Trójmiasto wreszcie dostanie obwodnicę z prawdziwego zdarzenia. Ruszył przetarg

32-kilometrowa Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej odciąży wiecznie zakorkowaną trasę S6, która przecina Gdańsk, Sopot i Gdynię. Nowa ekspresówka także otrzyma oznaczenie S6, co może być dość mylące, ale obszary zurbanizowane będzie omijać szerokim łukiem, jak prawdziwa obwodnica. Nowa trasa ma zostać oddana do użytku na przełomie 2024 i 2025 r.

„Dzisiaj ogłaszamy przetarg na realizację Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej” – powiedział w środę minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas konferencji prasowej pod namiotem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. „Mam nadzieję, że przetarg zostanie przeprowadzony sprawnie” – dodał, wyraźnie kierując te słowa w stronę GDDKiA.

Bizblog.pl poleca

Adamczyk wyjaśnił, że nowa trasa „usprawni układ komunikacyjny” Trójmiasta i Pomorza Gdańskiego. „Dzięki niej ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony poza tereny zurbanizowane i zwiększy się bezpieczeństwo ruchu drogowego” – zapewnił.

Jak informuje GDDKiA, Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej (OMT) będzie dwujezdniową drogą ekspresową po dwa pasy w każdym kierunku z rezerwą pod trzeci pas. Trasa będzie liczyć około 32 kilometry, ale jeśli doliczyć obwodnicę Żukowa, to będzie mieć nawet 39 km.

Przetarg został podzielony na dwie części. Firmy budowlane powalczą o zdobycie kontraktu na realizację dwóch odcinków:

  • Chwaszczyno (bez węzła) – Żukowo (bez węzła) – długość ok. 16,3 km,
  • Żukowo (z węzłem) – Gdańsk Południe (rozbudowa węzła) – długość ok. 16 km oraz obwodnica Żukowa o długości ok. 7 km.

Jak podkreśla ministerstwo, nowa trasa ma też umożliwić „sprawny, bezpieczny i komfortowy” przejazd od strony autostrady A1 oraz drogi ekspresowej S7 w kierunku zachodnim i północnym województwa pomorskiego, wyprowadzając ruch tranzytowy na dalsze odcinki trasy S6 w kierunku Lęborka, Słupska i Koszalina.

„Zapewni dostępność komunikacyjną terenów leżących wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 20, odblokuje centra Żukowa i Chwaszczyna oraz częściowo odciąży istniejącą obwodnicę Trójmiasta w ciągu drogi ekspresowej S6” – czytamy.

OMT to bardzo ważny, ale jednak dość krótki wycinek powstającej drogi ekspresowej S6 w województwie pomorskim. Kolejnymi odcinkami, na które mają być ogłoszone przetargi to: Bożepole Wielkie – Lębork, Lębork – Słupsk oraz rozbudowa obwodnicy Słupska do pełnych dwóch jezdni, co planowane jest w drugiej połowie roku. Za rok mają ruszyć kolejne przetargi na odcinki od obwodnicy Słupska do Koszalina.

„Za sprawą zwiększenia przez Rząd limitu finansowego Programu Budowy Dróg Krajowych o ponad 21 mld zł planujemy ogłosić jeszcze przetargi na blisko 258 km w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych oraz na dziesięć obwodnic o łącznej długości ponad 84 km w ramach Programu budowy 100 obwodnic” – powiedział Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA.

W sumie ten rok planujemy zamknąć przetargami na łączną długość ponad 575 km, czyli o 222 km więcej, niż planowaliśmy na początku roku

– podkreślił Żuchowski