Skarbówka wysłała listy do tysięcy Polaków. Dostałeś? Nie zlekceważ, bo wlepią ci dotkliwą karę

System Twój e-PIT dokonał automatycznego rozliczenia ok. 2,2 mln Polaków. Następnie urzędy skarbowe przesłały do podatników 168 tys. pism z informacją o automatycznym rozliczeniu oraz koniecznością uregulowania kwoty do zapłaty z zeznania – wynika z informacji, które otrzymał Bizblog.pl z Ministerstwa Finansów.

Fot. Shutterstock

Resort przekonuje, że zdecydowana większość wysłanych pism z wezwaniami do zapłaty nie jest wynikiem żadnych błędów, tylko faktycznie jest to należność, którą należy niezwłocznie uregulować.

Tylko w incydentalnych przypadkach wezwania w konsekwencji mogły okazać się nieprawidłowe – zapewnia MF. Głównie z powodu braku przekazania do US informacji o rezydencji podatkowej oraz braku zakończenia procesu wprowadzenia do systemu deklaracji złożonych papierowo. Obowiązek wysłania informacji o kwocie do zapłaty wynikał z przepisów prawa i upłynął z końcem maja br. – wyjaśnia resort.

Zobacz także

Co zrobić, jeśli dotarł do mnie list ze skarbówki?

Nigdy nie lekceważ wezwania do urzędy skarbowego, bo grożą za to dotkliwe kary. Za nieuzasadnione niestawienie się w na wezwanie organów skarbowych grozi grzywna do 2500 zł. Nie dość na tym, postanowienia w takich sprawach wydawane są błyskawicznie, wystarczy, że minie tydzień od wyznaczonej daty spotkania w US.

Na dodatek strach zwykle ma wielkie oczy, bo zdecydowana większość zaproszeń wysyłana przez skarbówkę w sprawie zeznań PIT dotyczy zazwyczaj drobiazgów, takich jak brak podpisów pod złożoną deklaracją, złych numerów PESEL lub NIP, braku lub źle wypełnionych załączników. W takich wypadkach wizyta trwa dosłownie kilka minut. Pracownik ma zazwyczaj przygotowane już poprawki do zeznania, wystarczy je nanieść i parafować.

Jeśli wezwanie dotyczy poważniejszych spraw, też nie warto zwlekać. W razie zaległości, naliczane są odsetki karne, na dodatek skarbówka chętniej wtedy wlepia grzywny za niestawienie na wezwanie. Dlatego od razu lepiej wyjaśnić, dlaczego US naz wzywa.

MF: To odosobniony przypadek

Wśród osób, które otrzymały pisma są emeryci mieszkający za granicą oraz pary rozliczające się z fiskusem za ubiegły rok w tradycyjny sposób na papierze, a nie za pośrednictwem serwisu Twój e-PIT. Mogą wówczas zostać potraktowani przez system informatyczny Ministerstwa Finansów tak, jakby nie złożyli wspólnej deklaracji, a rozliczali się oddzielnie. Jeśli różnica w zarobkach była duża, skarbówka może zażądać dopłaty podatku.

Ministerstwo Finansów w wyjaśnieniu przesłanym do redakcji Bizblog.pl przekonuje, że w tym wypadku nie można mówić o błędzie systemu Twój e-PIT, a opisana sytuacja występowała incydentalnie.

Każde przesłane w wersji papierowej zeznanie podatkowe PIT najpierw musi zostać dostarczone do US (np. poprzez Pocztę Polską), a następnie ręcznie wprowadzone przez pracownika US do systemu informatycznego.

Wysłanie deklaracji w wersji papierowej, praktycznie w ostatnich dniach lub nawet godzinach wyznaczonego okresu do rozliczenia się z podatku dochodowego, tj. w okolicy 30.04 mogło skutkować dostarczeniem PIT-a do US, a następnie jego wprowadzeniem do systemu w momencie, gdy usługa Twój e-PIT dokonała już automatycznego rozliczenia podatników, dla których nie odnotowano przesłanego PIT – wskazuje MF.

I przekonuje, że następstwem takiego działania mogła być wysyłka korespondencji o automatycznym rozliczeniu PIT do podatników, którzy mieli tam wskazaną kwotę do zapłaty.

Błąd w zeznaniu podatkowym? Twój e-PIT też cię podliczy

Jak zaznacza MF, możliwa jest także sytuacja, w której przesłane pocztą rozliczenie PIT, nie spełniało wymogów formalnych i w konsekwencji nie zostało wprowadzone do systemu urzędu (były błędy w zeznaniu, błędne podpisy, brak podpisu, itp).

W takiej sytuacji US wzywa do uzupełnienia wymogów formalnych. Po poprawnym przeprocesowaniu przez US otrzymanej papierowej deklaracji, automatyczne rozliczenie zostaje anulowane i obowiązująca jest wersja przesłana przez podatnika – wyjaśnia resort.

W powyższej sytuacji podatnik może sprawdzić, czy w systemie jest już wprowadzone poprawne rozliczenie. Może zrobić to za pomocą usługi Twój e-PIT, która po poprawnym uwierzytelnieniu prezentuje deklaracje złożone innymi kanałami, w tym przesłane papierowo. Podatnik może także skorzystać z kontaktu telefonicznego oraz mailowego z urzędem skarbowym i tą drogą wyjaśnić sytuację.