GGPredict to Moneyball dla e-sportu. Polski startup przeanalizuje CS-a

GGPredict analizuje rozegrane mecze Counter-Strike’a i automatycznie wyciąga z nich statystyki, które mogą później posłużyć np. trenerom drużyn e-sportowych.

Moneyball to książka (i zrealizowany na jej podstawie film), która opowiada o wykorzystaniu zaawansowanych analiz komputerowych w amerykańskim baseballu. W sezonie 2002 przyczyniły się one do świetnej passy Oakland Athletics. Drużyna wygrała bowiem 20 kolejnych meczów.

E-sportowi eksperci wykorzystują już analitykę i metody statystyczne do wyciągania wniosków o formie graczy, ale GGPredict może wprowadzić ciekawą, bo zautomatyzowaną nowość na rynek.

GGPredict to panel do analizy meczów (niekoniecznie profesjonalnych).

Dzięki niemu trenerzy będą mogli badać sprawność swoich zawodników. Jest to jednak bardzo mały rynek, bo profesjonalnych drużyn nie ma wcale tak wiele (w Polsce można je policzyć na palcach obu rąk). Kolejną grupą docelową będą więc fani, chcący śledzić poczynania zawodników.

Tu widzę większy potencjał. Wystarczy tylko porównać liczbę statystyk, jaką o koszykarzach dostarcza NBA, z dość ubogimi analizami liczbowymi po meczach CS-a.

GGPredict pomoże amatorom zrozumieć ich mocne i słabe strony.

Demo (zapis meczu) do panelu narzędzia może jednak wrzucić każdy. Także osoba, która celuje wysoko, ale… dopiero zaczyna swoją przygodę z CS-em.

Statystyki pokażą się graczowi na łatwych do zrozumienia wykresach i mapach. Odpowiedzą na pytania: z jaką bronią radził sobie najlepiej, a nad jaką musi popracować. Który sektor mapy najbardziej mu odpowiada i gdzie powinien bronić. Dowie się czy dobrze reagował na sytuację na mapie.

– wylicza Przemysław Siemaszko z GGPredict.

Narzędzie porówna wyniki gracza z innymi amatorami i podpowie, w jakiej roli powinien grać i jaki profesjonalny zawodnik ma najbliższy mu styl gry. Narzędzie analizuje grę profesjonalistów, ponieważ każdy z nich ma obowiązek dzielenia się plikami demo, aby każdy mógł zweryfikować, czy nie oszukiwał w meczu (np. korzystając z hacków pozwalających widzieć przez ściany).

Znaleźliśmy metody, żeby odczytywać pliki demo tak samo jak gra. Wyciągamy z nich wszystkie interesujące nas zdarzenia i na ich podstawie tworzymy wskaźniki i metryki.

– dodaje Siemaszko.

W ten sposób trener będzie mógł w szybki sposób poznać grę przeciwników, których nigdy wcześniej nie analizował. GGPredict oceni celność czy refleks, i będzie w stanie rozpoznać takie zdarzenia jak strzał w plecy.

– Możemy od razu stwierdzić, jak zawodnik radzi sobie z obroną i atakiem każdej części mapy i jak jego zespół przewiduje rotacje przeciwników. Możemy porównywać całe zespoły – czy grają szybciej niż inni, czy ustawiają się w standardowych miejscach, czy zaskakują przeciwników.

– dodaje Siemaszko.

GGPredict przy projektowaniu korzysta z własnych doświadczeń na serwerach CS-a, a także ze wskazówek profesjonalistów, co dobrze wróży na przyszłość narzędzia. Jak podkreśla Siemaszko, trenerzy będą mogli oceniać, w jakim stopniu do sukcesu drużyny przyczyniły się indywidualne umiejętności zawodników, a na ile zwycięstwo wzięło się z zespołowego zgrania.

Trener zobaczy, jaki styl gry najlepiej odpowiada na zagrania oponenta. Przygotuje użycie granatów dokładnie pod pozycje, w których najbardziej lubią grać przeciwnicy.

– opisuje Siemaszko.

GGPredict skraca czas potrzebny na analizę meczów.

Usługa dostępna będzie w modelu SaaS. Za darmo będzie można przeglądać statystyki historycznych meczów. Aby analizować swoje pliki z gry i korzystać z modeli predykcyjnych, trzeba już będzie zapłacić. Ceny nie są jeszcze znane, ale twórcy obiecują, że nie będą wygórowane.