Wiadomości

Nowa, „duża” Toyota Land Cruiser jest tuż tuż. Zamiast V-ósemki dostanie napęd hybrydowy

Wiadomości 16.01.2020 106 interakcji
Piotr Szary
Piotr Szary 16.01.2020

Nowa, „duża” Toyota Land Cruiser jest tuż tuż. Zamiast V-ósemki dostanie napęd hybrydowy

Piotr Szary
Piotr Szary16.01.2020
106 interakcji Dołącz do dyskusji

Jak informuje portal BestCarWeb.jp, Toyota przygotowuje nową generację Land Cruisera, który zastąpi oferowaną od 2007 r. serię 200 – znaną u nas po prostu jako Land Cruiser V8. Debiut może nastąpić w sierpniu tego roku.

13 lat to w motoryzacji całkiem sporo, ale uwaga ta nieszczególnie dotyczy samochodów użytkowych i terenowych. Ostatnią generację „dużej” Toyoty Land Cruiser zaprezentowano w sierpniu 2007 r., a od tego czasu auto wielokrotnie przechodziło większe lub mniejsze modyfikacje.

Toyota Land Cruiser V8

Na wielu rynkach Land Cruisera serii 200 oferowano tylko z silnikami V8 (benzynowymi 4.6, 4.7 i 5.7 lub dieslami 4.5), ale przykładowo dla klientów na Bliskim Wschodzie przygotowano także 6-cylindrowy silnik 1GR-FE o pojemności 4 l, znany choćby z mniejszego Land Cruisera (J120 i J150), na wielu rynkach oferowanego pod nazwą Prado.

Niestety, pora pożegnać się z V8 – nowe auto będzie 6-cylindrową hybrydą.

Japońscy koledzy wspominają co prawda, że hybryda zastąpi 318-konny silnik 4.6 V8, ale bardzo wątpię, by w ofercie utrzymał się monstrualny motor 5.7 oferowany również w Lexusie LX570.

Pod maską nowej hybrydy ma zagościć silnik V6 o pojemności 3,5 l. Spodziewane parametry teoretycznie są wyraźnie gorsze niż w przypadku dotychczasowego wariantu 4.6; moc ma wynosić 299 KM, a maksymalny moment obrotowy – 356 Nm (w 4.6 V8 wynosi ok. 440 Nm). Mówiąc wprost, ma to być ten sam układ napędowy co w Lexusach LC i LS 500h.

Toyota Land Cruiser V8

Powyższe dane wydają się dość pesymistyczne, ale dotyczą wyłącznie jednostki spalinowej. Będzie ona miała jeszcze do pomocy napęd elektryczny, który dorzuci trochę mocy i momentu. Jeśli te dane miałyby się pokrywać z ww. Lexusami, to całkowita moc układu mogłaby sięgać niespełna 360 KM, a moment obrotowy – 500 Nm. Trudno jednak na chwilę obecną obstawiać ze stuprocentową pewnością.

Toyota Land Cruiser V8

Generalnie jednak im bardziej się wgłębiam w tekst źródłowy, tym bardziej wydaje mi się, że kolegom z Japonii to i owo się rozjechało – wspominają oni o tym, że wspomniany silnik 3.5 V6 w hybrydzie powinien mieć układ twin-turbo – osobiście obstawiam, że to nieprawda. Owszem, Lexus LS 500 (benzynowy) ma dokładnie taki silnik, ale hybrydowe LS-y i LC 500h mają jednostki wolnossące. Trudno by było oczekiwać, żeby podwójnie turbodoładowane V6 osiągało ledwo 299 koni i 356 Nm. Istnieje opcja, że po prostu będzie też w ofercie niehybrydowy wariant z jednostką twin-turbo – jeśli parametry pokrywałyby się z limuzyną Lexusa, to taki Land Cruiser miałby 421 KM i 600 Nm, czyli więcej nawet od 5,7-litrowego V8 (386 KM/544 Nm).

Toyota Land Cruiser V8

Co do przekładni, wspomniany portal przewiduje użycie skrzyni CVT. Jeśli jednak i to terenówka miałaby przejąć od limuzyny, to w wersji hybrydowej auto powinno mieć układ złożony z bezstopniowej przekładni planetarnej e-CVT oraz 4-biegowej skrzyni hydrokinetycznej.

Wymiary raczej znacząco się nie zmienią.

Długość może więc nadal wynosić ok. 4,95-5 m, szerokość niespełna 2 m, a wysokość – 1,85-1,9 m. Być może powiększy się natomiast rozstaw osi – BestCarWeb.jp wspomina o 2900 mm zamiast dotychczasowych 2850. Auto ma bazować na hybrydzie (he, he…) nowej platformy TNGA oraz konstrukcji ramowej i być przy okazji znacznie lżejsze niż dotychczas (Land Cruiser serii 200 waży ok. 2,6-2,8 t, zależnie od rocznika i wersji). Stylistyka nowego modelu ma stanowić raczej ewolucję niż rewolucję na tle obecnej.

Wnętrze będzie mogło pomieścić od 5 do 8 osób. Poza tym można się spodziewać nieco większego ekranu multimediów, ale tutaj znowu mamy dziwną informację – japońska strona wspomina o powiększeniu go z 7 do 8 cali. Sęk w tym, że już bieżąca wersja tego auta ma wyświetlacz o przekątnej 9 cali…

Toyota Land Cruiser V8
Zdjęcie tego nie oddaje, ale w tym wnętrzu wszystko jest niesamowicie solidne i masywne. Prawdopodobnie przetrwałoby wybuch kilku kilogramów C4 lub ostrzeliwanie Nokiami 3210 i 3310.

Oprócz tego, jako że to jeden z najdroższych i najbardziej luksusowych modeli Toyoty, to będzie można się też spodziewać najświeższej wersji pakietu systemów Toyota Safety Sense, zawierającego m.in. tempomat adaptacyjny czy system wykrywania pieszych i rowerzystów.

A co z Land Cruiserem Prado?

Obecnie oferowana generacja weszła do sprzedaży 2 lata później niż seria 200 (która zapewne zostanie przemianowana na serię 300). Można więc oczekiwać, że premiera mniejszego auta przypadnie mniej więcej na 2022 r.

Toyota Land Cruiser V8

No dobrze, a ceny „dużego”?

Tych jeszcze nie znamy i przez dłuższy czas nie poznamy. Jeśli jednak auto wejdzie do sprzedaży także w Polsce, to nie spodziewałbym się kwot niższych niż 460-470 tys. zł, jako że dotychczasowy model wymagał wydania niespełna 450 tys. zł.

Niewiadomych jest niestety całkiem sporo, ale gorsze jest chyba to, co już wiemy niemal na pewno:

kolejne V8 zniknie z rynku na dobre.

Toyota Land Cruiser V8

Wszystkie zdjęcia przedstawiają dotychczasową generację Toyoty Land Cruiser serii 200.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać