Kondycja platformy nc+ to prawdziwy rollercoaster - znowu odchodzą klienci
Przy okazji prezentacji wyników finansowych Grupy TVN, poznaliśmy również kondycję platformy cyfrowej nc+, w której TVN ma 32 proc. udziałów. Przez rok liczba abonentów zmalała 50 tys, by na koniec III kwartału 2014 roku ustabilizować się na poziomie 2,15 mln klientów.
Kondycja platformy cyfrowej nc+ jawi się jako prawdziwy rollercoaster, pełen wzlotów, upadków i zakrętów. Fuzja platformy n i Cyfry+ miała miejsce zaledwie półtora roku temu i zaczęła się od olbrzymiej fali krytyki tuż po zaprezentowaniu pierwszych ofert. Rok po starcie sytuacja wydawała się stabilna – przychody firmy rosły, a liczba abonentów utrzymywała się na względnie stałym poziomie. Koniec III kwartału 2014 pokazał, że część klientów odeszła, maleje także przychód, choć zyski nadal mają się dobrze.
Na koniec drugiego kwartału 2014 roku platforma nc+ liczyła ok. 2,2 mln abonentów post-paid, a trzeci kwartał zaowocował spadkiem tej liczby o 50 tys. klientów. Przychód firmy co prawda zmalał do 1,6 mld zł (spadek o 5% w stosunku do stanu sprzed roku), natomiast zysk wzrósł o całe 12% w stosunku do III kwartału 2013, i wynosi 280 mln zł. Mowa tu o zysku przed potrąceniem odsetek z tytułu opodatkowania i amortyzacji, tzw. EBITDA. Średni przychód na abonenta nc+ (tzw. ARPU) to 68 zł, co jest wzrostem o 4 proc. w stosunku do III kwartału 2013.
Odejście 50 tys. abonentów może wydawać się niewielką liczbą, bo w ujęciu rocznym oznacza to spadek o 3 proc.
Od czasu startu platformy nc+ opuściło ją jednak już ok. 350 tys. osób. To ponad 10 razy większy odpływ klientów niż w przypadku głównego konkurenta, czyli Cyfrowego Polsatu.
A jak radzi sobie Cyfrowy Polsat? Grupa Kapitałowa Cyfrowy Polsat S.A. stara się tak bardzo zatuszować wyniki, jak to tylko możliwe.
W ostatnich raportach zmienił się sposób liczenia klientów. Zamiast liczby abonentów pojawiają się takie terminy jak: „liczba świadczonych usług kontraktowych płatnej telewizji” oraz „liczba klientów Cyfrowego Polsatu w modelu kontraktowym”. Podanie konkretnej liczby jest więc trudne, z uwagi na usługi typu Pay-tv, Multiroom, płatne pakiety TV Mobilnej, jak i subskrypcje pakietów usługi Ipla. Szacuje się jednak, że liczba abonentów wynosi około 3,4 mln osób, a więc o połowę więcej od nc+. Pełne wyniki poznamy po zaprezentowaniu raportów za Q3 2014.
Obie platformy są jednak tak głęboko zakorzenione na rynku, że stanowią właściwie duopol. Rynek jest nasycony i raczej nie ma tu miejsca dla trzeciego dużego gracza. Bardziej prawdopodobne jest wchłonięcie platformy nc+ przez Cyfrowy Polsat, choć na taką decyzję prawdopodobnie nigdy nie zgodzi się UOKIK. Na dzień dzisiejszy obie platformy się równoważą i w każdej znajdziemy unikalne treści. nc+ zachęca kanałami grupy Canal+, z kolei Cyfrowy Polsat na pewno niedawno przekonał do siebie widzów, oferując darmowe transmisje z siatkarskiego mundialu w Polsce. Zmęczeni linearną telewizją widzowie również mają dostęp do usług VOD w obu platformach. Pytanie tylko, czy to wystarczy w dobie rozwoju telewizji internetowej.