Wiadomości

Rząd zapłaci młodym, by pozbyli się gratów. Do wzięcia – równowartość 16 tys. zł

Wiadomości 21.08.2022 48 interakcji
Adam Majcherek
Adam Majcherek 21.08.2022

Rząd zapłaci młodym, by pozbyli się gratów. Do wzięcia – równowartość 16 tys. zł

Adam Majcherek
Adam Majcherek21.08.2022
48 interakcji Dołącz do dyskusji

Dopłaty do samochodu dla młodych mają pomóc im przesiąść się z aut niebezpiecznych do bezpiecznych. Taki światły cel przyświeca rządowi jednego z australijskich stanów. Do programu kwalifikują się pojazdy w wieku, który jest bliski statystycznemu Polakowi.

Wiktoria to australijski stan odznaczający się największą w kraju gęstością zaludnienia. Leży w południowo-wschodniej części kontynentu, a możecie go kojarzyć m.in. z niesamowitych kampanii społecznych zachęcających do ostrożniejszej jazdy, np. tej:

Lub tej:

Teraz o Wiktorii znowu będzie głośno za sprawą pomysłu dofinansowania zakupu samochodów dla młodych

I nie chodzi wcale o jakieś środki na zakup aut elektrycznych i niekoniecznie trzeba wydawać pieniądze w salonie. Kampania skierowana jest do mieszkańców stanu w wieku między 18 a 25 lat, którzy jeżdżą samochodami mającymi co najmniej 16 lat. Biorąc pod uwagę, że na koniec ubiegłego roku średni wiek samochodu w Polsce wynosił 15,56 roku, gdyby na podobny pomysł wpadł ktoś u nas, moglibyśmy liczyć na znaczne odmłodzenie floty. W Australii trzeba spełnić jeszcze jeden warunek. Samochód kwalifikujący się do programu musiał zdobyć nie więcej niż dwie gwiazdki w testach zderzeniowych ANCAP. Rodzaj napędu, zużycie paliwa, emisja CO2 – to nie interesuje nikogo.

Dopłaty do samochodu dla młodych – ile można dostać i co można za to kupić

Do wzięcia jest 5 tys. dolarów australijskich, czyli w przeliczeniu na złotówki trochę ponad 16 tys. Nie jest to kwota, za którą da się kupić nowe auto w salonie, ale wcale nie ma takiego wymogu. Nowy samochód ma mieć nie więcej niż 10 lat. Do tego może kosztować co najwyżej 30 tys. dolarów i obowiązkowo musi spełnić wymóg posiadania co najmniej 5 gwiazdek w testach zderzeniowych ANCAP, albo co najmniej 4 w programie Used Car Safety Rating. No i stary wóz trzeba oddać na złom, żeby „nie przenieść ryzyka na inną osobę”. Pewnym utrudnieniem może być fakt, że samochód można kupić wyłącznie od przedsiębiorców biorących udział w projekcie. Nie da się skorzystać z programu kupując auto z prywatnego ogłoszenia.

16 tys. zł dopłaty do samochodu młodszego niż z 2012 r., kosztującego poniżej 100 tys. zł i ze świetnymi wynikami w EuroNCAP. Co byście wybrali, gdyby taki program dopłaty do samochodu uruchomiono u nas?

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać