Wiadomości

Jedno auto popsuło Toyocie dominację nad światem. Dwa, ale drugiego nie zauważacie

Wiadomości 05.05.2023 303 interakcje

Jedno auto popsuło Toyocie dominację nad światem. Dwa, ale drugiego nie zauważacie

Piotr Barycki
Piotr Barycki05.05.2023
303 interakcje Dołącz do dyskusji

Najpopularniejsze auta na świecie w 2022 r. to Toyota, Toyota i… zaraz, a co to takiego? Jak to, jaka Tesla? I jaka to Honda wspięła się aż do pierwszej piątki najczęściej kupowanych samochodów na naszym globie?

Spokojnie, zaraz potem świat wraca do normalności i następuje zalew kolejnych modeli Toyoty w różnych kształtach i rozmiarach. Co i tak nie zmienia faktu, że Tesli udało się w 2022 r. wspiąć szokująco wręcz wysoko w tabeli.

Tesla Model Y jest światowym hitem. Koniec i kropka.

Wprawdzie miejsce przez nią zajęte jest dopiero trzecie, a więc najniższe na podium, ale to i tak – według szacunów JATO Dynamics – aż 747 000 sprzedanych egzemplarzy. Zresztą chyba każdy producent – może poza Toyotą – chciałby, żeby 2022 r. zakończył się tak dla jednego z jego modeli, nawet na tym najgorszym medalowym miejscu.

Tym bardziej, że dwa modele, które wyprzedziły Model Y, czyli RAV4 i Corolla sedan, choć mając nad Teslą bezpieczną przewagę, to rok do roku straciły na popularności. Jak i w sumie samochody ogółem – szacuje się, że w 2021 r. nowych nabywców znalazło 80,7 mln samochodów, a w 2022 r. – 79,4 mln.

O dziwo po Tesli w tabeli nie znajdziemy kolejnej Toyoty.

To znaczy znajdziemy, ale dalej. Bezpośrednio za Teslą Model Y jest model, który u nas niespecjalnie się widuje – czyli Honda CR-V. Ale to akurat można łatwo wytłumaczyć – zaledwie 2 proc. globalnej sprzedaży przypada na nasz kontynent, a zdecydowana większość zakupów tego modelu ma miejsce w Chinach i Ameryce Północnej.

Zresztą Europa w całym tym zestawieniu ma raczej niewiele do gadania – właściwie tylko w przypadku… Tesli Model Y i Model 3 mamy jakiś znaczący udział w zakupach. Reszta jest pomijalna.

Po CR-V wszystko wraca do normy. Była RAV4 i Corolla, więc jest też i Camry, Hilux i nowość w postaci Corolli Cross. Pomiędzy to wciska się jeszcze nieobecny u nas w ogóle Nissan Sentra, a czołówkę zamyka Model 3 oraz sprzęt rolniczy w postaci Forda F-150.

Największym wygranym zestawienia nie jest jednak Tesla. Najpopularniejsze auta na świecie w 2022 r. to…

… SUV-y. Niby rynek się trochę skurczył, niby sprzedanych samochodów jest odrobinę mniej, a udział tego typu nadwozia niezmiennie rośnie – było 39,7 proc. w 2021 r., jest niemal 42 proc. w 2022 r., a i 2023 r. pewnie nie będzie inny i znowu zaobserwujemy wzrost popularności podniesionych aut.

Oczywiście można się bronić przed wręczeniem SUV-om korony popularności świata motoryzacji, bo są małe SUV-y, duże SUV-y, jakieś crossovery i w sumie to są czasem zwykłe auta osobowe, ale to aż takiego wielkiego znaczenia nie ma. W końcu sedany też mają różne rozmiary i czasem formy, a jakoś są spychane na margines. Zresztą większość SUV-ów sprzedanych w 2022 r. (ponad 15 mln z 33 mln w ogóle) to „kompaktowe SUV-y”, a do tej kategorii trudno zaliczyć minimalnie podniesione auta miejskie czy… kompakty.

Fani kombi mogą natomiast zapisywać się – choć w zasadzie mogli to robić od lat – do grup wsparcia dla mniejszości. Udział tego typu nadwozia w całym rynku jest tak mały, że trzeba było zrobić podpis w pionie, bo inaczej się nie mieścił. Najwyraźniej europejskie zamiłowanie do praktycznych samochodów nie ma szans z globalnym rynkiem. Tak samo topnieje udział MPV, choć tutaj wyszło o tyle dobrze, że z racji krótkiej nazwy tej kategorii, nie trzeba jej było zapisywać w pionie.

Jeśli więc dopasowalibyśmy nasze preferencje zakupowe do reszty świata, to istnieje spore prawdopodobieństwo, że nasze kolejne auto nie będzie kombi – będzie SUV-em, do tego bardzo możliwe, że od Tesli. Przy czym JATO sukcesu Modelu Y – szczególnie w Europie – doszukuje się nie tylko w modzie i chęci spróbowania czegoś nowszego – chodzi po prostu o… pieniądze.

Czytaj również:

Przegląd ofert: używane Audi Q5. Ten samochód będzie marzeniem mas za kilka lat

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać