Wiadomości

Marka Borgward wraca do Niemiec. Z SUV-em rzecz jasna

Wiadomości 28.06.2018 385 interakcji
Tomasz Domański
Tomasz Domański 28.06.2018

Marka Borgward wraca do Niemiec. Z SUV-em rzecz jasna

Tomasz Domański
Tomasz Domański28.06.2018
385 interakcji Dołącz do dyskusji

Miłośnicy klasyków mogą kojarzyć markę Borgward z zamierzchłych czasów. W 1961 r., po 32 latach funkcjonowania ten niemiecki producent zmuszony był ogłosić upadłość i zniknąć z rynku. Teraz, dzięki wsparciu chińskiego koncernu marka ta powraca do Europy ze swoim SUV-em.

Powrót ten został ogłoszony przez Christiana Borgwarda, wnuka Carla Borgwarda (twórcy marki Borgward) w 2015 r. podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Na tej samej imprezie zaprezentowano też model, który właśnie trafił do sprzedaży w Niemczech. Jest to Borgward BX7.

Borgward BX7 może mieć problem z zainteresowaniem sobą niemieckich klientów.

borgward-bx7-1

Za wygląd tego chińsko-niemieckiego SUV-a odpowiedzialny jest Einar Hareide, były dyrektor działu projektowego marki SAAB. W Niemczech dostępna jest jak na razie jedynie edycja limitowana SUV Borgward BX7 TS, którą można sobie kupić za 44 200 euro. Czyli tyle, ile kosztuje na przykład BMW X3 w wersji Advantage.

Co Chińczycy oferują za tę kwotę?

borgward-bx7-3

Pod maską Borgwarda zamontowano 2-litrową, benzynową jednostkę o mocy 224 KM i momencie 300 Nm. Napęd na obie osie przenoszony jest przez 7-biegową, dwusprzęgłową skrzynię automatyczną i kontrolowany przez system ESP, kontrolę trakcji i elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy. Jeśli chodzi o spalanie, to producent podaje, że ten 1,7-tonowy SUV zużywa 11,7 l paliwa w cyklu miejskim, 7,3 l w trasie i 8,9 l w cyklu mieszanym.

W przyszłości ma pojawić się również wersja z napędem hybrydowym, ale nie wyprzedzajmy faktów. Borgward musi na razie zdobyć przychylność klientów. W tym celu firma podpisała umowę z siecią niemieckich warsztatów A.T.U, która dysponuje 577 punktami serwisowymi. Producent zapewnia też, że przyszli klienci nie będą mieć żadnych problemów z dostępnością części. Centralny magazyn A.T.U., wykorzystując swoją infrastrukturę logistyczną, będzie w stanie dostarczyć je w ciągu 24 godzin do dowolnego miejsca w Niemczech.

W Chinach samochód ten sprzedaje się całkiem nieźle.

borgward-bx7-2

Pytanie tylko, czy Borgward BX7 TS może rzeczywiście konkurować jakościowo z takimi modelami, jak wspomniane już wyżej BMW X3, czy Audi Q5, które w Niemczech można kupić w bardzo podobnych cenach. Beiqi Foton Motors chwali się, że Chińczycy kupili już 100 tys. egzemplarzy Borgwarda BX7. Dlatego też zresztą firma postanowiła powalczyć o rynek globalny. Oprócz Europy, Foton Motors chce podbić Borgwardem również Amerykę Południową i Bliski Wschód.

I na pewno dysponuje odpowiednimi możliwościami produkcji, żeby ten plan zrealizować. Chińczycy szacują, że w ciągu roku są w stanie wyprodukować 360 tys samochodów. Jeśli atak na europejski rynek się powiedzie, Foton Motors planuje budowę fabryki Borgwarda niedaleko Bremy, rodzinnego miasta tej marki. W tym roku w Niemczech mają pojawić się jeszcze dwa modele tej marki: BX5 i BX6. Wiele jednak zależy od tego, jak będzie sprzedawał się Borgward BX7 dostępny na razie w promocyjnej cenie. Podejrzewam, że dział marketingu Borgwarda ma obecnie pełne ręce roboty.

Pytanie, czy Niemcy, którzy pamiętają Borgwarda z czasów jego oryginalnej świetności, jeszcze żyją.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać