11.11.2019

Oto nowa Skoda Octavia. Czy to najładniejsza Skoda ostatnich lat?

Koń pociągowy czeskiej marki skończył 60 lat. I na tę okoliczność zyskał nowe wcielenie.

Octavia to od lat najlepiej sprzedający się model czeskiej marki. Zachowawczy, żeby nie powiedzieć nudny, design modelu obecnej generacji nie był w stanie zniechęcić klientów do wydania pieniędzy na to stadium pośrednie między modelami z segmentu C i D. Od teraz Octavię można będzie kupić również oczami. 

Wygląda świetnie i jeszcze urosła.

W wersji kombi ma aż 4689 mm – o 22 mm więcej niż model sprzedawany dziś w salonach. Liftback jest dłuższy o 19 mm. Od legendarnego Passata B5 dzielą ją już tylko 4 mm.  Stała się też szersza – urosła o 15 mm. Za to chyba po raz pierwszy w historii w modelu nowej generacji skrócono rozstaw osi – wynosi 2686 mm, o 2 mm mniej niż w poprzedniku.

Mimo tego Octa ma mieć jeszcze przestronniejszą kabinę. Sprawdzimy to przy najbliższej okazji, póki co Czesi obiecują dodatkową przestrzeń na nogi pasażerów z tyłu i większy bagażnik – 600-litrowy w liftbacku i 640-litrowy w wersji kombi.

Wyposażona jak modele segmentu premium.

W zaprojektowanej zupełnie na nowo kabinie w oczy rzucają się dwa 10-calowe ekrany – w tym Virtual Cockpit, zastępujący klasyczne zegary. Kierowca będzie mógł sobie dopasować jego zwartość do swoich potrzeb tak jak można to zrobić w wybranych modelach Audi i VW. Po raz pierwszy w modelu czeskiej marki pojawił się wyświetlacz head-up. 

Po raz pierwszy we współczesnej historii Octavii pojawi się też dwuramienna kierownica z chromowanym wykończeniem. Ale największą ciekawostką jest wykorzystanie technologii shift by wire do sterowania przekładnią DSG. Zamiast klasycznej dźwigni pojawił się moduł sterowania z małym przełącznikiem kołyskowym i przyciskiem trybu parkowania P.

System multimedialny oczywiście będzie połączony z internetem, będzie też mógł bezprzewodowo łączyć się ze smartfonem. Gdy zajdzie potrzeba naładowania urządzenia, czy przesyłu danych z pendrive’a, do podróżujący będą mogli skorzystać z 5 gniazd USB, w tym 2 USB-C. 

Skoda zapowiada ergonomiczne fotele „szczególnie przyjazne dla kręgosłupa”, z funkcją ogrzewania, wentylacji oraz masażu. Climatronic zyskał trzecią strefę – od teraz będzie można ustawiać osobno temperaturę dla siedzących na kanapie. 

Po raz pierwszy z reflektorami Full LED.

Wąskie reflektory i światła tylne przygotowano w oparciu o technologię LED. W topowej wersji wyposażenia można zamówić światła Full LED Matrix z wiązką światła złożoną z kilku indywidualnie sterowanych segmentów. Kamera na przedniej szybie rejestruje pojazdy nadjeżdżające z przeciwka i inne obiekty odbijające światło i wyłącza poszczególne segmenty diod, by ich nie oślepiać, gdy włączone są światła drogowe.

W tylnych lampach Octavii debiutują zaś dynamiczne kierunkowskazy.

Nowe systemy bezpieczeństwa.

System antykolizyjny zwiększa skręt kół w razie zagrożenia kolizją z pieszym, rowerzystą, czy innym pojazdem, ułatwiając przeprowadzenie manewru kontrolowanego ominięcia przeszkody. System ostrzegania przy wysiadaniu informuje kierowcę o zbliżaniu się samochodu czy rowerzysty podczas otwierania drzwi auta. A funkcja wykrywania rąk na kierownicy sprawdza, czy kierowca dotyka jej wieńca, a jeśli nie stwierdzi jego aktywności, doprowadzi do bezpiecznego zatrzymania samochodu.

Nowa Octavia – silniki.

Podstawową jednostką napędową w modelu nowej generacji będzie trzycylindrowe TSI o pojemności jednego litra i mocy 110 KM. Zarówno ta jednostka, jak i 150-konne 1.5 TSI będą wyposażone w układ hybrydowy typu mild. Rozrusznik 48 V napędzany paskiem oraz akumulator 48 V pozwalają na żeglowanie przy wyłączonym silniku spalinowym, odzyskiwanie energii podczas hamowania i chwilowe zwiększanie mocy jednostek benzynowych. To możliwości dostępne w przypadku wersji z przekładnią DSG. Obie jednostki będą dostępne również z 6-biegową przekładnią manualną bez układu hybrydowego.

Dopóki na rynku nie pojawi się wersja RS, premierę której zaplanowano na przyszły rok, najmocniejsza w gamie będzie hybryda plug-in. Silnik 1.4 TSI wspierany przez jednostkę elektryczną będzie generował w sumie 245 KM mocy. Dostępna będzie też słabsza wersja plug-in – o mocy 204 KM.

Wśród niehybrydowych wersji najmocniejsze będzie dwulitrowe TSI (190 KM) i TDI (200 KM). Diesel oprócz wersji 200-konnej będzie oferowany też z mocną 150 i 115 KM. Natomiast 190-konne TSI będzie sprzedawane wyłącznie w wersji z napędem na cztery koła i z 7-biegowym DSG.

Mówcie co chcecie, ale według mnie nowa Octavia wygląda świetnie.

Cieszę się, że projektanci Octavii podczas prac nie zapatrzyli się na Kamiqa. O ile stylizacja małego crossovera Skody zupełnie do mnie nie trafia, o tyle Octavia wygląda naprawdę dobrze. Nie jest krzykliwa jak Honda Civic, ale i nie tak bezpłciowa jak nowy Golf. Ma całkiem elegancką linię, to taka namiastka luksusowego Superba. Oby na żywo nie wyglądała gorzej niż na zdjęciach.