W Rosji natrafili na magazyn pełen automatycznych przekładni. Teraz Łady będą miały automaty
Wiadomości 15.03.2024Czyżby Rosjanie nauczyli się robić automatyczne skrzynie biegów z butelek po wódce, drugowojennych min i spleśniałych czebureków, a potem o nich zapomnieli? Niestety muszę was zawieść, te przekładnie nie są rosyjskie. Tzn. teraz już są, ale od początku…
Co robisz, jak zaczynasz nową rozgrywkę w grze RPG? Idziesz do pierwszej dostępnej lokacji i szukasz losowych przedmiotów. Tą drogą poszedł AwtoWAZ, szukając choć trochę nowoczesnej technologii, by wznowić produkcję w swojej największej mocy. O dostawie nowych przekładni poinformował fabryczny periodyk Avtograd News na portalu VKontakte.
Więcej o nowych drogach rosyjskiej motoryzacji przeczytasz tu:
-
Wołga powraca. Nadjeżdża ze Wschodu, ale to nie tak jak myślicie
-
Elektryfikacja wiadomo czym podlana, czyli jak Rosjanie tworzą samochody na prąd
-
Chińskie know-how przejmuje Rosję. Przyszedł czas na ich ukochane marszrutki
„To skąd macie te skrzynie? A leżały sobie”
Tak by zapewne wyglądała kontrola dokonana przez zainteresowane podmioty zewnętrzne. Automatyczne skrzynie, które już niedługo będą montowane w samochodach marki Łada, pochodzą z fabryki w Moskwie, która przed inwazją Rosji na Ukrainę należała do Renault.
W lutym bieżącego roku AwtoWAZ podjął decyzję o wyprodukowaniu dość krótkiej serii tysiąca Ład Granta w celu realizacji rządowego zamówienia. Dlatego rozpoczęto inspekcję fabrycznych magazynów, należących uprzednio do Renault. Jak się okazało, w zakładach Moskwicz zalegała niewykorzystana partia skrzyń automatycznych Jatco, które planowano zamontować do samochodów francuskiej marki.
Rosjanie wykorzystali nagłe zamknięcie fabryki i brak zainteresowania ze strony pierwotnego producenta pozostawionymi tam komponentami. Wystarczyło zajrzeć do magazynów i zobaczyć tysiące części pozostawionych bez niczyjej opieki. Zarząd AwtoWAZ doszedł do porozumienia z władzami miasta Moskwa, które sprawują kontrolę nad fabryką i legalnie (przynajmniej w rosyjskim tego słowa znaczeniu) przejął je na własny użytek. I teraz te przekładnie znajdą zastosowanie w najpopularniejszym samochodzie Łady – modelu Granta.
Produkcja nie będzie rozpoczęta, tylko wznowiona
To bardzo podobna taktyka do tej, którą zastosowali twórcy „nowej rosyjskiej marki” Solaris. Zagraniczny producent w ramach sankcji porzucił produkcję nowoczesnych komponentów, którą teraz Rosjanie postanowili się godnie zaopiekować.
Automatyczne skrzynie montowane w Ładach pochodzą od Jatco. Jest to japońska firma, która dostarcza przekładnie dla francusko-japońskiego konglomeratu Renault-Nissan – byłego już właściciela AwtoWAZ. Przed 2022 r. to właśnie ich skrzynie montowano w Ładach – modelach Kalina i Granta.
W wyniku sankcji nałożonych na Rosję po jej inwazji na Ukrainę w zakładach w Toliatti produkcję Ład Granta i Vesta kontynuowano w niewielkiej ilości, lecz bez nowoczesnego wyposażenia dostarczanego uprzednio przez podmioty zewnętrzne. Teraz nowoczesne przekładnie będą montowane w Ładach z silnikiem WAZ-21126 o pojemności 1,6 litra i mocy 98 KM. Te silniki już wcześniej wyposażano w automatyczne skrzynie Jatco. Plany przewidują produkcję 5 tysięcy egzemplarzy Granty z japońskimi przekładniami – czyli mniej więcej tyle, ile skrzyń było w magazynie. Trzeba było pilnować.