Jest nowy plan transportowy. Uwzględnia Centralny Port Komunikacyjny

Nowelizacja planu transportowego jest w trakcie uzgodnień międzyresortowych – informuje portal rynek-lotniczy.pl. Zawarta zostanie nowa umowa ramowa z PKP Intercity. Dotacje dla przewoźnika na lata 2020-2029 będą wynosiły łącznie 18,86 mld złotych.

Nowy plan transportowy obejmuje lata 2020-2029 i umożliwi rozbudowę siatki połączeń w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Bizblog.pl poleca:

Aktualizacja wynika z zakończonych i rozpoczynanych inwestycji infrastrukturalnych, planowanej kolejnej perspektywy finansowej UE, sytuacji społeczno-gospodarczej oraz przyjęcia przez Radę Ministrów uchwały o koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny.

Nowością jest też zaktualizowanie i przyjęcie dokumentów: Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju, Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2030 oraz Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku.

Ich celem według projektu rozporządzenia jest zwiększenie dostępności transportowej kraju oraz poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu i efektywności sektora transportowego, przez tworzenie spójnego, zrównoważonego, innowacyjnego i przyjaznego użytkownikowi systemu transportowego w wymiarze krajowym, europejskim i globalnym

Przypomnijmy, że CPK to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zakłada integrację transportu lotniczego, kolejowego i drogowego. W ramach projektu ma powstać Port Lotniczy Solidarność. położony około 37 km na zachód od Warszawy, w gminie Baranów. Jego powierzchnia ma osiągnąć 3 tys. hektarów.

Na początku ma obsługiwać rocznie ok. 45 mln pasażerów. Docelowo przepustowość megalotniska powinna wzrosnąć ponad dwukrotnie i wynieść ok. 100 mln pasażerów w ciągu 12 miesięcy. Sieć połączeń do CPK ma objąć swoim zasięgiem 183 powiaty z 380 istniejących.

Jak podaje rynek-lotniczy.pl, udział polskiej infrastruktury w rynku lotniczym szacowany jest na zaledwie 1%. Rozwiązaniem ma być budowa CPK.

Szybsze dojazdy pociągiem

Dzięki CPK możliwy będzie dojazd z Łodzi do Warszawy w 45 min. Program Kolejowy CPK zakłada, że łączna długość nowych torów prowadzących do przyszłego megalotniska wyniesie ok. 1600 km. wszystko dla zapewnienia odpowiedniego transportu dla 13 mln Polaków zamieszkujących w 120 miastach, które znalazły się na kolejowej siatce. 

Na rozbudowie zyska np. Łomża, która po ćwierć wieku ma odzyskać połączenie kolejowe. Po kolejowych inwestycjach podróż stąd do Warszawy ma zająć 1 godz. 15 min, a do CPK – 20 minut dłużej. Skrócą się też znacznie poszczególne przejazdy — np. z Białegostoku do Lublina dojedziemy w 3 godz. 5 min, a nie ja teraz w 5 godz. 35 min. Z kolei podróż z Białegostoku do Rzeszowa potrwa wtedy nie 7 godz., a 4 godz. 45 min. 

Piotr Malepszak, p.o. prezes spółki CPK zapewnił, że do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy będziemy mogli bezpośrednio dojechać z ponad 100 polskich miast w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny.