Odbierasz – przegrywasz. Uwaga na nowe oszustwo na przesyłkę za pobraniem, można stracić kasę

Oszuści wracają do sprawdzonych praktyk i znowu starają się naciągnąć klientów na kurierskie paczki za pobraniem, których jednak nikt nie zamówił. Przekręt polega na tym, że jak ktoś ją odbierze, musi zapłacić 99 zł.

Polski e-commerce rośnie w siłę. Jeszcze w 201 r. jego wartość szacowano na ok. 15 mld dolarów. Ale w latach 2018-2022 ma urosnąć o kolejne 6 mld dolarów. W Polsce w ten sposób ma już kupować ok. 15 mln ludzi. 

Rosnący e-commerce to też rosnące przesyłki kurierskie, bo jednak zamówiony towar trzeba jakoś dostarczyć. Taką też dostawę najczęściej wybierają Polacy (58 proc.). Prawie tak samo decydujemy się na paczkomaty (52 proc.), ale na wysyłanie paczek przez pocztę już 38 proc. 

A skoro w jaki obszarach robi się tłum, a do tego z roku na rok przybywa pieniędzy, to można było się spodziewać, że przyjrzą się temu oszuści. Tak, jak to było już zresztą w 2016 r. Wtedy, przez parę tygodni, firma z Bytomia wysyłała paczki za pobraniem, za które żądała od 130 do 150 zł. Serwis Niebezpiecznik.pl ostrzegał wtedy, że na celowniku przestępców są między innymi gabinety dentystyczne. 

Paczki za pobraniem znowu trefne

Oszuści znowu postanowili wykorzystać paczki za pobraniem do wyciągania nieuczciwie kasy od innych. Znowu Niebezpiecznik.pl informuje, że od paru tygodni w ten sposób dało się naciąć wiele osób. 

Sposób jest ciągle ten sam. Do drzwi klienta (firmy) puka kurier DPD i wręcza przesyłkę za pobraniem, za którą żąda 99 zł. W środku niestety rzeczy zupełnie bezwartościowe: wieczko od słoika albo nie pierwszej świeżości koszulka. Nadawcą tych przesyłek jest Alexa Capital Sp. z o.o., z siedzibą przy ul. Narutowicza 40 lok. 1 w Łodzi.

Jak się bronić?

Jeżeli do nas też trafi taka paczka za pobraniem, rzecz jasna trzeba odmówić jej przyjęcia. Następnie najlepiej powiadomić policję i te samą firm kurierską DPD, która może nie by świadoma, w jakim procederze mimowolnie bierze udział.

Swoją drogą firma DPD sama powinna odmówić świadczenia usług kurierskich nadawcy, który działa, łamiąc polskie prawo. Być może też w ten sposób uda się zablokować wpłacone za pobraniem pieniądze.

Aktualizacja

Otrzymaliśmy w tej sprawie stanowisko firmy kurierskiej DPD:

Umowa na świadczenie usług kurierskich z Alexa Capital sp z o.o., spółką zarejestrowaną według danych zamieszczonych w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego i niefigurującą dotychczas w rejestrach KRD, została podpisana na początku października 2019. 16 października wymieniona wyżej spółka nadała przesyłki z usługą za pobraniem. DPD Polska zrealizowała usługę zgodnie z podpisaną umową. Natychmiast po otrzymaniu sygnałów od odbiorców o podejrzanych, niezamówionych przesyłkach od Alexa Capital, konto tego klienta zostało zablokowane w celu uniemożliwienia składania dalszych zleceń, a umowa na świadczenie usług kurierskich została rozwiązana przez DPD Polska ze skutkiem natychmiastowym – zgodnie z obowiązującym prawem i wewnętrznymi procedurami. Zostały również wstrzymane wypłaty pobrań na rzecz Alexa Capital za nadane przesyłki i wszelkie rozliczenia z tym podmiotem. DPD Polska bardzo poważnie traktuje wszelkie sygnały o nieprawidłowościach związanych ze świadczonymi usługami  i próbami wyłudzeń, szczególnie że w ostatnich latach cała branża TSL poddawana jest różnego rodzaju próbom ataków ze strony nieuczciwych kontrahentów lub oszustów. W tej sprawie jesteśmy do dyspozycji właściwych służb, a poszkodowani przez firmę Alexa mogą podjąć  kontakt z organami ścigania – czytamy w nadesłanym komunikacie.