mBank wspiera młodych polskich malarzy. 7,8 mln zł na projekt „m jak malarstwo”

Nowoczesny bank wspiera nowoczesną sztukę. Sprzedane obrazy i rzeźby zostaną spożytkowane na zakupy dzieł młodych artystów.

Advertisement

mBank to mecenas polskiej sztuki, którą wspierać zaczął jeszcze w latach 90. za czasów BRE Banku. To wtedy powstała kolekcja malarstwa klasycznego, w której znaleźć można m.in. obraz Józefa Brandta „Pospolite ruszenie u Brodu” czy prace Alfreda Wierusza-Kowalskiego, Juliusza Kossaka i Stanisława Witkiewicza. Niedawno wszystkie te dzieła trafiły pod młotek. Gwiazdą ostatniej aukcji była rzeźba Igora Mitoraja „Ikaria”, którą wcześniej można było podziwiać w hallu warszawskiej siedziby banku.

Mitoraj to jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci polskiej sceny artystycznej w Europie. Cena, jaką osiągnęła jego rzeźba – 2,7 mln zł – wcale więc nie dziwi. Pojawienie się takiej klasy pracy na rynku zawsze wzbudza wielkie emocje

– mówi Juliusz Windorbski, prezes DESA Unicum, operatora aukcji.

Bizblog.pl poleca

Ikarię” sprzedano za 2,7 mln zł!

Magnum opus polskiego rzeźbiarza dołączyło tym samym do listy 30 obrazów, których sprzedaż zasiliła konto funduszu kwotą 5,1 mln zł. „M jak malarstwo” pozwoli mBankowi na pokoleniową wymianę kolekcji.

Chcemy, żeby nasz fundusz inwestował w artystów z potencjałem. Dlatego nad wyborem dzieł czuwać będzie komisja zakupowa złożona z ludzi od wielu lat związanych ze światem sztuki nowoczesnej. Dzięki temu będziemy pewni, że po jakimś czasie nasz zbiór znów posłuży jako pomost dla kolejnego pokolenia twórców, a fundusz będzie działał na zasadzie wspierającego młodych artystów perpetuum mobile

– mówi Cezary Stypułkowski, prezes zarządu mBanku.

Efekty pracy komisji poznamy już w 2021 roku, kiedy zaprezentowane zostaan pierwsze zakupione dzieła. Eksperci mają się kierować kryteriami artystycznymi, jak i perspektywami wzrostu wartości dzieł w przyszłości.

Inicjatywa mBanku, dzięki regularnym zakupom, z jednej strony pozwoli wspierać najbardziej utalentowanych, młodych polskich twórców, a z drugiej stwarza okazję na zbudowanie nowej, rodzimej, wartościowej kolekcji sztuki. To dla nas fascynujące zadanie

– mówi Piotr Sarzyński, krytyk sztuki i przewodniczący komisji zakupów.

Obok niego w skład komisji wchodzą cenieni znawcy sztuki m.in. Marek Bartelik, Piotr Bazylko, czy Karolina Nowak-Sarbińska.

Powstająca kolekcja sztuki współczesnej już za kilka miesięcy zostanie wyeksponowana w nowej siedzibie mBanku przy ul. Prostej 18.

mBank gra z WOŚP

mBank już wcześniej wykorzystywał swoją kolekcję do wspierania szczytnych celów. Od 2017 roku bank jest strategicznym partnerem Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Jej kolejnym edycjom towarzyszą aukcje, na których sprzedano już m.in. obraz Józefa Brandta „Jarmark w Bałcie na Podolu” za 1,5 mln zł. Tylko w tym roku mBank wraz z klientami przekazał na konto WOŚP bagatela 13,5 mln zł.

Materiał powstał przy współpracy z marką mBank,