Najtańsze sklepy w Polsce. Lidl gorszy od zwycięzcy o dychę, Biedronka o dwie, a w Selgrosie megapromocja

W ciągu miesiąca od maja do czerwca ceny najbardziej poszły w górę w internecie i Carrefourze, najwięcej spadły w Selgrosie. Lidl jest o ponad 10 zł tańszy od Biedronki, a Auchan od Lidla o ponad 11 zł – takie rozstrzygnięcia przynosi najnowszy Koszyk Zakupowy.

W czerwcu średnia cena Koszyka Zakupowego, którego wartość co miesiąc wylicza ASM Sales Force Agency, tylko w ciągu miesiąca wzrosła o 5,69 zł do 246,75 zł. Ceny podwyższyło jedenaście z trzynastu sieci. Największe podwyżki zafundowały klientom internetowe sklepy spożywcze – o 17,41 proc., ze sklepów tradycyjnych liderem wzrostów okazał się Carrefour, który podniósł ceny o 5,26 proc.

Liderem spadków okazał się Selgros Cash&Carry o 13,41 proc. Przypominamy, że inflacja – i to w ujęciu rocznym – wyniosła w czerwcu 15,5 proc.

Auchan najtańszą siecią w Polsce, Lidl drugi, Biedronka czwarta

Najtańsze zakupy w czerwcu można było zrobić w Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego w sklepach francuskiej sieci to 216,20 zł, o 1,92 zł więcej niż przed miesiącem. Na drugim miejscu uplasował się Lidl, na trzecim Selgros Cash&Carry, a na czwartym Biedronka. Różnice w średniej cenie między pierwszym a drugim, trzecim i czwartym sklepem wyniosły odpowiednio – 11,27 zł, 20,96 zł i 21,53 zł. Lidl okazał się tańszy od Biedronki o 10,26 zł.

Na drugim na biegunie znalazł się kanał e-grocery. Robiąc zakupy w internecie, za ten sam zestaw produktów trzeba było zapłacić 286,08 zł, aż o 32 proc. więcej niż w najtańszym Auchan.

Bizblog.pl poleca

W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich analizowanych sieciach. W kanale e-grocery życzą sobie za te same zakupy o 13,48 proc. więcej, w Intermarche o 11,30 proc., a w E.Leclerc o 10,29 proc. Ale najbardziej ceny podniósł Carrefour, gdzie średnia cena koszyka w czerwcu 2022 r. była wyższa o 15 proc. (32,21 zł) niż przed rokiem.

ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i internetowych. Na potrzeby raportu Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny najpopularniejszych artykułów FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne).

Ceny żywności w górę, najbardziej zdrożały produkty tłuszczowe

W ciągu roku zdrożały wszystkie analizowane kategorie produktów: tłuszcze, chemia domowa i kosmetyki, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, mrożonki, dodatki, nabiał, produkty sypkie oraz używki i piwo.

Rekordowy wzrost cen w skali roku odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych o 85,87 proc. Nabiał podrożał o blisko 21 proc., piwo i używki o blisko 19 proc., produkty sypkie o niecałe 12 proc., a mięso, wędliny i ryby o 11 proc. Najmniej zdrożały słodycze o 1,49 proc.

Gdyby do koszyka trafiły najtańsze produkty, które są oferowane w badanych sklepach, zapłacilibyśmy tylko 192,19 zł – o 4,09 zł więcej niż w maju. Natomiast za koszyk najdroższych produktów – 295,77 zł, o 25,08 zł niż w maju). Co ciekawe, różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem wyniosła w czerwcu 2022 r. 103,58 zł i była o 29,17 zł niższa niż w maju.

W ujęciu rocznym średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła o 9,7 proc. z 224,93 zł w czerwcu 2021 r. do 246,75 zł w czerwcu 2022 r. Suma koszyka minimalnego była wyższa o 8,52 proc. niż przed rokiem, a koszyk maksymalny zdrożał w tym czasie o 1,94 proc.

Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency, uważa, że tak wysokie ceny żywności sprawiają, że klienci jeszcze bardziej aktywnie niż w poprzednich miesiącach będą poszukiwać sklepów, w których wybrane produkty będą najtańsze.

Spodziewamy się, że duże sieci handlowe i dyskonty będą odnotowywać coraz większy ruch. Tylko one mogą aktywnie wpływać na ceny produktów dzięki wieloletnim kontraktom zawartym bezpośrednio z producentami żywności. W naszej ocenie to zwiększone zainteresowanie zakupami w sieciach handlowych będzie odczuwalne już tego lata – przekonuje ekspert.