REKLAMA
  1. bizblog
  2. Transport

Nowa śródlądowa autostrada na Śląsku. Połączy Odrę z Wisłą i mocno namiesza na mapach województwa

Zbudowany za 11 mld zł Kanał Śląski przetnie województwo śląskie i połączyć Wisłę z Odrą. Przy okazji ma sporo namieszać w planach zagospodarowania przestrzennego kilku miast. Trwają konsultacje społeczne w sprawie tego przedsięwzięcia.

29.09.2019
8:39
Kanał Śląski konsultacje
REKLAMA

Kanał Śląski to 93-kilometrowa droga wodna, która z jednej strony ma poprawić mizerne wyniki polskiej żeglugi śródlądowej, a z drugiej być kolejnym kamyczkiem w układance pt. Trójmorze. To idea zawiązania ścisłej współpracy handlowo-gospodarczej państw zlokalizowanych nad morzem Bałtyckim, Czarnym i Adriatyckim. 

REKLAMA

Planom poprawy warunków żeglugi śródlądowej należy tylko przyklasnąć. Dane GUS wszak nie pozostawiają złudzeń. Mimo że pod względem liczby dróg wodnych zajmujemy na Starym Kontynencie niezłe - 5. miejsce, to z ich wykorzystaniem już jest znacznie gorzej i pod tym względem jesteśmy jednym z europejskich outsiderów. U nas rzekami przewozi się raptem 7 mln ton towaru rocznie, czyli ok. 0,7 całego transportu. Dla porównania w Niemczech ów odsetek jest blisko 30 razy większy i wynosi 20 proc., a w Holandii nawet 40 proc.

Kanał Śląski namiesza w kilku miastach

Wodna autostrada łącząca dwie największe rzeki w kraju przebiegać miałaby przez tereny Kuźni Raciborskiej, Żor, Tychów, Rybnika i Bierunia. Wiceminister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski przekonuje, że Kanał Śląski jest dla tych wszystkich miast ogromną szansę. Wtórują mu śląscy samorządowcy wojewódzcy, naturalnie idący z obecnym rządem pod rękę.

Kanał Śląski to nie tylko pomysł na wodną autostradę, która umożliwi bezpieczny i ekologiczny transport oraz włączenie się naszych regionów w europejski system dróg wodnych. Kanał Śląski ma potencjał, aby stać się projektem cywilizacyjnym. Dostrzegamy oczekiwania z nim związane: w zakresie stabilnej, zrównoważonej gospodarki wodnej, impulsu rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości, rozwoju turystyki i uatrakcyjnienia przestrzeni - uważa wicemarszałek województwa śląskiego Wojciech Kałuża.

Państwowy Instytut Badawczy przekonuje, że proponowane warianty przebiegu Kanału Śląskiego były analizowane pod względem prac górniczych i oddziaływania na środowisko. I trzeba też uważać na zaplanowane już inwestycje, jak np. gazociąg Racibórz-Oświęcim. Nie ma wątpliwości, że budowa tej wodnej autostrady wymusi niejedne zmiany w lokalnych planach zagospodarowania przestrzennego.

Kanał Śląski proponowane trasy class="wp-image-983934" width="783" height="536"
Kanał Śląski i równe warianty tras.

Wodna autostrada zahamuje budowę kopalń?

Część polityków przekonuje, że Kanał Śląski może skutecznie zastopować plany budowy nowych kopalń. Np. tej mającej eksploatować złoża "Paruszowiec" w Rybniku.

Nie można wydać pozytywnej opinii na eksploatację złoża "Paruszowiec " jeśli w jego pobliżu przebiegnie "Kanał Śląski". To najważniejszy wniosek płynący z mojej rozmowy z Ministrem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Panem Markiem Gróbarczykiem - informuje przez Facebooka Łukasz Dwornik, radny z Rybnika. 

Inni z kolei uważają, że to bujda na resorach i chęć przytępienia uwagi, żeby tylko górnicza specutswa przeszła. Te regulacje zaś miałyby pozwalać na decydowaniu o budowie kopalni bez pytania się o zdanie okolicznych mieszkańców i samych samorządowców. 

Na szybko, jako argument blokujący kopalnię, znaleźli Kanał Śląski. Tyle tylko, że ta szacowana inwestycja, to dziś parę kresek na mapie topograficznej, a nie dokumentacja techniczna, na mapach dla celów projektowych. Oznacza to, że ministerstwo samo jeszcze nie zna dokładnego przebiegu Kanału Śląskiego, więc jak ta inwestycja ma cokolwiek zablokować? - pyta retorycznie Grzegorz Wolnik, radny sejmiku województwa śląskiego

REKLAMA

Piotr Kuczera, prezydent Rybnika, wskazuje, że kolejne komunikaty dotyczące Kanału Śląskiego i nowej kopalni są zupełnie sprzeczne. Co innego mówi Ministerstwo Energii, co innego resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Jednak na razie nie mamy żadnych oficjalnych stanowisk w tej sprawie, co więcej nie ma gotowego przebiegu kanału, nie ma projektu technicznego. Są plany. Nie mam żadnej oficjalnej decyzji, korespondencji informującej o tym, że budowa kanału skutecznie zablokuje powstanie kopalni - twierdzi prezydent Rybnika.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA