Nie mówcie przedstawicielom handlowym. Powstała Skoda Fabia RS Rally2
Wiadomości 15.06.2022Ależ pięknie się ułożyło, mniej więcej godzinę temu pracownik dużej firmy budowlanej próbował mnie zepchnąć z drogi, a już czytam o samochodzie dla niego. Jechał Skodą Fabią, choć precyzyjniej byłoby napisać, że leciał. W obecnej generacji Skody Fabii nie może liczyć na więcej niż silnik 1.5 i 150 KM mocy. Specjalnie dla takich gagatków powstała nowa Skoda Fabia RS Rally2. Nie po to, żeby nimi jeździli, ale żeby mogli myśleć, że oni też mają samochód rajdowy i dalej marnować służbowe paliwo na swoje popisy na drodze.
Skoda Fabia RS Rally2 – dane techniczne
Nietrudno zgadnąć, do której kategorii rajdowej jest przeznaczona, nazwa mówi wszystko. Ten zielony potwór chce wygrywać, gdyż ma:
- kolor lakieru Mamba Green – zapewne drugi najszybszy po czerwonym i dlatego najszybsze elektryczne samochody Skody też są zielone,
- silnik o pojemności 1,6 litra,
- ale za to o mocy 289 KM i 430 Nm maksymalnego momentu obrotowego,
- napęd na cztery koła,
- 5-biegową sekwencyjną skrzynię biegów,
- prędkość maksymalną 200 km/h, eee tyle to pojedzie nawet zwykła 110-konna Fabia 1.0 TSI – żart oczywiście, w rajdach więcej nie trzeba.
A reszta to już takie smaczki są.
Skoda Fabia – pojemność zbiornika paliwa
Powiększony zbiornik w Skodzie Fabii mieści 50 litrów paliwa, ale rajdowa Skoda Fabia RS Rally2 zmieści już 82,5 litra i jej zbiornik jest zabezpieczony specjalną pianką oraz materiałem kompozytowym z węgla i kevlaru. Zgromadzone tam paliwo ma być w 100 procentach odzyskiwane z odpadów biologicznych i paliw syntetycznych. Da się rozłączyć napęd na obie osie używając hamulca ręcznego, gdyż zastosowano elektrohydrauliczne sterowanie sprzęgłem międzyosiowym. Koła nie imponują wielkością, ale to tak ma być, 15-cali wystarczy na szuter, na asfalt przewidziano felgi w rozmiarze 18 cali. Zależnie od nawierzchni należy też instalować tarcze hamulcowe w różnych rozmiarach, przewidziano je w wersjach 355 (przód przy 18-calowych kołach) i 300 milimetrów.
Rajdowa Fabia jest szersza od zwykłej, na klatkę bezpieczeństwa zużyto 35,8 metra rur ze stali chromowo-molibdenowej o wysokiej wytrzymałości. Tył auta zdobi potężna lotka, która wspomaga przepływ powietrza.
W rajdach samochody jeżdżą szybko
Ten pojazd równie dobrze mógł nie powstać, bo klimat dla ścigania jest umiarkowanie korzystny. Teraz wypada się chwalić produkcją nastawioną na zrównoważony rozwój i podkreślać znaczenie bezpieczeństwa. Rajdy wydają się trochę słabo pasować do takiego obrazka. Stąd zapewne zielony kolor