TechMoto / Akcja partnerska

Po co klikać, kręcić, smyrać, skoro można się po prostu… dogadać!

TechMoto / Akcja partnerska 20.11.2018 34 interakcje
Adam Majcherek
Adam Majcherek 20.11.2018

Po co klikać, kręcić, smyrać, skoro można się po prostu… dogadać!

Adam Majcherek
Adam Majcherek20.11.2018
34 interakcje Dołącz do dyskusji

Mercedes proponuje nowy sposób komunikacji z pokładowym systemem multimedialnym. I to takim, który uczy się twoich nawyków.

Pamiętasz swoją pierwszą komórkę? Niewielki ekran, mnóstwo przycisków i skomplikowane menu? Kiedyś podobnie było z samochodami – ich konsole centralne były nafaszerowane przyciskami, a na ich środku znajdował się niewielki, monochromatyczny ekran wyświetlający dane z komputera pokładowego, czy sprzętu audio.

Systemy samochodowe poszły śladem smartfonów

Dotykowe ekrany z czasem wyparły klasyczne klawiatury telefonów i w podobnym kierunku poszli producenci samochodów. Po co uczyć się zastosowania zestawu przycisków, skoro można w wygodny sposób skorzystać z dotykowego ekranu, na którym mogą być wyświetlane wszystkie informacje – od ustawień klimatyzacji, przez wybór stacji radiowej po komendy nawigacji. Wszystko to dla coraz większej wygody użytkowania.

Mercedes Klasy A MBUX

Dziś coraz częściej korzystamy z asystentów głosowych.

Siri, Alexa, Asystent Google – po co dotykać ekranu, jeżeli można porozumieć się ze smartfonem, czy w ogóle skorzystać z internetu za pomocą głosu? Sztuczna inteligencja potrafi coraz więcej, a do tego uczy się i staje coraz bardziej użyteczna.

Skoro można dogadać się ze smartfonem, to czemu nie z samochodem?

Ależ można! Taką możliwość proponuje np. Mercedes wprowadzając do nowej Klasy A system MBUX. Jest on dostępny zarówno w nadwoziu typu hatchback, jak i we wprowadzanej właśnie na rynek wersji Limuzyna.

Mercedes klasy A MBUX

Mercedes-Benz User Experience to jeden z najbardziej zaawansowanych systemów pokładowych montowanych we współczesnych autach. I jeden z niewielu, z którymi można się komunikować nie poprzez precyzyjne komendy głosowe, a po prostu z nim rozmawiając.

Mercedes klasy A MBUX

Wystarczy wzbudzić go komendą „Hey, Mercedes”, a asystent jest gotowy do działania. Jest Ci zimno? Powiedz to, a Mercedes podniesie temperaturę o kilka stopni. Chcesz by włączył ogrzewanie fotela? Nie szukaj przycisku, po prostu to powiedz. Podobnie jeśli jesteś głodny – powiedz o tym, a asystent powie Ci gdzie w okolicy możesz coś zjeść. W ten sam sposób wprowadzisz punkt docelowy w nawigacji, a nawet dowiesz się jaka będzie jutro pogoda. Bez odrywania rąk od kierownicy i wzroku od drogi.

Asystent głosowy to tylko jedno z udogodnień systemu MBUX

System nie tylko potrafi reagować na polecenia głosowe kierowcy. On się wręcz uczy jego zachowań i przyzwyczajeń. Jeśli dostrzeże, że kierowca zwyczajowo dzwoni konkretnego dnia o konkretnej porze na określony numer, podsunie ten numer w sugestiach. A jeśli stwierdzi, że kierowca regularnie słucha określonej audycji w określonej stacji radiowej, to będzie o niej przypominał i ją dla niego włączy.

Mercedes Klasy A MBUX

Mało? Dodaj zalety komunikacji Car-to-X.

Car- to-X to umiejętność komunikowania się samochodu z otoczeniem. Auto wyjeżdżając z garażu już będzie wiedziało, gdzie na drogach leży śnieg, jest ślisko, albo, że gdzieś zdarzył się wypadek i trzeba się spodziewać utrudnień w ruchu.

Sprzęt dopasowany do użytkownika.

Jeden z ekranów wchodzący w skład MBUX (w sumie są dwa) zastąpił tradycyjne zegary – prędkościomierz i obrotomierz – oraz zestaw kontrolek za kierownicą. I można go urządzić wedle swoich upodobań. Cyfrowy prędkościomierz można zastąpić widokiem nawigacji, albo zestawem podstawowych informacji komputera pokładowego.

Albo w ogóle ograniczyć go do minimum, by podawał np. tylko prędkość. Dzięki temu kierowca będzie miał przed oczami tylko te dane, które naprawdę są mu potrzebne.

By je otrzymać wcale nie musi patrzeć na ekran! Równie dobrze może korzystać z wyświetlacza head-up display, który podaje dane bezpośrednio na przedniej szybie.

Mercedes Klasy A MBUX

Nie chcesz rozmawiać z samochodem? Nie musisz.

Oczywiście głosowa obsługa MBUX to tylko jedna z możliwości. Jeśli ktoś woli bardziej tradycyjne rozwiązania, może poruszać się po menu systemu za pomocą paneli dotykowych na kierownicy i na tunelu środkowym. Ten ostatni pozwala m.in. na wpisywanie punktów docelowych w nawigacji przy wykorzystaniu odręcznego pisma. Czyli ponownie – w sposób, w jaki można pisać również na smartfonie.

Mercedes Klasy A MBUX

Który sposób jest najlepszy? Ten, który jest najwygodniejszy dla użytkownika. A użytkownicy mają różne potrzeby i upodobania. I tak jak różnie będą korzystać z systemu MBUX, tak samo różnie mogą podchodzić do zakupu auta – jedni np. wybiorą Mercedesa klasy A w wersji hatchback, inni będą woleli limuzynę. I każdy wybór będzie dobry.

Mercedes klasy A MBUX

Świat elektroniki nieprzerwanie prze do przodu i prawie codziennie dostajemy informacje o nowych odkryciach. Kilka dni temu pisaliśmy o premierze smartfona ze składanym ekranem. Ciekawe, czy to rozwiązanie zobaczymy też w samochodach.

 

* Wpis powstał przy współpracy z firmą Mercedes-Benz.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać