Ciekawostki

Oto jak działa „szklana kula” w Genesisie GV60

Ciekawostki 22.08.2021 311 interakcji
Adam Majcherek
Adam Majcherek 22.08.2021

Oto jak działa „szklana kula” w Genesisie GV60

Adam Majcherek
Adam Majcherek22.08.2021
311 interakcji Dołącz do dyskusji

Technologia shift-by-wire sprawia, że element służący do zmiany kierunku jazdy może przybrać dowolny kształt, np. szklanej kuli jak w modelu Genesis GV60.

Kiedyś automatyczne skrzynie biegów miały mechaniczne dźwignie, za pomocą których wybierało się przełożenie do jazdy do przodu, tyłu, wrzucało luz, albo blokowało przekładnię. Technologia shift-by-wire wysłała na emeryturę fizyczne wybieraki – zmianę przełożeń wywołuje komenda wysyłana elektronicznym kliknięciem przełącznika. W niektórych samochodach przełączniki te wciąż przypominają klasyczne dźwignie. Ale coraz częściej pojawiają się mniej konwencjonalne rozwiązania.

Pamiętam jakim przykrym zaskoczeniem było dla mnie oglądanie rozwiązania z ostatniej Hondy CR-V – te przyciski zupełnie nie pasowały mi do tego elementu.

Ze zdziwieniem przyjąłem też debiut stosowanych początkowo w Jaguarach i Rangę Roverach wysuwających się pokręteł – włączasz zapłon, a z konsoli centralnej wysuwa się krążek, którym obraca się  by wybrać odpowiednie przełożenie skrzyni. Dzisiaj to rozwiązanie stosuje już wielu producentów.

Zaskakujący był też dla mnie selektor stosowany w Lamborghini – tu chodzi głównie o efektowny design, a nie maksymalizację ergonomii.

Ale tak naprawdę każde z tych rozwiązań spełnia swoją funkcję w 100 procentach

Trzeba tylko co najwyżej poświęcić jakiś czas na przywyknięcie do ich obsługi. Dodatkowa korzyść jest taka, że efektownie wyglądają i robią wrażenie na pasażerach, którzy widzą je pierwszy raz. No może poza Hondą, oni raczej wyglądają bardziej tak:

Do listy efektownych narzędzi do wyboru kierunku jazdy doliczamy kryształową kulę z modelu Genesis GV60

Ten kolejny elektryczny model koreańskiej marki zadebiutował kilka dni temu na zdjęciach w sieci. Zadebiutował skromnie, bo Genesis pokazał tylko 5 jego zdjęć i póki co nie chwalił się nawet bliższymi danymi technicznymi. Na zdjęciu wnętrza najciekawiej wygląda właśnie element odpowiedzialny za wybór przełożenia. A raczej kierunku jazdy, bo w elektrycznym układzie napędowym tego elektryka, jak i w większości innych, występuje przekładnia jednobiegowa. W GV60 selektor wygląda tak:

W informacji prasowej można przeczytać, że gdy samochód jest wyłączony, to ta kryształowa kula jest dodatkowym źródłem ambientowego podświetlenia. Po włączeniu napędu obraca się, stając się kontrolerem do zmiany kierunku jazdy. Na stronie The Korea Economic Daily pojawiła się animacja prezentująca jak to działa w praktyce. O tak:

Można by powiedzieć, że to zbędna komplikacja prostego rozwiązania, ale trzeba przyznać, że wygląda bardzo efektownie. Ciekawe tylko, jak będzie wyglądać mina właściciela, gdy przypadkiem ten element uszkodzi i zgłosi się do ASO po wymianę na nowy. Choć z drugiej strony – czy znacie kogoś, kto popsuł wybierak skrzyni biegów shift-by-wire w swoim aucie?

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać