodem prywatnym w celach służbowych. Jej wysokość pozostała niezmieniona od 2007 roku, a koszty rosną. Co szczególnie bolesne jest, gdy cena paliwa, i to po obniżce wynikające z tarczy antyinflacyjnej, wykracza ponad 7 zł. Stawki ustalane przez Ministra Infrastruktury są zależne od pojemności silnika i wynoszą wciąż:

  • 0,5214 zł – w przypadku samochodów osobowych o pojemności skokowej silnika do 900 cm3.,
  • 0,8358 zł – w przypadku samochodów osobowych o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3,
  • 0,2302 zł – w przypadku motocykli,
  • 0,1382 zł – w przypadku motorowerów.

Posłanka przedstawia iż zdaniem ekspertów nowa stawka powinna wynosić 1,14 zł. Równocześnie pyta:

  1. Czy Ministerstwo Finansów doszło do porozumienia z Ministerstwem Infrastruktury w sprawie zmiany wysokości stawki tzw. kilometrówki?
  2. Czy ministerstwo prowadzi analizę kosztów ponoszonych przez pracowników korzystających z prywatnych samochodów do celów służbowych, które przewyższają otrzymywane przez nich zwroty kosztów?

Ministerstwo Finansów mówi, że chce

Wprawdzie interpelacja posłanki nie doczekała się jeszcze odpowiedzi, ale i tak raczej już ją znamy. Jej interpelacja nie była jedyną w tej sprawie. Ministerstwo Finansów odpowiedziało już na pytania innych posłów o wysokość kilometrówki. Z odpowiedzi wynika, że należy poganiać zupełnie inne ministerstwo.

Ministerstwo Finansów twierdzi, że chciałoby, ale musi poczekać i tak kilka lat już czeka. Konkretnie na Ministra Infrastruktury, a właściwie to na zmianę przepisów. Żeby aktualizacja stawek miała sens, należałoby je odwiązać od pojemności silnika. W obliczu wzrastającej liczby samochodów elektrycznych, a być może i w przyszłości – wodorowych, przepisy należy dostosować do tego, że silniki elektryczne nie mają pojemności silnika.

Dodatkowo, od początku tego roku, przepisy regulujące wysokość ryczałtu za wykorzystanie samochodu służbowego do celów prywatnych nie biorą pod uwagę pojemności silnika. Wynosi on:

2)250 zł miesięcznie – dla samochodów:

a) o mocy silnika do 60 kW,

b) stanowiących pojazd elektryczny w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 110 i 1093) lub pojazd napędzany wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy;

2)400 zł miesięcznie – dla samochodów innych niż wymienione w pkt. 1.

Przepisy nie przystają więc do obecnie stosowanych technologii, co najwyraźniej jest ważniejsze od tego, żeby przystawały do obecnych kosztów utrzymania samochodu.

Nie ma obowiązku bierności

Stanowisko Ministerstwa Finansów jest takie, że nie urealnią stawek zanim nie zostanie urealniona ustawa o transporcie drogowym. O ile wiem, w przepisach nie jest zabronione ustanawianie innych, jeśli dotychczasowe nie mają sensu. Kierowcy wykorzystujący samochody prywatne do celów służbowych mogą przecież poczekać kolejne kilkanaście lat na aktualizację stawek. W końcu nie są jedynymi uwiązanymi ich ustawową wysokością.

Czytaj również: Barbórkowa opowieść o czarnej zarazie. GPF nowym księciem ciemności? Niekoniecznie

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać