CPK znowu trwoni pieniądze Polaków. Te kwoty zwalają z nóg

Centralny Port Komunikacyjny ogłosił przetarg na zaprojektowanie budynków infrastruktury lotniska – hoteli, wieży kontroli czy hangarów. Planowany koszt robi wrażenie – to równo pół mld zł.

Mieszkańcy wsi, które mają być wyburzone pod budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego są wściekli. Twierdzą, że rząd ignoruje ich głos i chce zniszczyć za bezcen dorobek wielu pokoleń. Tymczasem CPK wydaje pieniądze Polaków na lewo i prawo, organizując np. imprezy promocyjne w okręgu wyborczym Marcina Horały, pełnomocnika rządu ds. budowy CPK.

Sztandarowa inwestycja PiS coraz bardziej wkurza Polaków. Nie ma się co dziwić. Przydatność lotniska budzi wątpliwości, pensje w spółce są kosmiczne, a pracownicy CPK zajmowali się do tej pory głównie przysłowiowym pilnowaniem pola.

Bizblog.pl poleca

Sam Marcin Horała popisywał się w social mediach swoimi aktorskimi zdolnościami, umiejętnie modulując głos i szydząc z krytyki, jaka spada na CPK ze strony obrońców wywłaszczanych mieszkańców i polityków. Kilkanaście godzin później wysłuchując obaw mieszkańców gminy Baranów na żywo, lekceważąco komentował ich treść… na Twitterze.

Martwi mnie tylko, że nas, jako Polaków, ten stand-up może kosztować nawet 400 mld złpisał o tym niedawno Adam.

Centralny Port Komunikacyjny jest nam niepotrzebny i rząd w ogóle nigdy nie powinien zabierać się za planowanie jego budowy – tak uważa co trzeci Polak – wynika z badania IBRiS dla Bizblog – o tym pisała z kolei Agata.

CPK rozpoczął przetarg na projekt budynków

Póki co CPK rozpoczął przetarg na Projektowanie Obiektów Wspierających – Support Infrastructure Engineering (SIE). Szacowana wartość kontraktu to 500 mln zł.

Projektowanie CPK zostało podzielone na dwie umowy ramowe. Szacowana wartość każdej z nich wynosi 250 mln zł. W ramach pierwszej architekci opracują projekty m.in.: wieży kontroli ruchu lotniczego (ATCT), centrum operacyjnego lotniska, obiektów służb ratowniczo-gaśniczych (ARFF), sortowni odpadów, biur służb meteorologicznych i policji, budynków utrzymania i zarządzania lotniskiem czy magazynów i hangarów.

Druga umowa ramowa będzie obejmowała m.in. sporządzenie projektów terminali cargo, sortowni towarów, budynków służb i administracji, parkingów wielopoziomowych, hoteli czy przestrzeni handlowych.

CPK będzie przede wszystkim oceniać doświadczenie biur projektowych

W ogłoszonym przetargu na Projektowanie Obiektów Wspierających (Support Infrastructure Engineering – SIE) komisja przetargowa będzie przede wszystkim oceniać doświadczenie biur projektowych.

Port Solidarność powstaje, by móc sprostać potrzebom pasażerów i standardom podróży lotniczych w XXI wieku. Budujemy go również mając na uwadze potrzebę jego przyszłego rozwoju, dlatego przy projektowaniu obiektów wspierających także stawiamy na najwyższe standardy i liczymy na nowatorskie rozwiązania architektoniczne

– mówi Konrad Burz, dyrektor Biura Projektowania i Inżynierii Podprogramu Lotniskowego CPK.

Przetarg ma charakter nieograniczony, spółka zaprasza do udziału zarówno polskie biura projektowe jak i podmioty z zagranicy. W jego wyniku zostanie wyłonionych maksymalnie 15 firm. Termin składania ofert dla pierwszego zakresu umowy ramowej upływa 7 września 2022 r. 

Podstawowym przedmiotem zamówienia są prace i usługi projektowe związane z przygotowywaniem dokumentacji wielobranżowych, czyli projektów koncepcyjnych, technicznych, wykonawczych i budowlanych wraz z uzyskaniem pozwoleń na budowę oraz innych niezbędnych opracowań koniecznych do otrzymania zgód projektowych.

Zakres zamówienia obejmuje również inne usługi związane z projektowaniem, np. doradztwo w toku postępowań o udzielenie zamówień na wykonanie robót budowlanych.