12.04.2018

Sprzedaż Tesli spadła. Po raz pierwszy od dawna

Tesla pochwaliła się ostatnio, że przyspiesza produkcję i dostawy Modelu 3. Tymczasem pierwszy kwartał tego roku pokazał, że sprzedaż Tesli spadła. Łączna sprzedaż dwóch pozostałych modeli samochodów – Modelu S i Modelu X – maleje.

Do tej pory z taśm produkcyjnych zjechało ponad 34 tys. Tesli, z czego 9 766 sztuk to egzemplarze Modelu 3. Czy to jednak jest sukces, jaki producent aut elektrycznych chciał osiągnąć?

Sytuacja nie jest zbyt ciekawa

Tesla dostarczyła w pierwszym kwartale 2018 r. w Europie Zachodniej 6158 egzemplarzy Modelu S i Modelu X. To o 5,2% mniej niż 6 397 egzemplarzy, które dostarczyła w analogicznym okresie 2017 r. Innymi słowy – sprzedaż Tesli spadła… przy rosnącym popycie na auta elektryczne.

Należy jednak zauważyć, że odnotowano w tym czasie także pewne problemy z dostawami w Norwegii.

Pierwszy raz pod kreską

Również w Stanach Zjednoczonych dostawy Modelu S i Modelu X spadły w pierwszym kwartale 2018 r. o 5,8% w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Globalnie, dostawy Modelu S i Modelu X zmniejszyły się o prawie 13% do około 21 800 w pierwszym kwartale. To pierwszy raz, kiedy można zaobserwować spadek sprzedaży Tesli. Jednak eksperci zgodnie przyznają, że nie należy się doszukiwać w tych danych początku końca firmy Elona Muska.

Wypadki też się nie przysłużyły

Wpływ na słabszą passę Tesli mogą mieć też nagłaśniane wypadki z udziałem tych aut. Tak jak ten z Kalifornii, kiedy Model X prowadzony przez autopilota uderzył w bariery na autostradzie i spłonął. Kierowca nie przeżył.

Na pewno nie pomogła także ostatnia głośna akcja serwisowa Modelu S lub wcześniejsze plotki o problemach z dotrzymaniem terminów produkcji i wadliwymi częściami.

Co dalej?

Jeden kwartał niższej sprzedaży jeszcze o niczym poważnym nie świadczy, warto więc poczekać na kolejne dane sprzedażowe. Tesla nie składa broni, a nadzieje na lepszą przyszłość pokłada w Modelu 3.