Polacy mają rewolucyjny patent na główną bolączkę IT. Oferują gigantyczne oszczędności na wycenach projektów

Apropo sprzedaje rozwiązanie do optymalizacji pracy przy przygotowywaniu ofert. Nawet ośmiokrotnie przyśpiesza wycenę projektów i pomagać w analityce związanej z odbiorem oferty przez klienta.

Michał Grubka, współzałożyciel i CEO Apropo w rozmowie z Bizblog.pl podkreśla, że pomysł na biznes urodził się w jego głowie na długo przed pandemią. Razem z Januszem Koziołem, obecnym CTO Apropo, pracował wówczas w jednym z wiodących polskich software house’ów. On zajmował się sprzedażą, a Janusz wycenami z technologicznego punktu widzenia i układaniem ich procesu.

Oba podejścia dają nieco inną perspektywę, która doprowadziła do dyskusji pomiędzy nami. Widzieliśmy potencjał na optymalizację procesu, który później przerodził się w biznes – mówi Michał Grubka (na zdjęciu w środku).

Ofertowanie to chleb powszedni w IT

Od jego jakości i szybkości bardzo często zależy powodzenie biznesu w konwertowaniu leadów na klientów.

Ofertowanie może być uciążliwe i ograniczać rozwój organizacji. Niekończące się przygotowywanie propozycji konsumuje czas i wymaga dużego zaangażowania odpowiadających za nią pracowników. A pamiętajmy, że 1 godzina pracy developera w software housie to od 40 do nawet 100 dolarów za godzinę. Finalnie, miesięcznie robi się z tego naprawdę duża suma – dodaje Michał Grubka.

W dobie pandemii ofertowanie jest jeszcze bardziej wymagające. Połączenie zdalne oszczędza czas przeznaczany dotychczas na na podróże, ale nie pozwala na przekazanie tak dużej ilości informacji.

Koronawirus miał jeszcze większy wpływ na IT jako całość. Firmy przyspieszały transformację cyfrową i realizację projektów cyfrowych. Cała branża rosła i wciąż rośnie jak na drożdżach, a to sprawia, że ofertowe się coraz więcej.

Bizblog.pl poleca

Apropo chce zautomatyzować wyceny projektów

Firma sprzedaje narzędzie automatyzujące przygotowywanie wycen. Pracownicy mogą współpracować, wykorzystywać schematy i szablony, a także typowe dla danej firmy komponenty wycen, pozwalające na stworzenie oferty w wielu wersjach.

Klient otrzymuje link od sprzedawcy i w interaktywnej formie może przeanalizować wszystkie pozycje i zostawić komentarze. Sprzedawca ma zaś dostęp do nagrania pokazującego, w jaki sposób klient poruszał się po ofercie.

Sprzedawca widzi na nagraniu, że kupujący odznaczył model płatności w rozwiązaniu, aby sprawdzić jego końcową wycenę. Może więc do niego zadzwonić i zaproponować właśnie taką modyfikację, uprzedzając pytanie z drugiej strony – komentuje Michał Grubka.

 

Apropo oferuje ośmiokrotnie przyspieszenie

Software house’y przygotowują dziesiątki wycen miesięcznie, więc automatyzacja może oznaczać dla nich dużą oszczędność czasu i pieniędzy. Ale z rozwiązania Apropo skorzystają także inne branże projektowe, jak choćby agencje marketingu online ale też np. branża budowlana – czyli wszystkie te, gdzie czas dostarczenia i warstwa prezentacyjna oferty mają znaczenie.

Apropo ma zastosowanie wszędzie tam, gdzie w procesie ofertowania czas ma kluczowe znaczenie. Mówiąc inaczej – sprawdza się doskonale w sytuacjach, gdzie o ewentualnym powodzeniu w procesie sprzedażowym może zdecydować czas reakcji na zapytanie i warstwa merytoryczna oferty – dodaje Natalia Dymek-Sikora, współzałożycielka i COO w Apropo.

A ile kosztuje samo narzędzie? Zależy to od liczby wycen i użytkowników narzędzia. Przykładowo – przy 50 osobach tworzących oferty i 30 jednoczesnych wycenach miesięczny koszt dla całej firmy wyniesie 99 dolarów. Firmy wykonujące miesięcznie więcej lub mniej wycen zapłacą odpowiednio wyższą lub niższą subskrypcję.

Apropo podkreśla również – powołując się na dane dostarczane przez użytkowników – że korzystanie z narzędzia oszczędza w ich firmach od 10 do nawet 120 godzin pracy miesięcznie

1,1 mln zł finansowania VC na rozwój produktu

Startupowi właśnie udało się zamknąć rundę, której przewodniczył LT Capital. 250 tys. euro ma docelowo pomóc w ekspansji w Europie i Ameryce Północnej oraz dalszym rozwoju produktu.

Rynek realizowanych projektów IT rośnie i widzimy, jaką wartością może być efektywne zarządzanie ofertowaniem oraz płynące z tego oszczędności i nowe możliwości dla software house’ów i agencji digitalowych – komentuje Aleksandra Byrka, dyrektor inwestycyjna w LT Capital.

Szacuje się, że globalnie rynek ofertowania w IT będzie wart za dwa lata 3,1 mld dol., a automatyzacja jest jednym z najważniejszych trendów, jakie go kształtują. Apropo oferuje już integrację z Jirą, a w przyszłości również np. z Clickup. W narzędziu mamy znaleźć nowe funkcje, jak automatyczne śledzenie budżetu projektu podczas realizacji, wyceny robione przez AI czy funkcję do generowania specyfikacji projektowej.

Spółka szacuje, że na świecie tylko w branży software development, działa dziś ok. 30 tys. firm, potencjalnie zainteresowanych współpracą z dostawcami technologii automatyzujących procesy pozyskiwania klientów.