Oto ulubione nadwozia Polaków. Zmiana preferencji jest tylko pozorna
Wiadomości 20.01.2021SUV to najchętniej wybierany typ nadwozia na rynku nowych samochodów w Polsce i to bardzo najchętniej.
Liczby mówią co innego, ale ja tu widzę olbrzymią popularność hatchbacków. Wykres Samaru wygląda tak.
SUV i crossover to nowy hatchback
Jaka jest różnica miedzy Peugeotem 208 i 2008?
Do tego drugiego łatwiej się wsiada.
Po co kupować niższy samochód, jeśli można kupić wersję wygodniejszą. Będzie też droższa, ale to wielu osobom nie wydaje się przeszkadzać. Gdyby nie zakupy flotowe, Volkswageny T-Cross i T-Roc dawno przegoniłyby już Volkswagena Golfa. Wszystkie crossovery to zwykłe hatchbacki na szczudłach. Ciągle kupujemy to samo.
Klienci wcale nie odwrócili się od hatchbacków, przerzucili się na wyżej zawieszone i wygodniejsze wersje. Najczęściej zyskują też większy bagażnik, do którego nie trzeba się tak bardzo schylać. Poza tym, kogo obchodzi jakieś nadwozie, ma być wyżej.
Wiecie, że
Tak jak niektórzy nie czują, że rymują, klienci nie czują że kupują hatchbacki, wchodząc do salonu po crossovera. Rzeczywistość salonowa i tak jest odmienna od tego co dzieje się na dwukrotnie większym rynku.
Hatchback to ciągle król
W przypadku rynku samochodów używanych sprawy mają inaczej.
Zwał jak zwał, ale
Rynek sprowadzanych pojazdów używanych jest dwukrotnie wyższy od rynku samochodów nowych. Może przychodami i zyskiem to się nie zgadza, ale liczba sprzedanych sztuk jest po stronie importu. Na tej liście aż roi się od modeli, które występują także z nadwoziem hatchback i podobno umierającym sedan.
Potwierdzają to też
Crossovery i SUV-y są więc popularne tylko w salonach, ale co na to mówią rankingi?
Że można wygrać nie zajmując pierwszego miejsca
Pierwsze miejsce w rankingu sprzedaży samochodów nowych w 2020 roku zajęła Skoda Octavia. W żadnym wypadku nie jest to modny crossover. Wypadałoby żeby wielkie zwycięstwo SUV-ów zostało przypieczętowane choć miejscem na podium, tak się nie stało. Druga była Toyota Corolla, z wielością nadwozi, nigdy nie SUV, a trzecia Toyota Yaris – hatchback, jak to tylko możliwe. Dopiero czwarta jest Dacia Duster z podniesionym nadwoziem, a na szóstym Toyota RAV4 i dziewiątym C-HR.
To może chociaż klienci indywidualni nie zawiedli? Wiadomo, przecież hatchbacki to kupują floty dla swoich przedstawicieli handlowych. Niestety, pierwsze miejsce to Toyota Yaris. Duster jest już drugi, a Toyota RAV4 czwarta. Lepiej, ale chyba Polacy po prostu lubią cenę Dacii i hybrydy Toyoty, równie mocno co wsiadanie w bok, a nie w dół.
Wszyscy jeździmy hatchbackami i kombi