Polskie LESS_ to coś pomiędzy Instagramem a OLX czy Allegro. To wirtualna szafa z funkcją sprzedaży

LESS_ chce zmniejszyć zawartość szafy i pomóc użytkownikom w wypracowaniu własnego stylu. To jedna z najszybciej rosnących aplikacji mobilnych.

Pełna szafa, a mimo to nie mamy w co się ubrać. Ten ból pierwszego świata dotyczy wielu z nas. Statystycznie Polacy nie korzystają aż z 67 proc. rzeczy ze swojej garderoby. Ubrania gromadzone przez lata – po okazyjnych cenach czy jako efekt spontanicznych zakupów, z czasem zmieniają się w stos niepasujących do siebie rzeczy. Właśnie ten problem chce rozwiązać LESS_.

Aplikacja społecznościowa z modułem sprzedaży.

Każdy użytkownik może stworzyć wirtualną szafę i umieścić w niej zdjęcia ubrań, które chce sprzedać lub te, które kupił za pomocą aplikacji.

Jeśli o sam handel chodzi, to tu użytkownicy dogadują się między sobą. LESS_ w tym nie pośredniczy ani nie pobiera prowizji. Jak podkreśla twórca aplikacji, Mateusz Oleksiuk, wspiera ona kulturę recyklingu i przynosi oszczędności przy kupowaniu ubrań z drugiej ręki.

Wcześniej było CountMe

O CountMe, aplikacji wspierającej świadome wydawanie pieniędzy, rozmawialiśmy wcześniej na łamach Spider’s Web z Mateuszem. Niestety okazała się niewypałem. Wszystko wskazuje, że tym razem może być inaczej. W LESS_ zainwestował Dawid Urban, anioł biznesu, który dorobił się na sprzedaży e-Smoking World konglomeratowi British American Tobacco za kilkaset milionów złotych.

W okresie od marca do czerwca 2018 roku wysłałem swój projekt z prośbą o wsparcie do 200 różnych aniołów biznesu, funduszy i kampanii crowdfundingowych. Odezwały się tylko 3 osoby, w tym Dawid – ale jedynie Dawid potraktował temat profesjonalnie, wyraził chęć spotkania i podjął negocjacje

– mówi Mateusz Oleksiuk.

Właśnie inwestor wprowadził do aplikacji moduł sprzedażowy.

Od lewej: Dawid Urban i Mateusz Oleksiuk.

Nr 1 w polskim App Store

W pewnym momencie LESS_ było nr 1 w polskim App Store i nr 2 w Google Play. Obecnie aplikacja jest już niżej, ale cały czas utrzymuje się w czołówce. W ciągu 3 dni pobrano ją 14 tys. razy.

W aplikacji zarejestrowanych jest już 16 tys. użytkowników, którzy wystawili ponad 8 tys. postów i uczestniczyli w prawie 4 tys. licytacji. Liczby zmieniają się bardzo szybko. Jeśli rozmowę przeprowadzilibyśmy ponownie jutro, to gwarantuję, że liczba użytkowników wynosiłaby już 17 tys.

– dodaje Oleksiuk.

O sekretnym sosie na stworzenie hitowej aplikacji, motywacji stojącej za LESS_ i konkurencji rozmawiam z Mateuszem Oleksiukiem.

Karol Kopańko, Spider’s Web: Uporządkowanie własnej szafy i sprzedaż używanych ubrań w trosce o planetę – zacznijmy od motywów stworzenia aplikacji.

Mateusz Oleksiuk, LESS_: Punktem wyjścia była moja pierwsza aplikacja – CountMe, a pomysł na LESS_ zrodził się w 2015 roku. Wziął się on z obserwacji ludzkich zachowań: posiadania więcej niż jesteśmy w stanie skonsumować. Tyczy się to również odzieży. Dając używanym ubraniom drugie życie, robimy dużo dobrego dla środowiska i nas samych. Aplikacja miała również ułatwiać kontrolę ilości posiadanych ubrań, a w przypadku odzieży, której już nie używamy – pokazać łatwość upłynnienia jej. Takie uświadomienie sobie, co posiadamy w swojej garderobie, co użytkujemy, a co faktycznie jest nam potrzebne, pozwala bardzo dużo zaoszczędzić.

Kilka chwil z aplikacją przywołało mi skojarzenia z Instagramem. Czy rzeczywiście można was określić „Instagramem dla ubrań”?

Tych aplikacji nie da się porównać wprost. Choć na pierwszy rzut oka podobieństwo istnieje na poziomie społecznościowym, a w LESS_ jest to kluczowy aspekt, mamy jednak coś, czego nie ma na Instagramie – poszczególni użytkownicy mogą dokonywać między sobą zakupów i sprzedaży.

Z jeszcze innej strony, przeglądając oferty w aplikacji, nie mogłem pozbyć się wrażenia, że to wszystko już jest – na OLX czy Allegro.

Chcemy zmienić sposób nabywania ubrań. Pragniemy edukować użytkowników o tym, jaki mają wpływ na środowisko i jak mogą o nie dbać. W odróżnieniu od OLX oraz Allegro w LESS_ istnieje zaangażowana społeczność. Użytkownicy posiadają znajomych, z którymi wchodzą w interakcję, np. przez polubienie zdjęcia czy wymianę opinii na temat produktu.

Tylko u nas mamy informacje o dokładnym miejscu pochodzenia (miasto, sklep) i początkowej cenie produktu. Są to dane, które użytkownik może uzupełnić przy zamieszczaniu ubrania w aplikacji.

Stawiacie też na jakość prezentacji przedmiotów wystawionych na sprzedaż. Jak tu motywujecie użytkowników?

Wykorzystujemy videotutoriale — jak dobrze wykonać zdjęcie przedmiotu i umieścić je w aplikacji, czy jak wybrać odpowiednie przedmioty na sprzedaż. Teraz jest ten czas, by oswoili się z aplikacją, poznali jej zalety oraz rekomendowane przez nas sposoby prezentacji odzieży. Ludzie przyzwyczaili się do tego, by nie zwracać uwagi na formę prezentacji ubrań, że może być to przeciętne, bez wyrazu. A w ten sposób odbiera się rzeczom styl, klasę i atrakcyjności. Wierzymy, że w niedługim czasie użytkownicy LESS_ dostrzegą wartość w atrakcyjniejszej prezentacji swoich ubrań. Będzie im się to po prostu opłacać, ponieważ bardziej profesjonalna prezentacja produktu, przyspiesza sprzedaż.

Jesteście jedną z najszybciej rosnących aplikacji mobilnych. Czy jest jakiś „sekretny sos” pozwalający na wdrapanie się na pozycję lidera?

Tak. I w dodatku każdy może go skomponować. Jego składnikami są pomysł, praca, determinacja, nawyki, wiara w sukces i wsparcie dobrych ludzi. Uwierz mi — to wystarczy, tylko nie każdy odważy się próbować tego wszystkiego na raz przez bardzo długi okres. Mnie zajęło to 4 lata. Dam Ci dobry przykład. Standardowy dzień pracy zaczynam o 8 rano, a kończę zazwyczaj około 2-3 w nocy. Aby rzeczywiście marzenia przekuć w fakty, trzeba czasami dotrzeć do granic swojej wytrzymałości. Ale praca z pasją to bardzo ułatwia.