Aplikacja barowa, głosowy asystent czy program do zakupów? Znamy zwycięzcę hackathonu ING
Mieli 24 godziny na ulepszenie nowoczesnej bankowości. Nieprzerwany maraton kodowania w katowickiej walcowni cynku dobiegł końca. Wyłoniono pięć najlepszych projektów oraz zwycięską drużynę koderów, która poleci do Krzemowej Doliny w USA.
Czas odliczany na wielkich, cyfrowych zegarach dobiegł końca. Minęły równe 24 godziny od początku hackathonu ING, w którym wzięło odział ponad 300 osób z najróżniejszych zakątków świata. Tylko tyle czasu miało prawie 60 drużyn programistów, aby stworzyć prototypy świeżych rozwiązań ulepszających nowoczesną bankowość.
Oczywiście koderzy nie musieli spędzać 24 godzin, garbiąc się przed ekranami. Wręcz przeciwnie. Do ich dyspozycji oddano masażerów, strefy relaksu, prysznice, łóżka, a nawet konsole do gier i zestawy LEGO. Programiści nie mogli również narzekać na miejsce pracy. Zabytkowa walcownia cynku w Katowicach to budynek jedyny w swoim rodzaju, w którym industrialna dusza regionu miesza się z nowoczesnymi technologiami.
Gdy maraton dobiegł końca, jury wybrało 5 najciekawszych projektów:
The Shopping Team - aplikacja ShoppING.
Program na urządzenia mobilne ma ułatwiać codzienne zakupy w marketach. Przy cenie każdego towaru znajdowałby się kod QR, po zeskanowaniu którego dodawalibyśmy produkt do wirtualnego koszyka. Potem wystarczy zapłacić za wszystko jednym kliknięciem, a środki z konta prowadzonego przez ING natychmiastowo trafiałyby do sprzedawcy, w zamian za wirtualny paragon.
Zastrzeżenia jury Spider’s Web: ShoppING to dobre rozwiązanie dla klienta, ale nie pierwszy projekt tego typu, na jaki natrafiliśmy. Do tego wprowadzenie kodów QR leży w całości do stronie sieci marketów, co powoduje masę komplikacji i wyzwań. Chociażby takich, jak aktualność ceny.
One Click Payment (Tadeusz Piotrowski) - platforma One Click
Wizja platformy, dzięki której moglibyśmy płacić jednym kliknięciem za transakcje, bez korzystania z formularzy kart kredytowych/kart debetowych. Do tego dochodzi zero zbędnych haseł SMS, a także zarządzanie wieloma kontami bankowymi z jednego miejsca.
Zastrzeżenia jury Spider’s Web: bezsporną kwestią budzącą wątpliwości jest bezpieczeństwo. Do tego jednoklikowe płatności to obszar, w którym swoje narzędzia doskonali wielu technologicznych gigantów.
Team LendIT - platforma LendIT
W zamierzeniach twórców LendIT ma być platformą, która pozwoli na udzielanie pożyczek przez indywidualnych klientów dla indywidualnych klientów. Za pomocą LendIT wyznaczymy sumę, którą jesteśmy w stanie pożyczyć, jej oprocentowanie, raty oraz czas na spłatę. Zatwierdzamy także osobę, do której trafią te środki. Do tego system profili pozwoli wstępnie określić stopień ryzyka podczas udzielania takiej pożyczki.
Zastrzeżenia jury Spider’s Web: LendIT to bardzo, bardzo ciekawy pomysł. Tyle tylko, że… może stanowić zagrożenie dla tradycyjnej bankowości. Trochę tak, jak Uber stanowi zagrożenie dla korporacji taksówkarskich, a AirBnB przemysłu hotelarskiego.
Team Bonding - asystent głosowy w sieci płatności
Koderzy z Team Bonding zintegrowali głosowego asystenta Alexa od Amazonu z trzema różnymi kontami bankowymi. Za pomocą poleceń głosowych programiści byli w stanie wykonać proste operacje, takie jak transfer środków czy podejrzenie stanu konta. Team Bonding integruje w ten sposób rozmaite podmioty z obszaru bankowości, pozwalając wygodnie korzystać z ich usług za pomocą głosu.
To właśnie na ten zespół zagłosował Przemek Pająk ze Spider’s Web, jeden z jurorów hackathonu ING:
Zastrzeżenia jury Spider’s Web: Bezpieczeństwo. Alexa nie jest stanie rozpoznawać właściciela głosu, od którego otrzymuje komunikaty. Trochę dziwne by było, gdy sąsiad wchodzący do naszego mieszkania mógł wypytywać AI o środki, jakie mamy zgromadzone na koncie. Albo zamówić za nie pizzę.
Speednet - aplikacja PubbING
PubbING to świetny program mobilny dla każdego, kto lubi wyjść i zjeść/napić się poza domem, ale nie cierpi stać w kolejkach do kasy. Zamiast tego możemy wygodnie usiąść przy stoliku, odpalić menu lokalu w którym się znajdujemy, wybrać listę interesujących nas trunków oraz potraw, a na koniec zapłacić za wszystko. Po czasie przychodzi kelner z gotowym zamówieniem.
Ekipa Speednetu podkreślała przy tym, że PubbING może być poszerzony o programy lojalnościowe ING i okresowe promocje. Do tego aplikacja zbiera informacje o upodobaniach klienta, sugerując mu lokale godne odwiedzenia oraz dopasowując reklamy. Nie jest przecież żadną tajemnicą, że dzisiaj to właśnie dane są najważniejszym surowcem świata.
Zastrzeżenia jury Spider’s Web: tak jak aplikacja ShoppING, PubbING w dużej mierze polega na inicjatywie zewnętrznych podmiotów. To od ich zależy aktualność menu oraz obecność ofert sezonowych.
Ostatecznym zwycięzcą hackathonu ING okazał się Speednet ze swoją barową aplikacją.
To właśnie ekipa Speednetu wygrała wycieczkę do Krzemowej Doliny, gdzie odwiedzi technologicznych liderów pokroju Apple, Google czy Facebooka. Drugie miejsce zajął The Shopping ze swoją aplikacją zakupową. Drużyna wygrała sfinansowanie podróży i pobytu na dowolnej, wybranej przez siebie konferencji IT, którą opłaci ING. Miejsce na podium zamyka Team Bonding, czyli faworyt Przemka Pająka odpowiedzialny za integrację bankowości z asystentami głosowymi.
Jeżeli za rok impreza ING będzie zorganizowana z podobnym rozmachem, ekipa Spider’s Web na pewno pojawi się na miejscu. Wtedy też prześwietlimy, czy zwycięskie projekty stworzone na tegorocznym hackathonie znalazły realne zastosowanie w obszarze nowoczesnej bankowości. Zwłaszcza barowa aplikacja, bliska sercom wielu uczestników technologicznej imprezy w zabytkowej walcowni cynku.