1. SPIDER'S WEB
  2. rozrywka

„Pracować po amazońsku”, czyli jak? Tego dowiemy się z „Od Z do A”, nowej książki wicedyrektorów Amazona

„Pracować po amazońsku”, czyli jak? Szukamy odpowiedzi w Od Z do A

Już w najbliższą środę, czyli 24 marca 2021 r., do księgarni trafi książka „Od Z do A. Jak to zrobiliśmy? Tajniki, zasady i sekrety Amazona”. Sprawdziliśmy, czego można się z niej dowiedzieć.

Dziękujemy, że wpadłeś/-aś do nas poczytać o filmach i serialach. Pamiętaj, że możesz znaleźć nas, wpisując adres rozrywka.blog.

Amazon działa już oficjalnie w naszym kraju, ale nadal niewiele osób wie, dlaczego firma Jeffa Bezosa, który założył swoje imperium w lipcu 1994 roku w garażu w Bellevue w stanie Waszyngton, osiągnęła sukces. To w końcu właśnie firma, która zatrudnia dziś setki tysięcy osób na kilku kontynentach i generuje przychody na poziomie 386 mld dol., dwie dekady temu przecierała szlaki w branży internetowej i przezwyciężała jako pierwsza związane z tych trudności.

Współcześni menedżerowie, niezależnie od branży, mogą wyciągać naukę zarówno z sukcesów, jak i porażek Amazona oraz zespołu Jeffa Bezosa.

Właśnie o nich opowiadają, chętnie i ze szczegółami, autorzy książki „Od Z do A. Jak to zrobiliśmy? Tajniki, zasady i sekrety Amazona”. Colin Bryar i Bill Carr przepracowali z Jeffem Bezosem łącznie 27 lat i przekonują w swojej nowej książce, iż Amazon, czyli najwyżej wyceniane przedsiębiorstwo z branży handlu, to coś więcej niż strona internetowa, na której możemy kupować (a od niedawna również sprzedawać) najróżniejsze produkty.

Poradnik o tytule „Od Za do A. Jak to zrobiliśmy? Tajniki, zasady i sekrety Amazona” ukaże się w Polsce nakładem wydawnictwa SQN w tłumaczeniu Magdy Witkowskiej już 24 marca 2021 roku, a więc kilka tygodni po oficjalnych debiucie giganta na naszym rynku z jego witryną w domenie amazon.pl. Opisywane są w nim cztery fundamentalne założenia Amazona i można się z niego dowiedzieć czegoś więcej o słynnych „14 zasadach przywództwa”.

Co to znaczy „pracować po amazońsku”?

Jeff Bezos powiedział kiedyś, że „w długim okresie Interes akcjonariuszy doskonale pokrywa się z interesem klientów”, a wspomnianymi wcześniej czterema filarami Amazona, o których Colin Bryar i Bill Carr szczegółowo opowiadają w swoich poradniku, są: obsesja na punkcie klienta, perspektywiczne myślenie, nastawienie na tworzenie wynalazków oraz doskonałość operacyjna. To właśnie ten pierwszy punkt z listy stał się inspiracją dla tytułu książki „Od Z do A”.

„Nasza kultura opiera się na czterech założeniach: zamiast obsesji na punkcie konkurencji mamy obsesję na punkcie klientów; mocno wybiegamy myślami w przyszłość, przyjmując dłuższy horyzont inwestycyjny niż większość naszych rywali; tworzymy różne wynalazki, w związku z czym akceptujemy niepowodzenia; wreszcie poczytujemy sobie operacyjną doskonałość za po- wód do zawodowej dumy” — w ten sposób założyciel Amazona opisywał swoją firmę podczas Air, Space and Cyber Conference w 2018 roku.

Co istotne, do wdrożenia podobnych zasad nie potrzeba mieć kapitału Amazona, gdyż opisywane w książce rozwiązania dobrze się skalują i można je wdrożyć zarówno w małych start-upach, jak i w „globalnych przedsiębiorstwach zatrudniających kilkaset tysięcy osób” (co zresztą autorzy już wielokrotnie obserwowali). Jedną z podstawowych zasad jest to, by patrzeć na długoterminowy zysk, w czym pomaga przekazywanie menedżerom wynagrodzenia w postaci akcji.

Co jeszcze można znaleźć w książce „Od Z do A. Jak to zrobiliśmy? Tajniki, zasady i sekrety Amazona”?

W pierwszej części („Po amazońsku”) sporo miejsca poświęcono ścieżce, jaka doprowadziła do opracowania koncepcji „niezależnego i jednowątkowego przywództwa”. Firma dotarła do niej dopiero po kilku eksperymentach takich jak np. „zespoły na dwie pizze”, które prowadzono po tym, jak Jeff Bezos uznał, że nawarstwiające się problemy z komunikacji pomiędzy poszczególnymi jednostkami należy rozwiązać poprzez… wyeliminowanie zależności pomiędzy nimi w ogóle.

Najprostszy sposób na to, żeby czegoś nie wynaleźć, to zlecić to komuś jako zadanie dodatkowe — podsumował kiedyś zgrabnie starszy wiceprezes Amazona ds. urządzeń, Dave Limp

W kolejnym z początkowych rozdziałów „Od Z do A” czytelnik jest przeprowadzany przez poszczególne etapy rekrutacji w Amazonie takie jak przesiew CV, telefoniczny screening itp. Autorzy zaznajamiają go też z koncepcją tzw. Bar Raiser. Zakłada ona, że każda przyjęta do pracy osoba musi podnosić poprzeczkę dla następnych, o co dbają Bar Raiserzy, którzy mają prawo weta w procesie, którego doglądają. Co ciekawe, nie pobierają za to dodatkowego wynagrodzenia.

„Od Z do A” wyjaśnia również, dlaczego pracownicy Amazona nie mogą korzystać z… PowerPointa.

Sporo stron poświęcono idei porzucenia prezentacji multimedialnych na rzecz „dokumentów narracyjnych”. Pracownicy firmy muszą przedstawiać swój pomysł w formie tekstowej, na maksymalnie sześciu stronach. Z tego powodu na początku każdego spotkania przez ok. 20 minut jego członkowie siedzą i w ciszy zapoznają się z takim dokumentem, a dopiero potem na jego temat dyskutują. Chodzi o to, by skupić się na meritum, a nie na charyzmie prezentera.

Zamiast cokolwiek wyjaśniać i upraszczać, PowerPoint zachęca do eliminacji ważnych niuansów — możemy przeczytać w „Od Z do A”

Oprócz tego w pierwszej części poradnika rozbierane są na czynniki pierwsze informacje prasowe, by pokazać, jak powinno się generować takie dokumenty oraz wyjaśnione jest, dlaczego warto przygotować za każdym razem wewnętrznie FAQ. W części drugiej („Wynalazek. Maszyna w pracy”) autorzy opowiadają o pracy konkretnych działów związanych z produktami i usługami, którymi są kolejno Kindle, Prime, Prime Video i AWS (czyli Amazon Web Services).

Kim są autorzy „Od Z do A”?

Pierwszym z nich jest Colin Bryar, który rozpoczął pracę w Amazonie już w 1998 roku. Zdobył stanowisko wiceprezesa oraz „szef sztabu” Bezosa, a do opuszczenia przez niego firmy w 2010 roku nazywano go „cieniem Jeffa”. Bill Carr, czyli druga osoba odpowiedzialna za poradnik, dołączył do zespołu rok później i pracował do 2014 roku jako wiceprezes ds. mediów cyfrowych. W swojej pracy skupiał się przede wszystkim na serwisach Amazon Music i Prime Video, a także na Amazon Studios.

Autorzy, jak sami o sobie piszą, aktywnie przyczynili się „do wielu najważniejszych sukcesów Amazona (jak również do niektórych spektakularnych niepowodzeń)”. Postanowili napisać tę książkę, gdyż bardzo często „analitycy z Wall Street nie potrafili pojąć, dlaczego Amazon nie generuje zysków i dlaczego reinwestuje wszystkie środki w nowe produkty i rozwój”. Colin i Bill uznali, że to już najwyższa pora wyjaśnić światu, co to znaczy „być amazonką”.

„Od Z do A. Jak to zrobiliśmy? Tajniki, zasady i sekrety Amazona” autorstwa Colina Bryara i Billa Carra trafi do sprzedaży już 24 marca 2021 roku w sugerowanej cenie detalicznej 44,99 zł.

*Materiał powstał we współpracy z wydawnictwem SQN.