Wiadomości

Spekulacja na temat przyczyn tragicznego wypadku z udziałem BMW X3

Wiadomości 28.07.2020 56 interakcji
Tymon Grabowski
Tymon Grabowski 28.07.2020

Spekulacja na temat przyczyn tragicznego wypadku z udziałem BMW X3

Tymon Grabowski
Tymon Grabowski28.07.2020
56 interakcji Dołącz do dyskusji

Na trasie ekspresowej pod Warszawą zdarzył się tragiczny wypadek. Spaliło się BMW X3, zginęła kierująca.

O wypadku pisały wczoraj rozliczne media. Z niewiadomych przyczyn samochód w coś uderzył, a potem się zapalił (zapewne). Kierującą znaleziono na ziemi, pod estakadą, niestety nie żyła. Czytałem już sporo komentarzy na ten temat, postanowiłem sam pospekulować o tym, co mogło się stać.

Najpierw jednak najważniejsze

Jaki to samochód? Odpowiedź brzmi: BMW X3 F25. Nie jest to pierwsze X1, ani nic innego, jest to X3 F25 w wersji przedliftowej (reflektory niepołączone z „nerkami”), z silnikiem Diesla.

Opublikowany przez Straż Pożarna OSP-Ożarów Maz. Poniedziałek, 27 lipca 2020

Dlaczego z silnikiem Diesla? Dlatego, że na tym zdjęciu widać (za sprawą brakującej klapki wlewu paliwa), wlew do płynu AdBlue, który występuje tylko w połączeniu z silnikiem Diesla w tym modelu. Ej ale zaraz, czy aby na pewno? Lepiej to sprawdzę.

Opublikowany przez Straż Pożarna OSP-Ożarów Maz. Poniedziałek, 27 lipca 2020

Sprawdziłem i z katalogu części BMW dostępnego pod adresem RealOEM.com wynika, że owszem, X3 F25 miało AdBlue, ale dopiero od 2014 r. i tylko w Stanach, a w Europie do samego końca szło bez AdBlue – pojawiło się ono dopiero w X3 G01 (2017 r.). Na rynku europejskim w tym miejscu znajdowała się zaślepka, przynajmniej jeśli wierzyć katalogowi części.

No ale diesel, a jeśli diesel to… wadliwy EGR

Pisaliśmy o niebezpieczeństwie pożaru związanym z nieszczelnością chłodniczki układu recyrkulacji spalin EGR. Problem dotyczy obu stosowanych w F25 4-cylindrowych diesli, tj. serii N47 i B47, przy czym chyba jednak bardziej narażona jest ta druga. Rzadko występujący, 6-cylindrowy N57 też się łapie. Tyle że wygląd auta po wypadku nie wskazuje na pożar spowodowany nieszczelnością chłodnicy EGR (zapala się w niej glikol z powodu temperatury spalin). Wtedy ogień niemal zawsze pojawia się w okolicach plastikowego kolektora ssącego i rozprzestrzenia się spod maski na dalszą część samochodu. A rozbite na estakadzie BMW ma prawie nietknięty przód, tak jakby tam płomienie nie doszły.

No to co się stało, bo miała być spekulacja

Poprosiłem kolegów z redakcji o podpowiedź. Ktoś jedzie szybko po estakadzie, samochód wpada w poślizg, ESP nie zdąża go wyprostować. Dochodzi do dachowania – widać to po przekoszonym dachu na tym zdjęciu. W trakcie dachowania akumulator umieszczony pod podłogą bagażnika powoduje zwarcie. Niby jego klemy są zabezpieczone od wierzchu plastikiem, ale jak się w niego dobrze uderzy, to plastik pęknie. Buchają iskry i płomienie, pali się tylna część pojazdu, ogień idzie w stronę przodu obejmując boki auta. Dalej nie będę opowiadał, bo to tylko spekulacja i próba odtworzenia przebiegu wypadku tylko ze zdjęć z internetu. Od tego są biegli w zakresie analizy danych, żeby sprawdzili czy było tak, a może zupełnie inaczej. Nie wydaje się jednak, żeby to zawór recyrkulacji spalin był winny – przynajmniej nic na to nie wskazuje.

Zdjęcie główne – TVN Warszawa

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać