REKLAMA
  1. bizblog
  2. Praca

Polacy chcą zjeść ciepły posiłek podczas pracy. Kryzys głęboko zagląda im do kieszeni

Kryzys i wzrost inflacji daje Polakom nieźle popalić. Ceny podstawowych produktów żywnościowych wzrosły już o kilkadziesiąt procent, ale czy zarobki również? Otóż większość osób pracujących fizycznie uważa, że za wzrostem cen nie idzie wzrost zarobków, dlatego coraz częściej jasno komunikują, że chcieliby, aby pracodawca partycypował w kosztach związanych z posiłkami w trakcie wykonywanej pracy. Zakłady zastanawiają się, jak zaspokoić potrzeby pracowników, jednocześnie nie obciążając nadmiernie budżetu.

11.05.2023
17:10
Polacy chcą zjeść ciepły posiłek podczas pracy. Kryzys głęboko zagląda im do kieszeni
REKLAMA

Świadomość pracodawców wciąż jest jednak niewielka. Z badań InsightLab wynika, że tylko 18 proc. pracujących Polaków ma zagwarantowane świadczenia związane z wyżywieniem w pracy. W dobie kryzysu gospodarczego może ono stanowić znaczącą przewagę konkurencyjną nie tylko w utrzymaniu pracowników, ale także w procesach rekrutacyjnych.

REKLAMA

Dlaczego ciepły posiłek podczas pracy to ważna sprawa?

Dane Głównego Urzędu Statystycznego pokazują, że ceny w marcu 2023 roku były wyższe o 16,1 proc. niż rok temu i o prawie 44 proc. niż sześć lat temu. Szybki wzrost cen dotyczy również żywności - średnio 24 proc. r./r. Mleko, ser czy jajka są droższe o ponad 30 proc., a za kilogram cukru trzeba zapłacić 80 proc. więcej.

Za rosnącymi cenami produktów nie nadąża wzrost wynagrodzeń. Średnia pensja osób pracujących w przemyśle i branży produkcyjnej na początku tego roku wynosiła 4 190 zł netto.

W związku z drastycznymi podwyżkami cen żywności, 82 proc. osób wykonujących prace fizyczne w zakładach produkcyjnych wskazuje, że zapewnienie posiłku przez pracodawcę powinno być standardem. Dodatkowym argumentem mogą być wyniki badania Agencji Grow „Trendy HR 2023”, które pokazują, że benefit ten jest w tym roku na pierwszym miejscu świadczeń, których oczekują pracownicy. Wskazuje na niego 46 proc. ankietowanych i wynik ten jest o 14 pp. wyższy w stosunku do roku poprzedniego. Statystyki pokazują również, że niemal dwie trzecie pracowników przyznało, że bywają głodni, wykonując obowiązki służbowe, co negatywnie wpływa na ich efektywność, a 3 proc. osób nie je w trakcie pracy w ogóle.

Pracodawcy pełni obaw

Wraz z ciągłym rozwojem branży produkcyjnej w Polsce, zapotrzebowanie na rozwiązania, które zaspokajają podstawowe potrzeby pracowników będzie stale rosło. Z tego powodu właściciele fabryk i zakładów produkcyjnych będą szukać rozwiązań pozwalających zaspokoić ich podstawowe potrzeby, przy czym należy pamiętać, że osoby decyzyjne będą zmagać się często z dodatkowymi problemami, jak choćby brak miejsca lub środków na organizację kantyny, czy rąk do pracy, by ją utrzymać i obsłużyć (zwłaszcza na drugiej zmianie i w nocy). W tej sytuacji coraz większą popularnością cieszą się usługi pozwalające usprawnić i zoptymalizować kosztowo proces żywienia.

REKLAMA

Od 2014 r. zapewniliśmy pracownikom firm z całej Polski ponad 20 mln posiłków, z czego aż 10 mln od początku 2022 roku, co świadczy o tym, że wśród pracodawców rośnie świadomość potrzeb żywieniowych pracowników, jak również samego procesu organizacji zbiorowego żywienia. Ze SmartLunch korzysta już ponad 100 tys. pracowników – mówi Mateusz Tałpasz, CEO SmartLunch, platformy B2B food delivery.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja:
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA