Marka Tablica.pl wkrótce zniknie z polskiego rynku?
W 2009 roku założył Szerloka, którego kupiła później Grupa Allegro i przekształciła w Tablica.pl. Wcześniej był szefem Wykopu. Teraz ustępuje ze stanowiska szefa serwisu ogłoszeń lokalnych, aby… budować tarczę anty DDoS. Mowa oczywiście o Tomaszu Drożdżyńskim.
Biztok poinformował dziś o ustąpieniu ze stanowiska szefa serwisu Tablica.pl Tomasza Drożdżyńskiego. Ma on odejść z Grupy Allegro z końcem kwietnia. Biztok powołując się na własne źródło sugeruje, iż może być to zapowiedź końca serwisu Tablica.pl, którego może czekać rebranding. Spider’s Web potwierdził tę informację u swoich źródeł.
Naspers - właściciel Grupy Allegro - kupił w 2010 roku OLX - grupę serwisów ogłoszeniowych, z których teraz ma stworzyć globalną markę.
To właśnie OLX miałby zastąpić Tablicę na polskim rynku. Fakt jest o tyle ciekawy, że Tablica przeszła już jeden rebranding i w ostatnich latach doskonale sobie radzi przyciągając miesięcznie ponad 6 mln użytkowników (dane z grudnia 2013 za PBI/Gemius).
Rozmawiałem przed chwilą z Agatą Stachowiak z serwisu Tablica.pl, która przypomniała, że nazwa Szerlok została zmieniona ze względu na problemy użytkowników z jej wymową oraz zapisem. Serwis Drożyńskiego przechrzczono na Tablica.pl i Grupa Allegro wpompowała olbrzymie pieniądze w marketing i promocję serwisu ogłoszeń lokalnych. Trzeba przyznać, że ze świetnym skutkiem.
Agata Stachowiak z Tablica.pl odmówiła komentarza dotyczącego spekulacji mówiących o kolejnym rebrandingu Tablicy, tym razem na OLX. Stachowiak zasugerowała jednak, iż jedną udaną zmianę nazwy serwis ma już za sobą i pod obecnym szyldem doskonale się rozwija - jest usprawniany, odświeżono niedawno wygląd strony, poprawiono wyszukiwanie według miast.
Udało nam się jednak potwierdzić u własnych źródeł, że rzeczywiście bardzo możliwy jest kolejny rebranding serwisu Tablica.pl, tym razem na markę globalną.
Z nieoficjalnych informacji wynika, że Drożdżyńskiemu nie podobał się ten pomysł i być może dlatego zdecydował się na odejście z Allegro.
Komentując tę informację przedstawicielka serwisu Tablica.pl w rozmowie ze Spider’s Web powiedziała, że spekulacje dotyczące zmian lub zniknięcia Tablicy z rynku są naturalne i w przypadku, gdy odchodzi z firmy “ojciec założyciel” to podobne plotki musiały się pojawić. Stachowiak zaznaczyła również, że z Tomaszem Drożdżyńskim rozstają się w przyjaznej atmosferze, więc można to interpretować jako osobistą decyzję założyciela Szerloka i szefa Tablicy.
Za tym faktem przemawia również komentarz Tomasza Drożdżyńskiego, który przytacza Biztok. Tomasz Drożdżyński o odejściu z Tablicy mówi z dużym optymizmem i przypomina miłą atmosferę pracy w Allegro/Naspers. Zaznacza, że wspólnymi siłami udało im się osiągnąć pozycję lidera wśród serwisów ogłoszeniowych, startując przy tym praktycznie od zera w krajach takich jak: Polska, Ukraina, Węgry, Bułgaria i Kazachstan. Drożdżyński przypomniał, że zbudowana w czasach Szerloka platforma obsługuje obecnie 4,2 mld odsłon miesięcznie.
W obecnej chwili możliwe są dwa scenariusze, przy czym w ten, o którym pisze Biztok, nie chce się wierzyć.
Tablica wyrosła na silną markę i nazwa została bardzo dobrze przyjęta przez rynek i polskich internautów. Serwis dynamicznie się rozwija i widać, że zbiera przy tym wiele pozytywnych opinii od użytkowników. Wydaje się, że rebranding w tym momencie, mógłby przynieść więcej szkód niż korzyści.
Choć ciężko mi się z tym obecnie pogodzić, nie można jednak stanowczo odrzucić podobnego scenariusza. Stworzenie globalnej marki jest bez wątpienia łakomym kąskiem dla spółki Naspers. Możliwe, że nie doceniam ich apetytu, który zakłada dominację na rynku ogłoszeń lokalnych w całej Europie oraz innych rejonach świata.
Choć co tu dużo mówić - utrata polskiej marki Tablica.pl będzie raczej smutnym wydarzeniem.
współpraca: Przemysław Pająk