REKLAMA
  1. bizblog
  2. Transport

Polacy w szoku. Monumentalna inwestycja jest dla PiS ważniejsza niż dramat tysięcy mieszkańców wsi i miasteczek

Politycy PiS już dawno temu pokazali, co myślą o protestach ekologów, ale dla tysięcy mieszkańców wsi i miasteczek postępowanie budowniczych CPK to totalne rozczarowanie. „Jak to? Mówią, że chcą bronić słabszych, a robią nam coś takiego?” – nie dowierzają.

06.07.2022
9:43
Polacy w szoku. Monumentalna inwestycja jest dla PiS ważniejsza niż dramat tysięcy mieszkańców wsi i miasteczek
REKLAMA

Dołącz do Amazon Prime z tego linku, skorzystaj z promocji (30 dni za darmo) i kupuj taniej podczas pierwszego Amazon Prime Day w Polsce.

REKLAMA

Centralny Port Komunikacyjny (CPK), to najlepsze co mogło spotkać nasz kraj – uważa rząd. Z drugiej strony mamy dramat porozdzielany na dziesiątki tysięcy rodzin, które za chwilę, przez wizję polityków, mogą stracić dorobek życia. I chociaż walka głównie prowadzona jest w internecie i w social mediach, to coraz częściej jej odgłosy dobrze słychać w analogowej rzeczywistości. Oto najlepszy przykład.

Ludzie już przejrzeli na oczy 95 proc. moich znajomych, co głosowało na PiS, już teraz tego nie zrobi Bo PiS ludzi ma za nic Najlepsze ziemie na Mazowszu niszczą! – powiedział rolnik z Wiskitek protestujący przeciwko CPK w Warszawie.

Jego słowa, udostępnione przez Krzysztofa Boczka, obiegły Twittera po protestach przed siedzibą spółki.

Protesty przeciwko budowie CPK zbiegły się w czasie z konsultacjami społecznymi, które trwają od 15 czerwca do 7 lipca. Dotyczą one oddziaływania na środowisko i są konieczne, by spółka mogła wystąpić o wydanie decyzji środowiskowej.

Konsultacje są prowadzone głównie online, czyli przez formularz internetowy. Mają formę krótkiej ankiety z gotowymi odpowiedziami do wyboru oraz okienek, w które można wpisać maksymalnie 5000 znaków. Są też kolejną okazją dla internautów do wyrażenia sprzeciwu wobec gigantycznej inwestycji.

Do tej pory nikt nie słuchał. Zresztą nie tylko ich. Na licznych stronach stworzonych na FB w celu pokazania szkodliwości CPK czytamy o oczekiwaniu na odpowiedzi na interpelacje poselskie w tej sprawie: już 117 dni mija od terminu na odpowiedź na interpelację posła Krzysztofa Bochenka, 115 dni na interpelację poseł Marii Małgorzaty Janyskiej oraz grupy posłów, czy 113 dni na interpelację posła Janusza Korwin-Mikkego oraz grupy posłów.

Władza głucha na argumenty ws. CPK

Rządowe warianty projektowanej linii kolejowej CPK to katastrofa ekologiczna i wyrok dla wielu zagrożonych gatunków zwierząt bytujących na obszarze chronionym Natura 2000 – zwraca uwagę jeden z internautów.

Na Facebooku nawołują się do protestów w całej Polsce. Głosy sprzeciwu słychać m.in. w Rzeszowie, Wrocławiu, Katowicach, Lublinie i dziesiątkach mniejszych miejscowości i wsi.

Bez efektu. Tymczasem do Sejmu właśnie trafił rządowy projekt ustawy o usprawnieniu procesu inwestycyjnego (druk 2400). Jak czytamy te przepisy regulują zasady i tryb przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego Porty Lotnicze w jednoosobową spółkę akcyjną Skarbu Państwa działającą pod nazwą Polskie Porty Lotnicze S.A.

Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego, zwany dalej „Pełnomocnikiem”, działając w imieniu Skarbu Państwa, wyposaży PPL w nieruchomości będące własnością Skarbu Państwa, znajdujące się w dniu poprzedzającym dzień wejścia w życie ustawy we władaniu PPL – głosi rządowy projekt ustawy.

Budowa CPK. Wywłaszczenia i wysiedlenia

Przeciwnicy CPK robią co mogą, nie ograniczają się jedynie do organizowania pikiet, czy zawiązywania grup wsparcia w social mediach. Jednym z takich działań jest internetowa petycja dotycząca rozwiązania spółki CPK i zaniechania przygotowań do budowy megalotniska. Jej autorzy przypominają m.in. stanowisko Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk, gdzie wskazywano, że podporządkowanie lotnisku infrastruktury kolejowej i drogowej stanowi zagrożenie dla policentrycznego i zrównoważonego rozwoju Polski. 

Proponowane przebiegi linii kolejowych są w wielu przypadkach niepotrzebne, nieraz są w konflikcie względem inwestycji planowanych lub nawet już zrealizowanych na poziomie lokalnych jednostek samorządu terytorialnego – czytamy w petycji.

Stanowisko w tej sprawie ostatnio zaprezentował również Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych. Czytamy w nim, że sprawa dotyczy likwidacji w sumie 750 gospodarstw, 1200 nieruchomości i blisko 300 firm. Do tego dochodzi jeszcze konieczność wysiedlenie ok. 8 tys. ludzi i zabetonowania prawie 8 tys. ha najlepszych w kraju gruntów.

Po analizie dokumentów i faktów uważamy, że obszar ten jest istotnym zapleczem żywnościowym dla Warszawy i innych, dużych ośrodków miejskich. To również zielone płuca dla Warszawy, gdyż prowadzona na tym terenie produkcja roślina wytwarza ogromne ilości tlenu i absorbuje CO2 zgodnie z Porozumieniem Paryskim z 2015 r. – czytamy w stanowisku podpisanym przez Stanisława Kacperczyka, prezesa PZPRZ.

Dalej jest o tym, że z lotniska, które ma powstać, uwalniana będzie ogromna ilość dwutlenku węgla oraz innych zanieczyszczeń. Oprócz fatalnego wpływu na ludzi, może przez to dojść do zniszczenia gatunków chronionych prawem krajowym i regulacjami UE. Podpisani pod stanowiskiem zwracają jeszcze uwagę na zasoby mieszkaniowe. Bo przecież wysiedlonych ludzi trzeba będzie gdzieś umieścić.

REKLAMA

Lokalne samorządy gminne nie posiadają w ogóle mieszkań komunalnych czy socjalnych. Gromadzenie majątku odbywało się pokoleniami a strona rządowa chce to odebrać ludziom po zaniżonych cenach, nieprzystających do wartości rynkowej, dając 120 dni na opuszczenie swojego dobytku. Tymczasem do zaniżonej wartości nieruchomości dodać należy wartość sentymentalną i środowiskową – piszą przedstawiciele PZPRZ.

Publikacja zawiera linki afiliacyjne Grupy Spider's Web.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja:
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA