REKLAMA
  1. bizblog
  2. Transport

161 mln zł za 1 km drogi. Nie, to wcale nie była ekskluzywna autostrada

Koszt powstania drogi od planu do realizacji jest uzależniony od wielu czynników. Znaczenie mają klasa drogi, ukształtowanie terenu, geologia, liczba obiektów inżynierskich, węzłów drogowych, nośność nawierzchni czy zakres prac, jakie są do wykonania na danym odcinku nowo budowanej drogi.

28.09.2020
10:32
Ile kosztuje wybudowanie 1 km drogi w Polsce?
REKLAMA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała, jakiego rzędu kwot potrzeba na budowę lub remont polskich dróg. Rozbieżności finansowe zarówno w dół, jak i w górę są ogromne i potrafią sięgać kilkuset milionów złotych. Na ceny składa się też szereg zmiennych, które pozornie odgrywają przy pracy drogowców marginalną rolę, lub mają znaczenie jeszcze przed samym startem inwestycji.

REKLAMA

Od czego zależy cena budowy drogi?

Przy ustalaniu kwoty przetargu istotna jest lokalizacja inwestycji, charakterystyka terenu, dostępność materiałów oraz kruszyw, a także pracowników.

Cena 1 km drogi może być liczona, biorąc pod uwagę same koszty projektu i budowy, W szerszym spojrzeniu uwzględnia się już zarówno koszty realizacji inwestycji, jak i procesy przygotowawcze np. zdobycie dokumentacji, wykup nieruchomości z terenu przyszłej budowy czy badania archeologiczne.

Źródło: GDDKiA

Średnie ceny budowy autostrady i drogi ekspresowej są porównywalne.

Na brak szczególnych różnic ma wpływ duża liczba kosztownych węzłów, które na drogach ekspresowych są niejednokrotnie częściej ulokowane niż na autostradach. 

Drogi GP pełniące rolę tras nieco niższej klasy, są już tańsze w budowie, chociaż ich cena także jest uzależniona od podobnych czynników.

W 2019 cena za kilometr spadła w stosunku do roku 2018, zaś w bieżącym – wzrosła. Podpisana dwa lata temu umowa na budowę 7-kilometrowego odcinka A1 z Radomska do granicy województw łódzkiego i śląskiego kosztowała prawie 340 mln zł. Kilometr tej trasy był więc wart 48 mln zł. Na tej samej autostradzie, w tym samym roku na ponad 16-kilometrowym odcinku Kamieńsko - Radomsko 1 kilometr miał już cenę z kolei 34,3 mln zł. 

W umowach zawieranych na budowę dróg ekspresowych wynik jest nieco inny. To 2019 rok okazał się najdroższy w przeliczeniu na kilometr, niewiele lepiej miało być w 2020, a 2018 rok z nich trzech wypadł najlepiej. 

W 2019 podpisano umowy na budowę odcinków na S1 i S11, uwzględniając w kwotach m.in. budowę kilku mostów, tuneli, estakad i węzłów drogowych kilometr kosztował tam odpowiednio 161 mln zł i 27 mln zł. 

Uśredniając, najdroższe pojedyncze kilometry ostatnich lat znajdowały się na trasach:

  • zlokalizowanych w górzystych terenach - DK47 odc. Rdzawka - Nowy Targ oraz S3 odc. Bolków - Lubawka,
  • miejskich i mocno zurbanizowanych - S52 na odc. POK Modlnica - Mistrzejowice,
  • zawierającej górski tunel S19 na odc. Rzeszów Południe - Babica 
REKLAMA

Analogicznie, najtańsze były kilometry przebudowywanych jezdni na A18, S1 oraz ponownie A18.

Bacznie przyglądamy się też ofertom, jakie wpłynęły w przetargach w ciągu ostatnich trzech miesięcy i obserwujemy znaczny spadek oferowanych cen. Okazuje się, że najniższe oferty na realizację dróg ekspresowych sięgają od 62 do 84 proc. wartości naszych szacunków. W efekcie cena 1 km drogi ekspresowej wynosi od ok. 21 do 39,6 mln zł. Dla dróg kasy GP najniższe oferty stanowią 46-66 proc. szacunków, a wartość 1 km jednojezdniowej drogi tej klasy wynosi od ok. 9 do 24,2 mln zł. Natomiast w przypadku dwujezdniowego tzw. łącznika brzeskiego na DK75 sięga do ok. 32,8 mln zł

– wylicza GDDKiA.
REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA