Macie dość chodników zawalonych hulajnogami? Bolt liczy na to, że pomoże sztuczna inteligencja

Kwestia cywilizowanego parkowania hulajnóg elektrycznych jest uregulowana w Kodeksie drogowym, ale to tak samo martwe przepisy, jak zakaz jazdy parami czy trójkami. Porzucone byle gdzie hulajnogi na minuty – często w poprzek chodników – to zmora większych miast i nawet przyznają to sami operatorzy tych systemów. Bolt właśnie ogłosił, że do walki z tym problemem zaprzęga sztuczną inteligencję.

Nowe rozwiązanie czuwające nad prawidłowym parkowanie hulajnóg będzie analizować zdjęcia zrobione przez użytkowników i pouczać ich jak prawidłowo pozostawić pojazd po zakończeniu przejazdu. Bolt zastrzega, że na razie są to testy, które będą prowadzone w Krakowie, Lublinie, Szczecinie, Trójmieście i Warszawie.

Nieprawidłowe parkowanie to jeden z najczęstszych problemów związanych z używaniem hulajnóg – przyznaje operator. Rozwiązanie opracowane przez Bolt opiera się na algorytmie uczenia maszynowego, wyszkolonym na puli 150 tys. zdjęć przedstawiających zaparkowane hulajnogi. W ten sposób system odróżnia hulajnogi zaparkowane prawidłowo od tych pozostawionych niezgodnie z przepisami – wyjaśnia.

Nowy system nie jest całkowitą nowością u Bolta, bo wcześniej został przetestowany w Sztokholmie i Oslo, a ponieważ efekty były zachęcające, jest teraz wprowadzany do innych miast na Starym Kontynencie. Bolt podkreśla, że w czasie testów w Sztokholmie skuteczność weryfikacji zdjęć przez sztuczną inteligencję wyniosła co najmniej 80 proc.

Bizblog.pl poleca

W przeszłości zdjęcia zaparkowanych hulajnóg robione przez użytkowników były analizowane przez ludzi. Teraz, dzięki sztucznej inteligencji, będziemy mogli uzyskać natychmiastowe rezultaty, co znacząco wpłynie na poprawę zachowań użytkowników w zakresie parkowania – obiecuje Valerii Romanov, szef polskiego oddziału Bolt Rentals.

Jak to ma działać w praktyce? Firma wyjaśnia, że na podstawie zdjęcia zrobionego przez użytkownika sztuczna inteligencja sprawdza w czasie rzeczywistym, czy hulajnoga nie blokuje chodnika, ścieżki rowerowej lub wyjścia z budynku, a jeśli pojazd zostanie zaparkowany nieprawidłowo, użytkownik otrzyma powiadomienie w aplikacji, informujące go o prawidłowym zaparkowaniu. 

Bolt deklaruje, że w celu osiągnięcia jak największej dokładności model sztucznej inteligencji będzie szkolony lokalnie we wszystkich miastach, w których nowe rozwiązanie zostanie uruchomione. Dzięki temu ma dostosować się do specyficznych elementów danego miasta, takich jak przepisy parkingowe czy układ ulic. Inżynierowie firmy Bolt nieustannie pracują nad poprawą dokładności narzędzia, poszerzając bazę zdjęć – zapewnia firma.

Czy nowy system zwalczania problemu hulajnóg zaśmiecających miasta okaże się skuteczny? Efekty (lub ich brak) powinny być widoczne gołym okiem.