Wiadomości

Kupno Porsche 911 właśnie straciło sens – 718 Cayman GT4 i GTS dostaną skrzynię PDK

Wiadomości 08.09.2020 49 interakcji
Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk 08.09.2020

Kupno Porsche 911 właśnie straciło sens – 718 Cayman GT4 i GTS dostaną skrzynię PDK

Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk08.09.2020
49 interakcji Dołącz do dyskusji

Dotychczas modele 718 Cayman GT4 i GTS 4.0 można było kupić tylko ze skrzynią ręczną. Teraz da się też zamówić dwusprzęgłową przekładnię PDK. Wygląda na to, że 911 ma problem.

Ach, jazda 718 Cayman GTS 4.0 po torze… to było piękne! Ten wóz prowadzi się myślą, a nie kierownicą. Jest cudownie wyważony, wspaniale reaguje na gaz – bo ma przecież silnik wolnossący – świetnie brzmi i w ogóle można się nad nim wyłącznie rozpływać. Ręczna skrzynia biegów też mi się podobała, bo dodawała na torze klimatu „prawdziwego samochodu sportowego”, a jej precyzyjna obsługa i dobieranie właściwych przełożeń stanowiły dodatkowe wyzwanie. Lubię wyzwania.

porsche 718 pdk

Ale nie każdy musi lubić manualną przekładnię

Wcale nie chodzi o lenistwo. Jeśli używa się samochodu na poważnie na torze – czyli np. regularnie się nim startuje – w grę zaczynają wchodzić ułamki sekund. I właśnie te ułamki może dać skrzynia, w której za zmianę przełożeń odpowiada komputer. Dzięki niej można się skoncentrować na doskonaleniu toru jazdy.

porsche 718 pdk

Dotychczas 718 Cayman w wersjach GTS i GT4, a także Boxster w „ostrej” odmianie Spyder, skazywały kierowcę na ciężką pracę ze sprzęgłem i lewarkiem. Ale teraz to się zmienia.

W gamie 718 pojawia się skrzynia PDK

Żeby było jasne: Porsche będzie dawać klientom wybór, a manual – na szczęście – wcale nie wypada z gamy. PDK będzie opcją. Jeśli ktoś z czytelników już wie, co to za skrzynia, mogę mu tylko puścić oko i wysłać #pozdrodlakumatych, czyli w skrócie #PDK. Jeśli nie wie, pędzę z tłumaczeniem. Mowa o przekładni dwusprzęgłowej o siedmiu przełożeniach. W wersjach GT4 i GTS, przełożenie siódemki trochę skrócono. To nie koniec zmian.

porsche 718 pdk

W nowych Porsche 718 z PDK zwiększy się też moment obrotowy

Dokładniej – zarówno w wersji GTS, jak i GT4 – będzie wyższy o 10,8 Nm. Zastosowanie przekładni PDK wiąże się też z montażem udoskonalonego mechanizmu różnicowego. W trybach trakcji i wybiegu osiąga on współczynnik blokowania odpowiednio 30 i 37% – w porównaniu z 22 i 27% w odmianach ze skrzynią ręczną.

Dodajmy do tego „naturalną” przewagę skrzyni dwusprzęgłowej nad ręczną: czyli zapewnianie lepszego przyspieszenia. Różnice podczas jazdy od zera do 100 km/h sięgają pół sekundy, co oznacza, że wersje z PDK będą mogły zejść w takim sprincie poniżej czterech sekund. No i „automat” oferuje powtarzalność wyniku, a podczas jazdy z ręczną skrzynią kierowca ma sporo okazji, by coś popsuć, opóźnić albo zaspać.

porsche track experience

Porsche 718 Cayman GTS i GT4 z PDK oznaczają kłopoty dla 911

Jasne, model 911 to legenda i marka sama w sobie. Tyle że Cayman jest od 911 trochę… fajniejszy. Lżejszy, bardziej zwinny, tańszy (nawet po dodaniu kilkunastu tysięcy złotych za PDK) i oferujący więcej „oldschoolowych” wrażeń. Po debiucie mocnych, sześciocylindrowych wersji Caymana z „automatem”, odpada kolejny argument za kupnem 911. Głównym pozostaje już ten, według którego Cayman i Boxster to „nieprawdziwe Porsche”. Ale jeśli ktoś tak mówi, od razu wiadomo, że nigdy nimi nie jechał.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać