REKLAMA
  1. bizblog
  2. Zakupy

Polacy zaczynają liczyć pieniądze. Konsumpcja wyższa od prognoz, ale nastroje słabiutkie

Sprzedaż detaliczna w kwietniu przebiła prognozy ekonomistów, ale ci i tak studzą optymizm, zapowiadając pogorszenie wyników w nadchodzących miesiącach. Badania koniunktury wykazują, że nastroje polskich konsumentów są najgorsze od wybuchu pandemii w 2020 r.

23.05.2022
11:12
Polacy zaczynają liczyć pieniądze. Konsumpcja  wyższa od prognoz, ale nastroje słabe
REKLAMA

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w kwietniu 2022 r. była wyższa niż przed rokiem o 19,0 proc. (wobec wzrostu o 21,1 proc. w kwietniu 2021 r.). W porównaniu z marcem 2022 r. miał miejsce spadek sprzedaży detalicznej o 0,1 proc. – podał GUS w poniedziałek.

REKLAMA

Dane okazały się lepsze od oczekiwań. Ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes oczekiwali wzrostu o 17,8 proc. rok do roku i spadku do marca o 0,5 proc.

 class="wp-image-1810498"
Źródło: GUS

Największym wzrostem sprzedaży mogą pochwalić się przedsiębiorstwa z grupy „tekstylia, odzież, obuwie” – o 121,4 proc. wobec wzrostu o 75,9 proc. przed rokiem.

 class="wp-image-1810495"
Źródło: GUS

W grupach „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” odnotowano skok o 38,2 proc.), „meble, rtv, agd” – 27,9 proc. oraz „pozostałe” (na przykład biżuteria) – o 21,2 proc.

Spadek dalej wykazywały placówki handlujące pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami o 11,2 proc.

Sprzedaż detaliczna z internecie obniża loty

Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych była w kwietniu o 0,8 proc. niższa w porównaniu z marcem br. Od stycznia do kwietnia 2022 r. wzrosła rok do roku o 10,8 proc. (wobec wzrostu o 6,4 proc. w 2021 r.).

W porównaniu z marcem odnotowano spadek wartości sprzedaży detalicznej przez internet o 4 proc. Jej udział zmniejszył się z 9,4 proc. w marcu br. do 8,9 proc. w kwietniu br.

 class="wp-image-1810516"
Źródło: GUS

Spadki wykazały podmioty zaklasyfikowane do grup:

  • „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” – z 23,4 proc. przed miesiącem do 21,0 proc.
  • „tekstylia, odzież, obuwie” odpowiednio z 26,7 proc. do 24,4 proc.
  • „meble, rtv, agd” z 18,2 proc. do 17,4 proc.

Koniunktura najgorsza od wybuchu pandemii

Wysokie tempo wzrostu sprzedaży detalicznej w kwietniu br. w porównaniu z analogicznym miesiącem poprzedniego roku związane było m.in. z ograniczeniami w handlu obowiązującymi w kwietniu ub. roku z powodu epidemii COVID-19 – zaznaczył GUS w komunikacie.

REKLAMA

Polski Instytut Ekonomicznego spodziewa się osłabienia wyników handlu w nadchodzących miesiącach.

Siła nabywcza konsumentów rośnie w niskim tempie z uwagi na wysoką inflację. Dodatkowo, kolejne podwyżki stóp procentowych ograniczają wydatki gospodarstw domowych. W efekcie badania koniunktury GUS wskazują, że plany wydatkowe są równie słabe jak na początku pandemii Covid-19 – czytamy w komentarzu.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja:
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA