REKLAMA

Kondycja platformy nc+ to prawdziwy rollercoaster - znowu odchodzą klienci

Przy okazji prezentacji wyników finansowych Grupy TVN, poznaliśmy również kondycję platformy cyfrowej nc+, w której TVN ma 32 proc. udziałów. Przez rok liczba abonentów zmalała 50 tys, by na koniec III kwartału 2014 roku ustabilizować się na poziomie 2,15 mln klientów.

Kondycja platformy nc+ to prawdziwy rollercoaster – znowu odchodzą klienci
REKLAMA
REKLAMA

Kondycja platformy cyfrowej nc+ jawi się jako prawdziwy rollercoaster, pełen wzlotów, upadków i zakrętów. Fuzja platformy n i Cyfry+ miała miejsce zaledwie półtora roku temu i zaczęła się od olbrzymiej fali krytyki tuż po zaprezentowaniu pierwszych ofert. Rok po starcie sytuacja wydawała się stabilna – przychody firmy rosły, a liczba abonentów utrzymywała się na względnie stałym poziomie. Koniec III kwartału 2014 pokazał, że część klientów odeszła, maleje także przychód, choć zyski nadal mają się dobrze.

nc plus 1

Na koniec drugiego kwartału 2014 roku platforma nc+ liczyła ok. 2,2 mln abonentów post-paid, a trzeci kwartał zaowocował spadkiem tej liczby o 50 tys. klientów. Przychód firmy co prawda zmalał do 1,6 mld zł (spadek o 5% w stosunku do stanu sprzed roku), natomiast zysk wzrósł o całe 12% w stosunku do III kwartału 2013, i wynosi 280 mln zł. Mowa tu o zysku przed potrąceniem odsetek z tytułu opodatkowania i amortyzacji, tzw. EBITDA. Średni przychód na abonenta nc+ (tzw. ARPU) to 68 zł, co jest wzrostem o 4 proc. w stosunku do III kwartału 2013.

Odejście 50 tys. abonentów może wydawać się niewielką liczbą, bo w ujęciu rocznym oznacza to spadek o 3 proc.

Od czasu startu platformy nc+ opuściło ją jednak już ok. 350 tys. osób. To ponad 10 razy większy odpływ klientów niż w przypadku głównego konkurenta, czyli Cyfrowego Polsatu.

nc plus dekoder

A jak radzi sobie Cyfrowy Polsat? Grupa Kapitałowa Cyfrowy Polsat S.A. stara się tak bardzo zatuszować wyniki, jak to tylko możliwe.

REKLAMA

W ostatnich raportach zmienił się sposób liczenia klientów. Zamiast liczby abonentów pojawiają się takie terminy jak: „liczba świadczonych usług kontraktowych płatnej telewizji” oraz „liczba klientów Cyfrowego Polsatu w modelu kontraktowym”. Podanie konkretnej liczby jest więc trudne, z uwagi na usługi typu Pay-tv, Multiroom, płatne pakiety TV Mobilnej, jak i subskrypcje pakietów usługi Ipla. Szacuje się jednak, że liczba abonentów wynosi około 3,4 mln osób, a więc o połowę więcej od nc+. Pełne wyniki poznamy po zaprezentowaniu raportów za Q3 2014.

Obie platformy są jednak tak głęboko zakorzenione na rynku, że stanowią właściwie duopol. Rynek jest nasycony i raczej nie ma tu miejsca dla trzeciego dużego gracza. Bardziej prawdopodobne jest wchłonięcie platformy nc+ przez Cyfrowy Polsat, choć na taką decyzję prawdopodobnie nigdy nie zgodzi się UOKIK. Na dzień dzisiejszy obie platformy się równoważą i w każdej znajdziemy unikalne treści. nc+ zachęca kanałami grupy Canal+, z kolei Cyfrowy Polsat na pewno niedawno przekonał do siebie widzów, oferując darmowe transmisje z siatkarskiego mundialu w Polsce. Zmęczeni linearną telewizją widzowie również mają dostęp do usług VOD w obu platformach. Pytanie tylko, czy to wystarczy w dobie rozwoju telewizji internetowej.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA