1. SPIDER'S WEB
  2. rozrywka
  3. Seriale

Już wkrótce 1/3 nowych produkcji, jakie obejrzymy w Netfliksie, będzie z Europy. Nie wszystkim się to podoba

netflix 90 filmów rocznie

To już pewne, dostarczyciele treści VOD urzędujący w krajach UE będą musieli dostosować swoją ofertę do najnowszych zasad zatwierdzonych przez Parlament Europejski. Z kolei Netflix kwoty europejskie widzi bardziej jako hamulec niż zachętę.

Przed dwoma tygodniami Parlament oficjalnie przegłosował aktualizację dyrektywy o mediach i usługach audiowizualnych. Zatwierdzono w niej m.in. europejskie kwoty programowe na poziomie 30 proc. W największym skrócie chodzi tutaj o ustanowienie minimum procentowego produkcji rozpowszechnianych na terenie UE. W nim mają się znaleźć produkcje pochodzące z Europy. A więc, pod dość enigmatyczną nazwą kryje się po prostu chęć Unii Europejskiej do poruszenia rynku audiowizualnego Starego Kontynentu.

Takie zabiegi UE nie są nowością.

Wręcz przeciwnie, z kwotami można było się spotkać już od dłuższego czasu, tylko że obowiązywały one do tej pory jedynie nadawców telewizyjnych i radiowych. Serwisy VOD mogły się cieszyć relatywną wolnością, ponieważ w dyrektywie widniała tylko wzmianka, że są oni zobowiązani w granicach swoich możliwości do promowania utworów pochodzących z UE. Słowem, wolna amerykanka.

Jednak te czasy dobiegły końca. Europarlamentarzyści w najnowszej aktualizacji zasad o funkcjonowaniu mediów audiowizualnych na terenie UE zobowiązali serwisy do posiadania w swojej ofercie minimum 30 proc. produkcji europejskich.

Netflix kwoty europejskie postrzega raczej jako zjawisko negatywne.

Jak pisze Reed Hastings w swoim raporcie:

Wolelibyśmy skupić się na tworzeniu świetnych usług dla naszych użytkowników, co zawierałoby także tworzenie lokalnych produkcji, niż na zaspokajaniu kwot. Jednak przewidujemy, że regionalne kwoty programowe zbliżone do udziału regionu w naszych globalnych subskrypcjach, jedynie minimalnie zredukują satysfakcję użytkowników. Niemniej jednak, kwoty, bez względu na wielkość rynku, mogą negatywnie wpłynąć zarówno na doświadczenia klientów, jak i na kreatywność. Wierzymy, że bardziej efektywną ścieżką wspierania przez kraje ich lokalnych produkcji jest bezpośrednie i niezależne od kanału dystrybucji motywowanie lokalnych twórców treści medialnych.

Na chwilę obecną, Netflix to jedyna międzynarodowa firma, która zdecydowała się na tak mocną krytykę poczynań UE w obszarze spodziewanych zmian na rynku VOD w Europie.

netflix originals 2018

Powstaje jednak pytanie, kto tutaj ma rację?

Z jednej strony europejskie produkcje, które już można obejrzeć na Netfliksie cieszą się sporą popularnością. Spójrzmy tutaj, chociażby na Dom z papieru, The Rain, czy Dark. Za przykład może służyć nawet 1983, który już wzbudza w Polsce duże emocje, mimo że do jego premiery została jeszcze chwila. A więc jeśli takie kwoty oznaczałyby napływ podobnych produkcji, to osobiście nie miałabym nic przeciwko takiemu rozwiązaniu.

Tylko że opieram tutaj wszystko na założeniu „jeśli”. Równie dobrze może się okazać, że w celu „zapchania” różnicy procentowej duże serwisy VOD pójdą na zakupy do hipermarketu i kupią mnóstwo średniej jakości produkcji, które będą sobie po prostu wisiały na serwerach i zapełniały sztucznie narzucone kwoty europejskie. Albo, uruchamiając jeszcze czarniejszy scenariusz, zaczną produkować seriale, których absolutnie nikt nie będzie chciał oglądać. Nie trudno sobie wyobrazić, że w bardzo łatwy sposób te obrazy staną się wyznacznikiem jakości uchwalonych kwot.

Warto tutaj zwrócić uwagę na słowo „sztucznie”. Bo coś, co nie bierze się z zapotrzebowania rynkowego, a mimo to jest i tak produkowane, staje się w efekcie czymś wymuszonym i nienaturalnym. Może więc krytyka, którą zaproponował Hastings, ma w sobie dużo sensu? O tym przekonamy się już niedługo, jako że kraje członkowskie po uchwaleniu dyrektywy UE mają 21 miesięcy, aby przekształcić ją w prawo krajowe.

Tymczasem śpieszymy się oglądać na Netfliksie dobre produkcje europejskie, bo może wkrótce się do nich nie dokopiemy.