Ciekawostki

Ciekawe co wyjdzie, jak zmieszasz Volkswagena Polo z Robinem – Chińczycy to sprawdzili

Ciekawostki 26.02.2024 42 interakcje
Marek Stawski
Marek Stawski 26.02.2024

Ciekawe co wyjdzie, jak zmieszasz Volkswagena Polo z Robinem – Chińczycy to sprawdzili

Marek Stawski
Marek Stawski26.02.2024
42 interakcje Dołącz do dyskusji

Wyobraź sobie taki scenariusz. Bierzesz popularny w całej Europie pojazd oraz drugi, który jest obiektem permanentnych żartów od kiedy tylko się pojawił. Chińczycy wzięli Volkswagena Polo i Relianta Robina by stworzyć Fotona Wuxing FT200ZK-2B. Ten trójkołowiec to kopia Volkswagena Polo

Co chwila komuś wyskakują zdjęcia z Aliexpress czy innego Temu, ze zmniejszonymi kopiami Mercedesa G-Klasy, czy Range-Rovera. Jakaś mądra głowa postanowiła to zrobić z czymś już niedużym, bo Volkswagenem Polo, a przy okazji odgryźć mu jedno koło.

Foton, czyli takie chińskie Lamborghini

Ta mądra głowa wcale nie pracowała dla jakiejś chałupniczej manufaktury. Mówimy o firmie Foton, należącej do państwowego giganta z Pekinu – BAIC. Właściwie jest to część Fotona – Foton Lovol, produkująca traktory i ciężarówki, ale też lekkie trójkołowce (co, Lamborghini już nie wydaje się takie śmieszne?), działająca od 1984 roku. Trójkołowcami zajmuje się natomiast oddział Foton Lovol, który nazywa się Foton Wuxing, mający siedzibę w mieście Weifang.

Więcej o chińskich dziwadłach przeczytasz tu:

FT200ZK-2B, czyli trójkołowiec kopia VW Polo

FT200ZK-2B ma zaledwie 325 cm długości – 66 mniej od swojego oryginału, czyli Volkswagena Polo 9N3. Dla porównania Fiat Cinquecento jest krótszy tylko o 3 centymetry. Jeszcze mniejsza jest jego masa własna, gdyż wynosi zaledwie 390 kilogramów – dwa i pół razy mniej niż Polo. W mocniejszych wersjach masa wzrastała o połowę, aż do 590 kilogramów. Jednak niezależnie od wersji Foton Wuxing mógł zabierać na pokład 280 kilogramów – koniecznie w formie 3 pasażerów. Bagażnika nie stwierdzono.

Jeżeli chodzi o silnik, to chiński Robin miał ich kilka, zależnie od wersji, lecz żadnej nie można nazwać dynamiczną. Z pojemności od 196 cm3 do 586 cm3 silniki Fotonów mogą pochwalić się mocą od 10,5 konia mechanicznego aż do 24 koni mechanicznych. Prędkość maksymalna waha się od 60 do 68 km/h (szczerze mówiąc, nie wiem czy chciałbym jechać szybciej trójkołowcem). Dla porównania najszybsze Relianty Robiny osiągały ponad 130 km/h.

Trójkołowiec Foton
fot. auto-che.com, Lily Sakurauchi/Chinese Copy Cloneposting

Chińskie trójkołowce to poważny biznes

Trójkołowce są w Chinach wciąż bardzo popularnym typem pojazdu. Jest wiele firm, które zajmują się produkcją tych charakterystycznych dla Azji środków transportu. Oprócz Foton Wuxing można wymienić takie łamańce językowe jak Zongshen, Yuejin, czy Guowei. Napędzane są zarówno silnikami spalinowymi, jak i elektrycznymi. Podobnie jak FT200ZK-2B, w wielu z nich można rozpoznać „inspirację” produktami z Europy, USA, czy Japonii. Jeśli ktoś w Polsce byłby zainteresowany takim lub podobnym wynalazkiem, to na otomoto w zakładce „inne” można znaleźć ich czterokołowe odpowiedniki, jednak nazwałbym to „zakupem na własną odpowiedzialność”.

Źródło zdjęć: Chinese Copy Cloneposting

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać