Z App Link Facebook właśnie stał się "Google'em dla aplikacji mobilnych"
W ostatnich miesiącach Facebook nie miał najlepszej passy jeśli chodzi o nowe projekty. Nakładka na Androida Home, a potem aplikacje: Poke, Camera i Paper nie okazały się - łagodnie mówiąc - sukcesami. Jednak dzisiejsza nowość zapowiada się na hit na miarę przycisku Like.
Porównanie z Like nie jest przypadkowe. App Link działa bowiem na podobnej zasadzie, tyle że w infrastrukturze mobilnej - nieważne jaki system operacyjny, nieważne jaka strona internetowa, nieważne jaka przeglądarka, nowe narzędzie Facebooka pozwoli na bezproblemową integrację pomiędzy aplikacjami i pomiędzy aplikacjami a stronami internetowymi.
Nie brzmi przesadnie przekonująco? No to się wspólnie zastanówmy.
Aktualnie jest tak - powiedzmy, że na swoim iPhonie, na stronie Filmwebu przeglądasz recenzje kinowych nowości. Zdecydowałeś, że pójdziesz na nowy film o Spider Manie. Aby kupić bilety musisz zamknąć przeglądarkę, odpalić aplikację Cinema City, znaleźć film i kupić bilety. Sporo czynności, prawda?
Za chwilę będzie tak - przeglądając na smartfonie strony Filmwebu klikniesz w przycisk, który od razu przeniesie cię do aplikacji Cinema City i to od razu do miejsca, w którym kupisz bilet na interesujący cię seans w kinie w pobliżu twojego zamieszkania.
To właśnie jest App Link Facebooka. I właśnie to zapowiada się rewolucyjnie.
'Deep linking', czyli problem, który rozwiązuje nowe narzędzie Facebooka problemem jest od dawna, a to głównie dlatego, że dostawcy najpopularniejszych mobilnych systemów operacyjnych (Apple, Google i Microsoft) nie są zbytnio zainteresowani by ułatwiać pracę deweloperów stojących za różnymi często konkurencyjnymi dla ich własnych usługami.
Może przesadzę mówiąc, że w ten sprytny sposób Facebook stanie się "Google'e aplikacji mobilnych", ale im dłużej o tym myślę, to tym bardziej się przekonuję, że właśnie tak może być.
Google rozwiązał problem dotarcia do informacji w internecie. Bez względu na to jaką przeglądarką się łączysz z Siecią, zawsze (lub prawie zawsze) będziesz korzystał z Google'a. Facebook właśnie rozwiązał problem komunikacji aplikacji mobilnych.
To o tyle ważne, że na smartfonach ludzie używają głównie aplikacji, a nie stron internetowych. Współpraca aplikacji między sobą jest więc czymś co kompletnie zmienia perspektywę ich podstawowych funkcjonalności. To również wielka zaleta dla użytkowników - dzięki nowemu narzędziu Facebooka w rękach deweloperów, korzystanie ze smartfona czy tabletu będzie jeszcze lepsze, łatwiejsze i przyjemniejsze.
A co będzie miał z tego Facebook?
Wiedzę. Potężną wiedzę o użytkownikach urządzeń mobilnych - z jakich aplikacji korzystają, jakie usługi ich interesują, jakie treści są popularne, itd. To wiedza na miarę tej, którą Google ma o użytkownikach internetu stacjonarnego.