Polskie pociągi pomkną 350 km/h. Fotonika, światłowody, sztuczna inteligencja – i nie poznacie PKP

W trakcie Forum Ekonomicznego w Karpaczu wyszło na jaw, że wykorzystanie fotoniki światłowodowej otworzy szeroko drzwi w Polsce dla kolei dużych prędkości. Superszybkie pociągi będą dowozić pasażerów do Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).

Spółka InPhoTech, koncentrująca się nad rozwojem autorskiej technologii światłowodowej, podejmuje współpracę z Polskimi Kolejami Państwowymi S.A. To zielone światło dla kolei dużych prędkości, ale nie tylko. Technologię światłowodową można przecież wykorzystać przy okazji monitorowania ruchu w sieci czy otoczenia szlaków komunikacyjnych, uwzględniając jednocześnie kondycję techniczną taboru i trakcji elektrycznej. 

Bardzo cieszy fakt, że polska kolej jest otwarta na innowacje – stwierdził Tomasz Nasiłowski, prezes zarządu InPhoTech, podczas panelu „Kolej Dużych Prędkości”.

Bizblog.pl poleca

Jego zdaniem na obecne wyzwania kolei, czyli żeby połączyć ze sobą duże prędkości razem z maksymalnym bezpieczeństwem, jest tylko jedna odpowiedź: fotonika światłowodowa oraz sztuczna inteligencja.

W oczekiwaniu na kolej dużych prędkości

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra przekonuje, że polski system kolejowy jako bardzo bezpieczny. Świadczy o tym statystyka: 1,8 wypadku na milion pokonanych na torach kilometrów. Ale nigdy też nie jest tak, żeby nie mogło być lepiej. Dlatego w zakresie całej infrastruktury kolejowej obecnie prowadzone są już prace modernizacyjne, które pozwolą na wykorzystanie nowego systemu zasilania. Co z kolei umożliwi przemieszczenie się składów z prędkością do 350 km/h. Wszystko w jednym celu: żeby kolej dużych prędkości faktycznie mogła wystartować jak najszybciej. 

Doprowadzi do zwiększenia przepustowości i popytu wśród klientów, a w połączeniu z projektem CPK znacznie skróci czas przejazdu między największymi ośrodkami miejskimi

– nie ma wątpliwości wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Celem nadrzędnym jest CPK

Wszystko sprowadza się do jak najlepszego i najszybszego skomunikowania całego kraju z CPK. Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, przekonuje że już za trzy lata będzie gotowych łącznie ponad 1,5 tys. km zmodernizowanych szlaków kolejowych linii dla CPK. Przypomnijmy, że spółka CPK chce wybudować tylko w województwie śląskim w sumie 100 km nowych linii klejowych. Dzięki temu podróż z Katowic do Warszawy ma zająć ok. 1 godziny i 40 minut (teraz najszybsze połączenie to ok. 2 godziny i 20 minut), a z Katowic do Ostrawy w 35 minut (teraz ok. 1,5 godziny). 

Kolej dużych prędkości zaś ma mieć swój start na stacji Warszawa Zachodnia. W sumie, w ramach tego projektu, tylko na Mazowszu ma być wybudowanych ok. 344 km nowych linii kolejowych, a 654 km będzie zmodernizowana. Pociągi mają początkowo poruszać się z prędkością 250 km/h a docelowo 350 km/h. Dzięki temu dojazd z Warszawy do CPK ma zająć raptem 15 minut, a z Łodzi – pół godziny.