Powstaje gigant na rynku reklamy. Jest wart 2 mld dol., ale pewnie nawet nie wiedziałeś, że istnieje

Świadczone przez nich usługi specjaliści nazywają chumboxem, czyli tabelką obrazków z clickbaitowymi tytułami pod artykułem. Takie reklamy mają się sprawdzać na tyle dobrze, że połączone siły Tabooli i Outbrain wycenia się na 2 mld dol.

Obie firmy mają izraelski rodowód i tego samego wroga w postaci duopolu Google i Facebooka. Do tej dwójki ostatnio dołącza się również Amazona, którego biznes reklamowy rośnie z dużą dynamiką. Trzy korporacje kontrolują w sumie 70 proc. rynku reklamowego. 30 proc. rozdziela się pomiędzy mniejszych graczy, takich jak Taboola i Outbrain.

Połączenie Tabooli z Outbrain warte 850 mln dol.

Obie firmy od ponad 4 lat prowadziły rozmowy o połączeniu. W końcu doszło ono do skutku. Nowej firmie, wartej 2 mld dol., szefował będzie dotychczasowy CEO Taboola, Adam Singold. Taboola będzie wiodącym graczem w nowym przedsięwzięciu. Outbrain kontrolował będzie tylko 30 proc. jego udziałów, ale za to dostanie od Tabooli 250 mln dol.

Przed nami dużo pracy nad połączeniem obu produktów i walka z konkurencją. Nie mamy jednak wyboru

– TechCrunch cytuje Singolda.
Produkt Outbrain – sponsorowane linki pod artykułem.

Obie firmy mają w sumie 20 tys. klientów. Wśród nich wydawców takich jak: CNBC, NBC News, Business Insider, The Independent, CNN, BBC, The Washington Post, The Guardian czy Sky News. Crème de la crème można rzecz. Sam produkt spotyka się jednak często z krytyką użytkowników. Reklamy zbudowane są bowiem na zasadzie clickbaitu i często trudno odróżnić je od treści autorskich wydawcy.

Sponsorowane linki to zyskowny biznes.

Tylko w zeszłym roku Taboola odnotowało 50 mln zysku, przy przychodach wynoszących 1 mld dol. Obie firmy przyciągnęły również wcześniej inwestorów, którzy wyłożyli po 160 (Taboola) i 194 mln dol. (Outbrain).

Obaj gracze nie zamierzają pozostawać obojętni na zmiany w świecie internetu. Outbrain już wcześniej inwestował w programmatic, a Taboola w reklamy wideo. Konkurenci, w postaci News Feeda Facebooka czy YouTube’a od Google’a, już wcześniej przetarli im szlaki.

ikon

Okiem analityka inwestycyjnego

Rozwój technologii i wzrost znaczenia internetu w codziennym życiu ludzi na całym świecie skutecznie zmienił postrzeganie konceptu „globalizacji biznesu”. Jeszcze kilkanaście lat temu, ciężkim do wyobrażenia było nazwanie firmy globalną, jeśli ta nie miała fizycznych biur/przedstawicielstw w kilkunastu krajach. Wymagało to nie tylko czasu, ale i znacznych nakładów finansowych na rzeczy jedynie w części związane z rzeczywistym skalowaniem biznesu. Obecnie znakomita większość firm, przy wykorzystaniu powszechnie dostępnej technologii, jest w stanie dotrzeć do klientów na całym świecie, ograniczając do niezbędnego minimum zapotrzebowanie na wydatki kapitałowe.

Bezpośrednim następstwem powyższego jest powstanie mechanizmów ułatwiających dotarcie do potencjalnych klientów. Przy wszechobecnym szumie informacyjnym, niezbędna jest również optymalizacja procesu doboru odpowiedniej grupy docelowej oraz kanału i formy przekazu. Do tego potrzebna jest odpowiednia skala, zapewniająca nie tylko szeroki dostęp do finalnych użytkowników, ale i informacji płynących z ich zachowań, nawyków i procesu decyzyjnego.

Globalny rynek usług szeroko pojętego marketingu internetowego jest silnie skoncentrowany, przyjmując formę oligopolu z wiodącą rolą gigantów technologicznych tj. Google, Facebook i Amazon. Próba zagarnięcia części tego rynku może okazać się karkołomnym zadaniem, również biorąc pod uwagę rosnącą presję cenową. Do tego samego wniosku doszły Taboola i Outbrain – dwa potężne i konkurujące ze sobą firmy łączą się, aby lepiej stawiać czoła globalnym potentatom.

Taboola i Outbrain powstały w podobnym czasie (2006, 2007) w Izraelu i od tego czasu zebrały łącznie ponad 300 mln USD finansowania typu venture capital zarówno of funduszy inwestycyjnych (Lightspeed Ventures, Gemini Israel) jak i strategicznych inwestorów branżowych (Yahoo, Daily Mail). Kwoty o których mowa, rodzaj inwestorów oraz wartość transakcji przejęcia Outbrain przez Taboolę (250 mln USD + 30 proc. udziałów) jeszcze dobitniej pokazuje jak istotna stała się optymalizacja internetowych kampanii marketingowych.

Nie bez znaczenia jest również kraj pochodzenia obu firm. Izrael, a w szczególności okolice Tel Awiwu są od lat wymieniane jako jedno z czołowych miejsc w których panuje doskonały ekosystem do rozwoju startupów technologicznych. Odpowiednie uwarunkowania gospodarczo-kulturowe, podobne do tych panujących w Dolinie Krzemowej skutecznie przyciągają inwestorów venture capital – głównie z Azji oraz Europy Zachodniej, a dostępność kapitału i dogodny ekosystem dają szansę na szybki i skuteczny rozwój innowacyjnych pomysłów.

Czy kraje w Europie Środkowej, w tym Polska będą w stanie wytworzyć podobny ekosystem na swoim terytorium, dając szansę na rozwój lokalnym, młodym przedsiębiorcom bez potrzeby wyjazdu za granicę? Ta sprawa wciąż pozostaje otwarta. Warto jednak na bieżąco obserwować rozwiązania stosowane przez liderów na tym polu, aby w długofalowej perspektywie zachować szansę na masową kreację polskich „jednorożców”.

Michał Kautsch, analityk PFR Ventures

PFR Ventures zainwestowało do tej pory w 26 funduszy VC. W najbliższych latach zapewnią one ponad 2 mld PLN dla innowacyjnych, polskich pomysłów.